Och de har väl ingen "annonsbörs" alls - så om vi skulle följa dom så skulle vi satsa ännu mer på info och helt ta bort annonsbörsen.
De som lyckats framgånsgrikt med annonsering är väl främst rena annonssidor som Blocket etc.
Annonserna är inte något väsensskilt från annat innehåll på sajten som uppdateras frekvent. Foruminlägg, annonser, nyhetsartiklar - det spelar ingen roll, det viktiga är att det är material som uppdateras kontinuerligt, vilket gör att besökarna återkommer.
Det innehåll som uppdateras frekvent bör exponeras och länkas in från fler sidor än förstasidan. Poängen är att besökare ska se blänkare om innehåll de inte annars kommit för sig att leta upp; vare sig det är en nyinkommen annons, ett blogginlägg, en ny kommentar etc.
Besökarna kommer att stanna längre på sajten och den kommer att framstå som ännu mer oumbärlig efter som de då får upp ögonen för innehåll som de inte annars skulle varit medvetna om.
Jag kommer ihåg när Aftonbladet ändrade sin layout radikalt, när alla sidor plötsligt fick länkar till aktuellt material. Nu finns det på alla ABs undersidor i princip lika mycket blänkare för aktuellt material som det finns på förstasidan. Under och till höger om varje sidas huvudartikel upprepas i princip samma rubriklänkar som på förstasidan. Visst brukar du använda dig av dessa länkar, visst gör de att du läser fler sidor på AB än vad du hade gjort om de inte funnits? Kan du idag överhuvud taget tänka dig AB.se utan dessa länkar?
Tidigare hade de det inte så, då var det som Zoopet; när du gått in på en undersida kunde du bara se rubrikerna på andra artiklar genom att gå tillbaka till startsidan. Det var många år sedan AB gjorde denna ändring, jag skulle tro runt år 2000, så Zoopet ligger lite efter... ;)
Utvecklingen på AB och andra liknande sajter går åt ett tydligt håll, det blir mer och mer länkar på varje sida till annat mer eller mindre relaterat material.
Det kan se rörigt ut men är ack så effektivt för att behålla läsarna. Besökarna är lata, de ska inte aktivt behöva leta upp materialet, det ska serveras framför deras ögon.
Många forum har ju också funktionen 'relaterade poster' och bloggar har taggningsfunktioner för samma ändamål.
Och jo, jag tror visst en bättre exponering av annonserna skulle kunna öka medlemsantalet. Jag tror det är många besökare som knappt alls besöker annonsavdelningen men som besöker forumet och artbeskrivningarna frekvent. Om de skulle exponeras för nya annonser vid varje sidvisning skulle det garanterat öka zoopet-annonsernas genomslagskraft. Det skulle bli attraktivare att annonsera, och för att annonsera måste du vara medlem. Enkel logik.
Gör ett enkelt test - lägg under en månads tid in en lista med nya annonser och en lista med slumpvalda annonser bredvid forum respektive artbeskrivningar - jag lovar att sidvisningarna för annonserna kommer att öka lavinartat.
Och jo, del 2, jag vet vad jag talar om. Jag har arbetat med utveckling av några av Sveriges mest innehållstunga kommersiella sajter. Det jag påstår här är inte vilda spekulationer, det grundar sig på vad forskare kommit fram till genom grundliga studier av vad som genererar nöjda besökare och många sidvisningar. De råden du fått här är samma som min arbetsgivare tagit bra betalt för av några av sveriges största facktidskrifter, multinationella företag och världsstjärnor när vi jobbat med utformingen av deras sajter.... ;)