Väcka uppmärksamhet på annonserna

#1 - 3 januari 2010 17:02
Vet inte omdetta varit uppe tidigare men ett tips för att väcka uppmärksamhet på annonserna som folk lägger in i annonsavdelningen är att de kommer upp som en post när man använder funktionen "Nya inlägg" vilket jag misstänker att flertalet av forumanvändarna gör.

Jag skulle tro att detta skulle göra annonsavdelningen mer attraktiv och dessutom blir det lättare för oss medlemmar att uppmärksamma dem också vilket jag mäker att iaf. jag är dålig på iom. att man aktivt måste kolla upp dem själv.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 3 januari 2010 17:06
Menar du att annonserna skall in i forumet?
#3 - 3 januari 2010 17:17
Men är man på jakt efter något svänger man ju in på säljes eller skall man sälja något så lägger man ju in annonsen. Desutom kan man scrolla ner på första sidan så ser man en rubrik som heter annonsbörsen som visar de senaste annonserna.
#4 - 3 januari 2010 17:22
Man är väl alltid på jakt efter intressanta saker, blir dessutom annonserna mer attraktiva så kommer det upp fler annonser, det är rätt tunnt med dem nu.
Och ärligt talat, hur ofta är man på förstasidan?
#5 - 3 januari 2010 17:28
Ja jag kollar där ibland. Hursom tycker jag inte annonserna skall blandas med forumet.
#6 - 3 januari 2010 18:08
På SG är det så om man lägger in en annons så kommer det med i nya inlägg direkt allt för att folk ska se det och inte behöva gå in på Annonser för att se detta allt för medlemmen ska kunna lättare bli av med det det är nog det Sultanen menar,denna tjänst finns även där om man nu är sugen på att gå in på annonser för att se detta men det är lite skillnad på det forumet än detta då dem flesta som hänger där köper Beg och det är riktigt lätt att bli av med sakerna som man tänker sälja,förövrigt ett bra förslag du kommer med Sultanen men jag tror inte det gör nån nytta på detta forumet då det kommer tyvärr vara lika trögt att bli av med nåt Begangnat då det är begränsat för dem som vill sälja då man måste vara Goldis och inom Salt så är det en helt annan marknad på Beg-sidan..Och varför det är lätt att bli av med Beg så beror det på 1000tals andra saker och inte för att dem marknadsför det på det viset dem gör,det underlättar en del jag tillhör dem som hellre lägger in en Annons på det Forumet än detta då man blir av med det lättare en helt annan marknad helt annan Forumanhängare som vill köpa..
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 3 januari 2010 19:13
Att annonser läggs in i forumet tror jag inte leder till att fler annonser läggs in, däremot leder det till ett klart sämre forum.

Överhuvudtaget så är det ju som så att så fort något genererar ett lite intresse - sedan om det är chatten, annonserna, bloggarna, artbeskrivningar, artiklarna etc. så skall de skjutas fram och läggas i forumet i tron att just detta är det alena saliggörande.

Sannolikt skulle dock betydligt fler inlagda annonser leda till ett större intresse för detta (om det nu är eftersträvansvärt) och för det så behövs det dock en vettigare betalmetod (em liten kostand för varje metod - typ blocket) - än så länge finns det dock inget fungerande metod för detta.

Nu är jag nog ingen större annopnsör direkt, men rent krasst vill jag dock påstå att samtliga gånger som jag lagt in en annons så nog har jag fått det sålt som jag vill sälja.
#8 - 3 januari 2010 20:02
Att annonser läggs in i forumet tror jag inte leder till att fler annonser läggs in, däremot leder det till ett klart sämre forum..........På detta Forumet ja men på Salt-Sidan är det helt annorlunda som också nämdes av mitt svar det är stora skillnader på dessa Forum

Nu är jag nog ingen större annopnsör direkt, men rent krasst vill jag dock påstå att samtliga gånger som jag lagt in en annons så nog har jag fått det sålt som jag vill sälja.
Du ja;)men det finns åtskilliga som aldrig har fått sålt nåt med hjälp av detta Forumets Annonsavdelning jag tillhör en av dem.Bara för man har sålt nåt med hjälp av avdelningen så behöver det inte betyda att alla får det.Men som även nämdes det är mycket lättare att bli av med produkter som ska användas inom Salt-sidan:)
#9 - 3 januari 2010 20:06
[QUOTE=Kjell Fohrman;1363697]Att annonser läggs in i forumet tror jag inte leder till att fler annonser läggs in, däremot leder det till ett klart sämre forum. QUOTE]På detta Forumet kanske ja men inte på alla då detta fungerar alldeles ypperligt och aldrig medför några klagomål på detta:)
#10 - 3 januari 2010 20:12
Du ja;)men det finns åtskilliga som aldrig har fått sålt nåt med hjälp av detta Forumets Annonsavdelning jag tillhör en av dem.Bara för man har sålt nåt med hjälp av avdelningen så behöver det inte betyda att alla får det.Men som även nämdes det är mycket lättare att bli av med produkter som ska användas inom Salt-sidan:)

Är det rena saltgrejer som du förespråkar så är det väll inte konstigt att det är mer lättsålt då det inte är så vanligt och sedan så är det ju i regel dyrare prylar med.
#11 - 3 januari 2010 20:27
lillfrasse skrev:
Är det rena saltgrejer som du förespråkar så är det väll inte konstigt att det är mer lättsålt då det inte är så vanligt och sedan så är det ju i regel dyrare prylar med.
Det har rörts sig om vanliga Akvarieprylar i dem fallen och det har inte sålts här men på SG så har dem sålts direkt,men som sagt det är en helt annat forum som har en helt annan annonsmarknad än den som råder här med en helt annan kundkrets.
#12 - 3 januari 2010 20:39
Även på sötvattensidan finns det många som köper begagnat och det finns mycket som går att använda begagnat, för att inte tala om växter, egenodlad fisk, räkor snäckor m.m. finns mycket som skulle vara attraktivt även på sötsidan på en begagnatmarknad.

Vad skulle vara så negativt med att få med annonserna i forumet endast i "Nya inlägg" funktionen? Det finns många "meningslösa" trådar som postas på forumet så vad skulle en seriös annons ge för negativt tilllägg där?
Är det inte positivt att annonsavdelningen används av forumanvändarna istället för att man går till blocket eller något annat forum där man tror att man får sålt det man lägger ut? Just nu är många av annonserna som ligger här även postade på andra forum, blir bara ett "komplement" isället för "huvudannonsen".
#13 - 3 januari 2010 21:17
Jag tycker funktionen på SG fungerar riktigt bra. Ett enkelt sätt att hålla sig uppdaterad över nya annonser.

Något som är ännu mer frustrerande med Zoopets annonser är deras hierarki. På Zoopet är den högsta kategorin typ av vara tex 'Akvarium'. På SG är det översta i hierarkin Säljes eller Köpes. Genom att klicka på Säljes på SG kan jag se alla sälj-annonser, oavsett kategori. Det är sällan jag kollar annonserna för att leta efter något specifikt (det är knappast lönt), utan jag vill snabbt se allt som finns till salu oavsett kategori. På Zoopet måste jag klicka runt i många olika kategorier för se till-saluannonserna.

För övrigt så förstår jag verkligen de som vill lyfta in om blänkare annonser, bloggar etc på forumsidorna. Jag är ytterst sällan inne på andra delar än forumet, det är ju här det händer mest. Det banbrytande med webben har ända från början varit länkandet mellan olika sidor, det borde Zoopet inse och exponera så mycket av nyligen uppdaterat innehåll på fler sidor än förstasidan.

På samma sätt som Aftonbladet.se har en massa korta rubriker till höger på alla sidor för att du alltid ska hitta något nytt intressant att klicka dig vidare på istället för att lämna sajten.

Lägg tex en smal spalt till höger om forumspalten, eller en ruta längs ner på varje sida, där senaste annonser/slumpvalda annonser/senaste blogginlägg/senaste artbeskrivningar/senaste kommentare/senaste bilder etc visas. Då tror jag utan tvekan sådana som jag hade lockats att besöka andra delar av Zoopetsajten.

Det är funktioner som redan finns på förstasidan, bara att lyfta in dem i forummallen. Det gör ju inget om de gör sidan bredare och riskerar hamna utanför fönstret hos de med liten skärmupplösning, det är ju ändå bonusmaterial' på dessa sidor.
#14 - 3 januari 2010 22:02
[:-106]
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 3 januari 2010 22:05

Självklart talade jag om min erfarenhet - har aldrig påstått något annat. Det är väl inte bara dom som är negativa som skall framföra sin åsikt i frågan.
Själv har jag också testat andra forum och inte fått betydligt sämre gensvar där.
#16 - 3 januari 2010 22:17
Självklart talade jag om min erfarenhet - har aldrig påstått något annat. Det är väl inte bara dom som är negativa som skall framföra sin åsikt i frågan.
Givetvis så har du rätt i av du säger förutom att du får det låta att jag är negativ och bara jag som är detta som jag har berättat ett antal gånger så är det en stor skillnad mellan dessa Forumen när det gäller Köp/Sälj marknaden då Salt-Akvaristen nästan alltid är ute efter mer utveckling till sitt kar, nya Koraller nyare teknik då till ett lägre pris än vad nyare saker kostar
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 3 januari 2010 22:20
Det är möjligt att saltvattensguidens annonssystem funkar bättre och jag hade varit positivt till det om det hade genererat mer medlemmar. Dock så ser jag att saltvattensguiden bara har 85 betalande medlemmar och då är deras medlemsavgift ändå bara hälften mot Zoopets.

Så för att vara krass så skulle det systemet ge ett sämre forum (som jag ser det) och ännu färre betalande medlemmar.
Så sorry det blir [:-105]

Men visst - Zoopets annonssystem kan säkert förbättras - men jag har svårt att tänka mig att förslaget att lägga in det i själva forumet vore en väg.

Kanske skulle man kunna lägga in de senaste annonserna i en separat ruta till höger som om jag fattar det rätt Daniel i malmö föreslår.

Dock - något som få verkar vara införstådda med så är inte forumet Zoopets mest besökta avdelning. Särklassigt mest besökta del är faktiskt artbeskrivningarna. Det är t.o.m. denna avdelning som är särklassigt mest intressant för Goldmedlemmarna.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 3 januari 2010 22:25
Givetvis så har du rätt i av du säger förutom att du får det låta att jag är negativ och bara jag som är detta som jag har berättat ett antal gånger så är det en stor skillnad mellan dessa Forumen när det gäller Köp/Sälj marknaden då Salt-Akvaristen nästan alltid är ute efter mer utveckling till sitt kar, nya Koraller nyare teknik då till ett lägre pris än vad nyare saker kostar

Men kan inte det helt enkelt bero på att det är olika typer av människor som besöker Saltvattensguiden och Zoopet.
Rent krasst så är det ju ändå som så att det kostar minst 50.000 att sätta upp ett medelstort saltakvarium och eftersom de också har många besökare så handlar de mycket och letar då självklart efter låga priser.
I snitt kanske en Zoopetare "bara" lägger kanske 5.000 (dvs 10%) på sitt akvarium och då letar man inte så himla mycket efter låga priser och man handlar inte så mycket.
#19 - 3 januari 2010 22:32
Men kan inte det helt enkelt bero på att det är olika typer av människor som besöker Saltvattensguiden och Zoopet.

Rent krasst så är det ju ändå som så att det kostar minst 50.000 att sätta upp ett medelstort saltakvarium och eftersom de också har många besökare så handlar de mycket och letar då självklart efter låga priser.

I snitt kanske en Zoopetare "bara" lägger kanske 5.000 (dvs 10%) på sitt akvarium och då letar man inte så himla mycket efter låga priser och man handlar inte så mycket.
Det du nämner stämmer mycket bra, det är en helt annan marknad inom salt på Köp/Sälj det är det jag vill säga det kvittar hur Zoopet än gör så kommer det aldrig bli som SG lättheten att bli av med sina prylar och finna det man är ute efter.Så tror jag i alla fall men det är en bit på vägen så som Sultanen och Daniel menar:)
#20 - 3 januari 2010 22:43

Kanske skulle man kunna lägga in de senaste annonserna i en separat ruta till höger som om jag fattar det rätt Daniel i malmö föreslår.

Ja, något åt det hållet.
Dock - något som få verkar vara införstådda med så är inte forumet Zoopets mest besökta avdelning. Särklassigt mest besökta del är faktiskt artbeskrivningarna. Det är t.o.m. denna avdelning som är särklassigt mest intressant för Goldmedlemmarna.

Då borde man exponera annonser och senaste forumtrådarna på artbeskrivningssidan...

Allt nyligen uppdaterat innehåll ska vara snabbt åtkomligt varifrån som helst, och exponeras även för den besökare som inte aktivt letar efter det!

Återigen, aftonbladet.se är förebilden. Det är ingen snygg sajt, men ack så effektiv på att locka besökare och framför allt få dem att stanna och läsa sidor de inte visste de var intresserade av när de surfade in där. Få, om några alls, sidor i världen har en sådan dominans i ett land. Den är helt enkelt bland de effektivaste i världen.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 4 januari 2010 09:41
Då borde man exponera annonser och senaste forumtrådarna på artbeskrivningssidan...

Allt nyligen uppdaterat innehåll ska vara snabbt åtkomligt varifrån som helst, och exponeras även för den besökare som inte aktivt letar efter det!

Vi prioriterar inte försäljning utan information, skulle det visa sig att annonserna ger mer medlemmar än infon så kan vi självklart ändra oss. Jag kan dock inte se någon sida där detta är fallet - kom gärna med exempel.

Återigen, aftonbladet.se är förebilden. Det är ingen snygg sajt, men ack så effektiv på att locka besökare och framför allt få dem att stanna och läsa sidor de inte visste de var intresserade av när de surfade in där. Få, om några alls, sidor i världen har en sådan dominans i ett land. Den är helt enkelt bland de effektivaste i världen.

Och de har väl ingen "annonsbörs" alls - så om vi skulle följa dom så skulle vi satsa ännu mer på info och helt ta bort annonsbörsen.
De som lyckats framgånsgrikt med annonsering är väl främst rena annonssidor som Blocket etc.

Aftonbladet har väl inte heller något forum - utan bara en möjlighet att kommentera artiklarna så skulle vi göra som dom så skulle vi då också plocka bort forumet.
#22 - 4 januari 2010 09:50
Hallå.. jag tycker det värkar bra med att ha anonserna i forumet också för då skulle jag nog vara inne mer på dem.. just nu brukar jag typ gå till blocket elr nått och där är det inte så mkt akvarie grejer som jag söker efter så jag håller med sultanen och de andra Mvh romana
#23 - 4 januari 2010 11:52
Aftonbladet har en fungerande modell, innehållet är mindre viktigt, Daniel har en väldigt bra poäng med att det är viktigt att lätt komma åt nyuppdaterat material, medans jag sitter och skriver detta inlägg skall jag helst se att ett blogginlägg nyss blev skrivet eller liknande, då läser jag givetvis det även om jag annars inte aktivt kanske skulle sökt upp det.

Givetvis har saltvattensguiden färre betalade medlemmar, mig veterligen får man inte ut någon egentlig medlemsförmån genom att bli stödmedlem där, förutom att man just stöder guiden. Här får man artbeskrivningarna vilket givetvis även är otroligt välbesökt av folk som inte är forumintresserade, faktum kvarstår dock att det finns otroligt många här som hänger mycket på forumet och anser att det är den absolut viktigaste delen av Zoopet, det är nog även dessa som håller sig kvar som stödmedlemmar även när de inte längre känner att de har så stor nytta av artbeskrivningarna längre.

Att ge dessa medlemmar en vettig möjlighet att kunna annonsera ut sina prylar här skulle snarare ge ett ökat stöd än ett negativt inslag. Det är ju bara att lägga in en möjlighet i inställningarna till att ta bort annonsvisningen under nya inlägg om man stör sig på det. Dock tror jag det finns ett intresse av att läsa akvaristiska begagnatannonser om man håller på mycket med hobbyn, det finns alltid chans att man hittar något man finner intressant eller rentav behöver.

Det är bara att titta på Plantswaps annonsdel med bla. auktioner, den fungerar väldigt bra för att så fort det skrivs i en annons eller bjuds på en auktion så lyfts den för allmän beskådning till toppen på inläggslistan. Det är då värt att nämna att PS har betydligt mycket färre medlemmar än Zoopet har, även aktiva.

Iom. att Zoopet har så stor medlemsskara skulle denna sida säkert kunna bli den huvudsakliga "annonsbörsen" för sötvattensakvarister vilket givetvis skulle ge mer jobb för Kjell och Christian men borde det ändå inte vara någonting att eftersträva? Just nu ligger det mesta ute på Blocket...
Bilagor:
#24 - 4 januari 2010 14:56
Och de har väl ingen "annonsbörs" alls - så om vi skulle följa dom så skulle vi satsa ännu mer på info och helt ta bort annonsbörsen.

De som lyckats framgånsgrikt med annonsering är väl främst rena annonssidor som Blocket etc.

Annonserna är inte något väsensskilt från annat innehåll på sajten som uppdateras frekvent. Foruminlägg, annonser, nyhetsartiklar - det spelar ingen roll, det viktiga är att det är material som uppdateras kontinuerligt, vilket gör att besökarna återkommer.

Det innehåll som uppdateras frekvent bör exponeras och länkas in från fler sidor än förstasidan. Poängen är att besökare ska se blänkare om innehåll de inte annars kommit för sig att leta upp; vare sig det är en nyinkommen annons, ett blogginlägg, en ny kommentar etc.

Besökarna kommer att stanna längre på sajten och den kommer att framstå som ännu mer oumbärlig efter som de då får upp ögonen för innehåll som de inte annars skulle varit medvetna om.

Jag kommer ihåg när Aftonbladet ändrade sin layout radikalt, när alla sidor plötsligt fick länkar till aktuellt material. Nu finns det på alla ABs undersidor i princip lika mycket blänkare för aktuellt material som det finns på förstasidan. Under och till höger om varje sidas huvudartikel upprepas i princip samma rubriklänkar som på förstasidan. Visst brukar du använda dig av dessa länkar, visst gör de att du läser fler sidor på AB än vad du hade gjort om de inte funnits? Kan du idag överhuvud taget tänka dig AB.se utan dessa länkar?

Tidigare hade de det inte så, då var det som Zoopet; när du gått in på en undersida kunde du bara se rubrikerna på andra artiklar genom att gå tillbaka till startsidan. Det var många år sedan AB gjorde denna ändring, jag skulle tro runt år 2000, så Zoopet ligger lite efter... ;)

Utvecklingen på AB och andra liknande sajter går åt ett tydligt håll, det blir mer och mer länkar på varje sida till annat mer eller mindre relaterat material.

Det kan se rörigt ut men är ack så effektivt för att behålla läsarna. Besökarna är lata, de ska inte aktivt behöva leta upp materialet, det ska serveras framför deras ögon.

Många forum har ju också funktionen 'relaterade poster' och bloggar har taggningsfunktioner för samma ändamål.

Och jo, jag tror visst en bättre exponering av annonserna skulle kunna öka medlemsantalet. Jag tror det är många besökare som knappt alls besöker annonsavdelningen men som besöker forumet och artbeskrivningarna frekvent. Om de skulle exponeras för nya annonser vid varje sidvisning skulle det garanterat öka zoopet-annonsernas genomslagskraft. Det skulle bli attraktivare att annonsera, och för att annonsera måste du vara medlem. Enkel logik.

Gör ett enkelt test - lägg under en månads tid in en lista med nya annonser och en lista med slumpvalda annonser bredvid forum respektive artbeskrivningar - jag lovar att sidvisningarna för annonserna kommer att öka lavinartat.

Och jo, del 2, jag vet vad jag talar om. Jag har arbetat med utveckling av några av Sveriges mest innehållstunga kommersiella sajter. Det jag påstår här är inte vilda spekulationer, det grundar sig på vad forskare kommit fram till genom grundliga studier av vad som genererar nöjda besökare och många sidvisningar. De råden du fått här är samma som min arbetsgivare tagit bra betalt för av några av sveriges största facktidskrifter, multinationella företag och världsstjärnor när vi jobbat med utformingen av deras sajter.... ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 4 januari 2010 15:08
Prioritet 1 just nu är
1/ Hitta på saker som ger fler BETALANDE MEDLEMMAR. Vill vill alltså inte ha fler besökare om det inte genererar fler betalande medlemmar.
Idag minskar antalet betalande medlemmar (även om vi fortfarande har oerhört många fler medlemmar än andra webbsidor).
Idag börjar det närma sig den nedre gränsen för att vi skall fortsätta med Zoopet, eller alternativt istället satsa på prioritet 2
2/ Skära ner på jobbet. Utan tvekan så är det mesta jobbet förknippat med forumet så det bästa vore i så fall att plocka bort möjligheten att skriva i forumet för icke goldisar.
Detta skulle säkert leda till att 70-80% av arbetet med Zoopet försvann och då skulle vi dels kunna sänka avgiften och då skulle åtminstone jag få mer tid till att skriva artiklar.

Därför tycker jag denna tråd var utmärkt som tog upp något jag inte tänkt på tidigare - dvs Aftonbladets sätt att växa på
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 4 januari 2010 15:12
Och jo, del 2, jag vet vad jag talar om. Jag har arbetat med utveckling av några av Sveriges mest innehållstunga kommersiella sajter. Det jag påstår här är inte vilda spekulationer, det grundar sig på vad forskare kommit fram till genom grundliga studier av vad som genererar nöjda besökare och många sidvisningar.

Intressant - vilka sidor handlar det om?
Jag är klart intresserad av att kolla på sidor som har satsat på ett betalsytem för privatpersoner för att gå runt.
#27 - 4 januari 2010 15:21
2/ Skära ner på jobbet. Utan tvekan så är det mesta jobbet förknippat med forumet så det bästa vore i så fall att plocka bort möjligheten att skriva i forumet för icke goldisar.

Detta skulle säkert leda till att 70-80% av arbetet med Zoopet försvann och då skulle vi dels kunna sänka avgiften och då skulle åtminstone jag få mer tid till att skriva artiklar.

Det skulle säkert också leda till att 70-80% av alla goldmedlemmar försvann också... Inbillar ni er verkligen att det är genomförbart eller skriver du det bara för att provocera?
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 4 januari 2010 15:30
petnym skrev:
Det skulle säkert också leda till att 70-80% av alla goldmedlemmar försvann också... Inbillar ni er verkligen att det är genomförbart eller skriver du det bara för att provocera?

Var har du fått dom siffrorna ifrån. Jag tror inte alls på dom, en del kommer säkert att försvinna just pga detta - kanske 10-20%.
Men även om de skulle stämma så förvärrar det ju ändå inte situationen - enda som händer då är väl att nedläggningen kanske skjuts upp ett år.

Förövrigt så ser jag rätt krasst på detta - antalet medlemmar minskar och jobbet ökar. Vi har redan några gånger pratat om nedläggning av Zoopet - men några gånger skjutit upp avgörandet ett år i taget.
#29 - 4 januari 2010 15:34
Jag tog bara dina siffror... Själv tror jag ni skulle tappa betydligt fler betalande användare än så om ni stängde forumet, på sikt 100%... Det finns många andra forum som skulle kunna ta över Zoopets nuvarande position som förstaval för akvarister om ni stänger forumet för allmänheten...
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 4 januari 2010 15:39
petnym skrev:
Jag tog bara dina siffror... Själv tror jag ni skulle tappa betydligt fler betalande användare än så om ni stängde forumet, på sikt 100%... Det finns många andra forum som skulle kunna ta över Zoopets nuvarande position som förstaval för akvarister om ni stänger forumet för allmänheten...

Ja det får vi ju se då - om så skulle ske så är det ju bara bra om andra hemsidor då tar över.

Tanken väcktes dock från min sida i och med att daniel tog upp hur just Aftonbladet har agerat offensivt och lyckats både utan forum och annonsbörs
#31 - 4 januari 2010 15:45
Ja, ja... sov på saken först... :-)
#32 - 4 januari 2010 15:52
Intressant - vilka sidor handlar det om?

Jag är klart intresserad av att kolla på sidor som har satsat på ett betalsytem för privatpersoner för att gå runt.

Ja några sajter som finansieras direkt av medlemsavgifter (om du inte räknar fackförbundsavgifter!) har jag inte arbetat med, jag beklagar om det uppfattades så.

Finansieringsmodellen för Zoopet är säkert mycket besvärlig. Men min tro är att fler besökare, fler sidvisningar och ett innehåll som exponeras ännu mer och gör det ännu intressantare för besökarna att återkomma är ett grundläggande steg för att öka även antalet betalande medlemmar på Zoopet. Detta är dock vad jag tror - jag har inte studerat vad forskningsrönen säger om sajter som finansieras av direkta medlemsavgifter. Det är utan tvekan besvärligt - även om det verkar fungera i fler fall än vad man trodde bara för ett par år sedan. Återigen, ABs 'plus-tjänster' är det främsta exemplet.

Förändringsförslagen jag förde fram är inte bara beprövat framgångsrika för att behålla besökare och öka antalet sidvisningar - de är också ungefär vad jag saknar själv när jag besöker Zoopet.

Jag har verkligen svurit över att jag aktivt måste leta upp annonsavdelningen för att få se annonserna - oftast blir det därför inte av. Jag har ibland sett en länk till ett intressant blogginlägg och så varje gång tänkt 'attans att jag glömmer bort att gå in på bloggsidan när jag är inne på forumet...'

Som sagt var, jag är övertygad om att många besökare som stannar länge och tittar på mycket av sajtens material är en grundförutsättning för att i förlängningen få fler betalande medlemmar. Ju fler som skriver i forumet ju fler kommer vilja posta bilder - vilket kräver medlemsskap. Bättre exponering av annonserna - som den här tråden började med, kommer att öka viljan att annonsera - vilket kräver medlemsskap. Osv.

Men jag förstår att det är tufft att få något som det här projektet att gå runt och att timpenningen säkerligen inte blir så hög i slutändan. Vi vill ha kvar Zoopet - det är därför vi kommer med förändringsförslag.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 4 januari 2010 16:04
Finansieringsmodellen för Zoopet är säkert mycket besvärlig. Men min tro är att fler besökare, fler sidvisningar och ett innehåll som exponeras ännu mer och gör det ännu intressantare för besökarna att återkomma är ett grundläggande steg för att öka även antalet betalande medlemmar på Zoopet. Detta är dock vad jag tror - jag har inte studerat vad forskningsrönen säger om sajter som finansieras av direkta medlemsavgifter. Det är utan tvekan besvärligt - även om det verkar fungera i fler fall än vad man trodde bara för ett par år sedan. Återigen, ABs 'plus-tjänster' är det främsta exemplet.

Vad jag tror - efter att ha kollat på besöksstatistiken - det är att de särklassigt flesta blir betalande medlemmar pga infon som finns här.
Läser man igenom goldanvändarnamnen så är det överhuvudtaget ytterst få namn som man alls känner igen. Vi vet också att det varje dag visas 5.000-6.000 artbeskrivningar vilket är en jäkla massa.

Så min tanke är att då kanske renodla detta med infon och istället låta andra som har tid över ta över forumtjötandet (dvs jobbet).

Jag har självklart absolut inget emot att annonsdelen blir aktivare. Det har i denna tråd kommit fram en del intressanta förslag på hur detta skall kunna ske. Annonserna kommer dock aldrig att läggas in i själva forumet - i alla fall inte så länge som det skrivs så mycket inlägg som det gör nu - det skulle bara gröta till det ytterligare och leda till ännu mer arbete för oss.

Så vi har självklart inte något emot ändringförslag - tvärtom så är det bara kul med sådana. Dock så är chansen minimal för att vi skall acceptera dom om de innebär mer jobb
#34 - 4 januari 2010 16:56
Jag är rätt tacksam att det inte är massa länkar och reklam och meddelanden som poppar upp överallt. Vill jag läsa om något så läser jag om det det jag tycker det bara är jobbigt att behöva sålla all onödig information. Jag använder inte nya inlägg heller jag vill inte scrolla mig igenom 3 sidor med länkar för att se vad som hänt. Jag står i huvud sidan på forumet och kollar om det skrivits något nytt i de kategorierna jag är intresserad av.

Kjell vad mer exakt är det som genererar jobb i forumet. Är det radera, flytta ämnen inlägg. Eller en himmla massa nya användare som har problem med aktivering av kontot osv. Det är ju naturligtvis en dell troll och spamm att hålla koll på. Kanske dags för moderatorer men det är ju samtidigt lurigt.

Det är ju intressant att antalet gold medlemar minskar när det är så många inne och kollar på artbeskrivningar. Det är ju en balansgång det där med vad som skall vara gratis och inte. Frågan är ju hur lockar man nya betalande medlemmar och hur behåller man dom?
#35 - 4 januari 2010 17:17
Har en fråga hur tjänar man pengar på ett forum om man skippade Medlemmsavgiften eller halverade den??vad skulle hända om man skippade Goldis avgiften och införde en mindre avgift låt oss säga kanske 50kr året som alla måste betala för att vara medlem skulle alla ha försvunnit eller skulle det bli fler betalande då avgiften var mindre=mindre avgift men fler som vill vara med=mer pengar in till forumet.

Har du kjell någon aning om detta skulle funka eller har du gått i dem tankarna?
#36 - 4 januari 2010 17:26
Att tjäna pengar på ett forum är nog svårt skall man ha betalt för 1-2 heltids tjänstrer och drifts kostnader och bokföring osv så behövs det dra in lite pengar.

Man får nog vara nöjd om det går jämnt upp med alla kostnader. Skall man sedan plocka ut en lön som egenföretagare så är det inte många kronor per hundralapp man får behålla.
#37 - 4 januari 2010 17:30
Ett forum drivs nog enklast med en liten moderatorstab men det är inte aktuellt på detta forum så det behöver vi egentligen inte ta upp i denna tråd. En moderatorstab är däremot gratis förutom kanske en liten julgåva varje år =)

Fler och billigare annonser borde väl även det generera lite pengar? Antar att ni redan räknat på detta men värt att fråga.
#38 - 4 januari 2010 17:40
Finns det nåt Forum som är vinstdrivande i Sverige ,Akvarieforum eller nåt annat Forum?
#39 - 4 januari 2010 18:09
Säkert många forum som bär upp sina kostnader (med hjälp av annonser) om man bortser från nedlagd arbetstid. Däremot är det säkerligen inget forum som drar in ens i närheten av 1-2 heltidstjänster i form av medlemsavgifter, eller vad det nu är Kjell hoppas på...
#40 - 4 januari 2010 18:24
Kjell hoppas på att vad jag vet gå runt på forumet kostnadsmässigt samt kanske få betalda resor han gör för/med Zoopet till olika platser osv, inte sant?
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 4 januari 2010 19:09
lillfrasse skrev:
Kjell vad mer exakt är det som genererar jobb i forumet. Är det radera, flytta ämnen inlägg. Eller en himmla massa nya användare som har problem med aktivering av kontot osv. Det är ju naturligtvis en dell troll och spamm att hålla koll på. Kanske dags för moderatorer men det är ju samtidigt lurigt.

Nja, det är väl en massa smågrejor - som att folk lägger sina inlägg fel, folk fattar inte hur det funkar, ibland bara måste man svara för att det bara ges för jäkligt dåliga svar, folk råkar i luven på varandra, spammare etc. etc. - dvs en massa smågrejor som ihop blir väldigt mycket.

Det är alltså inte en stor grej utan en massa smågrejor som det blir när det är många människor inblandade
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 4 januari 2010 19:15
Har en fråga hur tjänar man pengar på ett forum om man skippade Medlemmsavgiften eller halverade den??vad skulle hända om man skippade Goldis avgiften och införde en mindre avgift låt oss säga kanske 50kr året som alla måste betala för att vara medlem skulle alla ha försvunnit eller skulle det bli fler betalande då avgiften var mindre=mindre avgift men fler som vill vara med=mer pengar in till forumet.

Har du kjell någon aning om detta skulle funka eller har du gått i dem tankarna?

Vi tjänar inte pengar på forumet, men utan forumet, skulle det bli oerhört mycket mindre jobb så att jag dels inte behöver tillbringa så mycket tid här och kanske istället få tid överr för att göra infodelen större och bättre.

50 kr skulle inte funka som avgift eftersom det skulle bli för mycket pappersarbete för pengarna. Tänk på att allt som kommer in till Zoopet bara handlar om vita pengar som bokförs och det betalas in skatt på (t.ex. moms).
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 4 januari 2010 19:19
Sultanen skrev:
Fler och billigare annonser borde väl även det generera lite pengar? Antar att ni redan räknat på detta men värt att fråga.

Ja, det har ju varit tanken länge - blocket är ju ett bra exempel.
Det hela har hitintills dock fallit på att de befintliga betalsystemen ännu inte riktigt fungerar så bra för detta.
Vi håller dock kollen på t.ex. paypal och det borde snart dyka upp ett vettigt system som även kan funka för mindre summor
#44 - 4 januari 2010 19:23
Vi tjänar inte pengar på forumet, men utan forumet, skulle det bli oerhört mycket mindre jobb så att jag dels inte behöver tillbringa så mycket tid här och kanske istället få tid överr för att göra infodelen större och bättre.

50 kr skulle inte funka som avgift eftersom det skulle bli för mycket pappersarbete för pengarna. Tänk på att allt som kommer in till Zoopet bara handlar om vita pengar som bokförs och det betalas in skatt på (t.ex. moms).
Ok:)
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 4 januari 2010 19:26
Sultanen skrev:
Kjell hoppas på att vad jag vet gå runt på forumet kostnadsmässigt samt kanske få betalda resor han gör för/med Zoopet till olika platser osv, inte sant?

Självklart så räknar vi inte med att få in lön för 1-2 heltidstjänster, men det skall i alla fall betala för alla utgifter vi har (program, egen server, vinster i tävlingar etc.) och för eventuella resekostander. Detta gör det idag - men det räcker inte - att sköta Zoopet är gott och väl ett halvtidsarbete (+ några timmars hobby) varje dag (inkl. helgen) och detta måste också betalas. Jag måste faktikst leva också och om inte Zoopet kan bidra till min försörjning får jag börja jobba med något annat och har inte längre tid med Zoopet.
#46 - 4 januari 2010 19:57
Måste?

Alla dessa "måsten" är ju något ni själva valt... Det finns tiotusentals med (mer eller mindre ideella) webbforum världen över som klarar sig utan allt det där...
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 4 januari 2010 20:05
petnym skrev:
Alla dessa "måsten" är ju något ni själva valt... Det finns tiotusentals med (mer eller mindre ideella) webbforum världen över som klarar sig utan allt det där...

Jag vet inte vad du menar och vilka måsten du syftar på.

Annons