Va av bottenmaterial?

#1 - 12 april 2007 14:45
Jag har länge kört med nå´t som jag tror kallas Engelskt sjögrus 4-8mm och delar av akvariet med 2-3mm grus. Skulle kanske ilja byta ut allt till finkornig sand.

Vad brukar man välja då?
Hur myket behöver jag för ett 310 liters akvarium?
Hur mycket skulle det kosta?
#2 - 12 april 2007 15:07
Skulle vilja råda dig att söka på blästersand. Kommer inte ihåg vad den kostar på biltema men den är billig. Till mitt gamla 540 liters hade jag 2 säckar (50kg)på halva akvariet, sedan delade jag av och hade 60 kg engelsk sjögrus på andra sidan. Det blev rätt bra. Men har du ytterfilter så sätt en strumpbyxa över insuget, det kommer nämligen in en del i det annars.
#3 - 12 april 2007 15:33
tycker som Tenkare, kör på blästersand. Grymt fin sand:D och billig!
#4 - 12 april 2007 15:45
Tenkare skrev:
Skulle vilja råda dig att söka på blästersand. Kommer inte ihåg vad den kostar på biltema men den är billig. Till mitt gamla 540 liters hade jag 2 säckar (50kg)på halva akvariet, sedan delade jag av och hade 60 kg engelsk sjögrus på andra sidan. Det blev rätt bra. Men har du ytterfilter så sätt en strumpbyxa över insuget, det kommer nämligen in en del i det annars.

Om du går in på min hemsida så kan du se hur det ser ut nu. Jag tar frånoppsvattnet bakom bakgrunden och trycker in vattnet framför bakgrunden... Ville bara passa på nu när jag ändå skall tömma akvariet för att låga igen ett lite för stort hål i bakgrunden, de minsta fiskarna simmar in bakom och kommer inte fram igen...
#5 - 12 april 2007 15:47
Funkar 0,2 -1mm sanden, det verkar lagom fint.

Är det så att man behöver svätta rent den först eller är det bara att hälla i och fylla med vatten?

Är denna sand ljus?
#6 - 12 april 2007 15:52
Den sanden går bra.
Häll i sanden fyll på vatten och rör om i sanden lite så du får bort ev. luftfickor.
Jag rengjorde aldrig den och jag har för mig att ingen annan har sagt att dom rengjort den.
#7 - 12 april 2007 16:01
Tenkare skrev:
Den sanden går bra.

Häll i sanden fyll på vatten och rör om i sanden lite så du får bort ev. luftfickor.

Jag rengjorde aldrig den och jag har för mig att ingen annan har sagt att dom rengjort den.

Har du det grövre gruset längre bak och det fina fram då?
#8 - 12 april 2007 18:17
Jag tycker att du ska välja ett bottenmaterial med lite grövre korn. Jag ångrar ganska grovt att jag valde biltemas blästersand den grövre eftersom växter som tar näring från bottenmaterialet inte trivs men en sån sand. Visst kan man säkert få sådana växter att växa men det är inte det lättaste kan jag lova.. Välj nått grövre! Det är mitt tips! ;)

Ha Det Gött :)

MVH MaZzej

Annons