VA??

#1 - 9 augusti 2003 21:18
Varför skulle det vara så fel att mata fiskarna med köttfärs

1De gillar det
2 De mår ju inte dåligt och det är väl det som räknas !

Ok att det smutsar ner i vattnet men so det försvinner ju med vattenbytena !eller hur !

Dessutom får de mer än köttfärs att äta Tex Sallad gurka mygglarver torrfoder osv osv osv!
#2 - 9 augusti 2003 21:26
vad som är så fel med köttfärs?? ja dom flesta fiskar tarmsystem är inte byggda för att smälta ner kött, thats it.

Tror du allt som fiskar gillar är nyttigt? vi männiksor gillar godis men det är ju långt ifrån nyttigt? Vi människor gillar även droger betyder det att droger är nyttigt?

fråga två, åter igen vi gillar godis men vi mår ju inte dåligt av det?
#3 - 9 augusti 2003 21:27
<font color="red">Jag tycker man skall mata med mat som är naturlig, visst det går ann med gurka och så vidare, men det skulle aldrig falla mig in att ge mina fiskar köttfärs, tycker det låter lite överdrivet, men gör som du vill.</font id="red">
#4 - 9 augusti 2003 21:28
Så du menar att fiskar inte är köttätare i det "fria "??????
#5 - 9 augusti 2003 21:29
men asså varför skulle de vara kass för en firre att käka kött???
om de skulle ligga en dö gris i en sjö så skulle det komma ass mycket firrar som åt av den!!
och om de var så kass för dem så skulle de inte äta de.....
(men de e ju bara va jag tror...)
#6 - 9 augusti 2003 21:29
Henric hur många fiskar tror du äter nötkött?? Kor lär ju va en fullt naturlig föda för fiskar för kor bor ju cokså i vatten?? eller??
#7 - 9 augusti 2003 21:31
Det är skillnad på kött och kött. Jag säger inte att köttfärs/oxhjärta är "fel", det är populärt speciellt i USA för att fort driva upp akvariefisk i storlek. Däremot diskuteras det om det är nyttigt. Det är ett faktum att för hård matning med animaliskt proteinrika foder ger fisk skador på inre organ vilket leder till döden.
#8 - 9 augusti 2003 21:31
bo, äter inte du godis?? är det bra för oss NEJ, äter vi chips? ja, är det bra nej.

Kött är inte naturlig föda för fiskar thats it. Visst dör dom inte av det, lär säkert ens inte va så onyttigt MEN deras tarmsystem är ej gjorda för det så det lär ju knappast vara bättre en annan föda?
#9 - 9 augusti 2003 21:32
bo: fiskar äter även metall/plast-prylar med krokar i sig, tror du det är bra för dom? ;-)

#10 - 9 augusti 2003 21:33
Måste juh bara hålla Med Bo jävligt mycket ! för nog äter fiskarna de Köttslamsor som bildas naturligt ! och sen hur "naturligt" är det med ärtor då ??
#11 - 9 augusti 2003 21:37
Tyvärr (för ert "resonemang") tror jag inte det är så vanligt med döda grisar eller kor bland våra akvariefiskar. Ärtor är inte heller naturligt, men imiterar troligen fiskens naturliga grönfoder bättre än nötkött imiterar de insekter/yngel de flesta akvariefiskar får i sig naturligt.
#12 - 9 augusti 2003 21:43
Henric snälla du, så du tror att dom få däggdjur som faktist rammlar i vattnet och dör utgör större delen av födan för en fisk?

Ingen har sagt att fiskar mår dåligt av att äta kött MEN frågan handlar väl om om det är BRA föda för dom?

Så ert argument att "dom äter ju och ser ut att gilla det" funkar tyvärr inte för "gott" har aldrig varit synonymt med "bra"
#13 - 9 augusti 2003 21:47
Men jag sa väl heller inget om att dom bara fick köttfärs ?? dom får juh självklart annan mat oxå ! Både salladsblad, gurka, havregryn, mygglarver,torrfoder,tonfisk,torsk,osv osv
#14 - 9 augusti 2003 21:49
jaha det sa du? inte i denna tråd iaf.

din fråga var

"Varför skulle det vara så fel att mata fiskarna med köttfärs"

#15 - 9 augusti 2003 21:57
när man lägger köttfärs i vatten kommer liknande grejj på ytan som av bensin... tror det är fetter. kan INTE vara nyttigt för våra ögonstenar :P
#16 - 9 augusti 2003 22:00
okej förlåt då men du kan ju läsa mitt inlägg under rubriken Mata med tonfisk!så får du all klarhet i det !sorry att jag missade det !
#17 - 9 augusti 2003 22:07
1De gillar det

Det där tänker jag inte kommentera för jag hoppas att du förstår det dom andra har sagt.
2 De mår ju inte dåligt och det är väl det som räknas !

Fiskarna lär ju knappast må dåligt av det direkt, men i framtiden kan dom ju må sämre. Ett exempel, du äter chips varje dag som ett komplement till din övriga kost. Du kommer att må väldigt bra i början. Men efter ett tag kommer du att bli fet. När du blir äldre så kanske du till och med får cancer pga. akrylamiden. Nu säger jag inte att dina fiskar blir fet eller får cancer av köttfärs, men dom kan få problem med tarmarna. Fiskar är växelvarma och kan inte smälta fettet från varmblodiga djur, resultat fiskarna får dåligt smält mat i tarmarna vilket leder till skador. Dom kommer även skita ut korvar som består till mesta delen av fett. Jag provade att ge mina pirayor köttfärs förr, men när jag såg deras avföring slutade jag genast. Det hängde 5-10 cm långa vita slamsor från analen, vilket tyder på att deras magar inte mådde bra av fettet.

Att säga att fiskar äter av en dö gris eller ko som ligger i vattnet är löjligt. Ok ett stim pirayor eller något liknande käkar säkert upp det. MEN hur ofta tror du att detta händer? Pirayor beskrivs ju som kallblodiga mördare, som äter hästar, kor och allt. Men om du går in på vilken sida som helst så kan du läsa att pirayornas kost består till största delen av FISK. Även fast nu en fisk skulle äta av ett däggdjur så är det fortfarande inte deras naturliga föda. Fiskars naturliga föda består av sånt som lever i (fisk, räkor, musslor etc.) eller på vattnet (insekter). Jag har iaf aldrig varit med om att gäddorna här hemma i sjön knallar upp på åkerna och nyper ett får eller kanske en ko.

Nej du håll dig till naturligt foder och sluta bete dig som en barnunge.

MVH Martin
#18 - 9 augusti 2003 22:13
Men Du Jag säger ju åter igen de Får MER ÄN BARA KÖTTFÄRS!!
#19 - 9 augusti 2003 22:17
En jämförelse: om man ger en grön leguan kött (vilket de älskar) får den förstorade inre organ och gikt och blir typ 7 år istället för 20. Gissar att liknande förhållanden gäller för alla djur dom får foder som deras matsmältningssystem inte är anpassat för.
#20 - 9 augusti 2003 22:22
... men nästa gång kanske du inte rekomenderar köttfärs som foder till guppy & molly :)
#21 - 9 augusti 2003 22:27
Det var ingen Rekommendation ! det var ett förslag på vad Jag brukar Mata Mina Fiskar med Jag har aldrig haft för avsikt att varken förleda eller förråda nån ! Men man har väl rätt att utbyta åsikter utan att behöva bli påhoppad ! har jag rätt ?
Och om Det mot förmodan Fortfarande skulle råda några som helst tvivel om den saken så får mina fiskar även annan kost !
#22 - 9 augusti 2003 22:35
Hej Henric.
Varför matar du dina fiskar med köttfärs? Bara för att de äter det och ser ut att tycka om det? Eller för att du inte tycker om det, och därför blir det över? Vad jag menar är; Skulle det vara bra för fiskarna eller vill du bara variera kosten? Nyfiken!
#23 - 9 augusti 2003 22:40
Tanken var väl att det skulle vara varierande!"
#24 - 9 augusti 2003 23:33
Köttätare i naturen!
Men de anfaller knappast en oxe eller GRIS! =)
#25 - 9 augusti 2003 23:34
Ovanligt med en simmande gris.. en ny sort kanske?
Korsad mellan vildsvin och Guppy?=)
#26 - 9 augusti 2003 23:39
Så du menar att i Central och sydamerika finns det inga varken kor eller grisar och du menar även att dessa inte råkar dö i vatten och då menar du att fiskarna i vattnet där inte äter dessa !?
#27 - 9 augusti 2003 23:58
Det lär väl höra til ovanligheterna i så fall, och är inget som ingår i fiskarnas baskostcirkel. Ett undantag pajar nog inte deras matsmältningssystem varken i naturen eller i fångenskap.
#28 - 10 augusti 2003 00:16
Nykläckt artemia är väl inte heller så naturligt för yngel. Och jag tror inte att det finns kokta räkor mixade med gröna ärtor(= räkmix) i Malawisjön. Inget i ett akvarium är naturligt! Det är väl bättre att vi försöker lära oss vad de mår bra av istället.
#29 - 10 augusti 2003 00:33
Det är inte bra, thats it. Jag matar mina Discus med oxhjärta i mellanåt, det är kanske inte världens bästa foder. Jag tror inte de dör eller minskar deras livslängd särsillt mycket om man gör det ibland. Dock är jag säker på att det inte är bra för fisken att göra det ofta. varmblodiga djur är inte deras naturliga föda, därför är de inte anpassade till det. Skulle det trilla i en gris i plurret så utgör det nog inte ens 0,1% av deras föda så det är en dålig ursäkt.
#30 - 10 augusti 2003 10:16
ok jag tror att alla e överens i detta ämnet....matta inte dina firrar me bara kött men någon gång i bland e inte så farligt...
#31 - 10 augusti 2003 21:59
För länge sedan läste jag på mycket om Discus och den heta debatten om oxhjärta, eftersom jag var lite halvt spekulant på dessa firrar. Jag har för mig att läst något om fleromättade kontra mättade fetter och deras inverkar på de växelvarma fiskarna. Första googlingen:

http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=oxhj%C3%A4rta+flerom%C3%A4ttade+fetter

8-) Eller mer direkt:
http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9401&LOPNR=5

Förklarar det här med hur mättade fetter (oxhjärta, köttfärs) fungerar i fiskars magar. I vissa fall fungerar det, och i andra inte alls.
#32 - 10 augusti 2003 22:20
Nykläckt artemia är väl inte heller så naturligt för yngel. Och jag tror inte att det finns kokta räkor mixade med gröna ärtor(= räkmix) i Malawisjön. Inget i ett akvarium är naturligt! Det är väl bättre att vi försöker lära oss vad de mår bra av istället.

Du tror väl ändå inte att räkor inte är naturlig kost för fiskar? Många fiskar äter nog väldigt mycket räkor ska du se. Inte kokta då, men iaf. Ärtor är inte naturligt, men det är heller inte farligt för fiskarna. Pellets får inte fiskarna i naturen, men om ni kollar på innehållsförteckningen så ser ni att det är ganska naturliga saker i.

Jag håller mig efter en regel, jag matar bara med sånt som lever under vattnet.

MVH Martin
#33 - 10 augusti 2003 22:28
Ursprungligen skickat av Henric

1De gillar det

Citat från artikeln om olika sorts foder (av Kjell Fohrman?) i högra menyn:

"Många anser att bara för att fisken gillar ett foder, är det ett bra foder. Inget kan vara mer fel och att tro att så är fallet är ju att tillskriva fiskarna en större intelligens än vi människor har. Att de helt automatiskt skulle känna till sin egen kostcirkel.

Därför är det upp till dig som fiskägare att ta reda på vad dina fiskar är anpassade till att äta. Det är du som väljer det korrekta fodret för dina fiskar. Fiskarna tar vad de får serverat."

Punkt slut.
#34 - 11 augusti 2003 10:15
"Du tror väl ändå inte att räkor inte är naturlig kost för fiskar? Många fiskar äter nog väldigt mycket räkor ska du se."
jo visst finns de fisk som äter räkor men jag tror inte att de e natulig föda för en sötvattens fisk att äta saker från havet....men det e säkert ass bra för firrarna me räkor men jag tycker bara att deta lät ganska dumt...."Jag håller mig efter en regel, jag matar bara med sånt som lever under vattnet."
#35 - 11 augusti 2003 10:34
jag har faktiskt på senare tid hört teorier om att räkmix inte är så bra som vi gärna vill tro, då hasvlevande djur har för stora concentrationer av exempelvis Jod i köttet. sötvattenlevande fiskar kan ta direkt skada av för höga koncentrationer av tex Jod.

detta är dock bara hörsägen så ta det med en nypa salt (med jod)
#36 - 11 augusti 2003 10:41
Detta kan vara värt att begrunda angående ämnet,,,,
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=161
#37 - 11 augusti 2003 10:44
Nej. Jag menar:
"Det är en tidig morgon i .....öh... cental... och sydammerika....
Ett svin dricker sig otörstig nere vid ån. Då PLÖTSLIGT faller han död ner, HJÄRTATACK! Svinet flyter på ytan en bit bort där det ligger en KÖTTKVARN och skräpar. Svinet vaknar upp och grymtar till, ett sista eko sänder över radarn.... Köttfärs flyter över vattnet, nymalen. Scalare flocken söker sig upp mot solen och får syn på detta. tar sig ett smakprov: Mums... KÖTTFÄRS!".
HAHA! SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ Menar jag!
#38 - 11 augusti 2003 10:45
Varför låser ingen den här tråden?
#39 - 11 augusti 2003 10:45
Du får gärna ge dina fiskar vad du vill men jag tror inte att det flyter köttfärs i floden!
#40 - 11 augusti 2003 10:49
det tror jag inte att det e någon som tror!!!!!
men tror du att det flyter torkade mygglarvs flingor och räkmix i floden då???
#41 - 11 augusti 2003 10:57
Jolon: UNDERBAR länk :-)
#42 - 11 augusti 2003 11:08
Ok. Nu kan ni låsa den.....
Är Kjell på semester eller?
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 11 augusti 2003 12:26
Är Kjell på semester eller?

Jepp jag har varit på semester men är nu tillbaka.
Tycker väl ändå i och för sig att inte tråden spårat ur så mycket att den behöver låsas.
Tycker också att det tidigare getts bra svar på varför man inte skall mata med köttfärs så jag har väl inte så mycket att tillägga i diskussionen.
En kommentar dock:
Det viktiga är att ge sina fiskar ett sådant foder som innehåller ungefär samma beståndsdelar (fetthalt, fiberinnehåll etc. etc) som det de får i sin naturliga miljö. Inte att de får samma foder som de får i sin naturliga miljö (om detta skulle krävas vore det omöjligt att hålla akvariefisk, eftersom varken flingfoder, pellets, räkmix etc. finns i naturen).
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#44 - 11 augusti 2003 16:59
Men Okej okej jag matar väl dom inte alls i fortsättningen så får vi ju se om deras "naturliga" mat räcker ! jaja whatever !Dom kan väl äta på varandra då För "naturligare" än så blir det väl knappast !men det förstås då måste man ju dela upp fiskarna i olika kar beroende på härkomst eller ???
#45 - 11 augusti 2003 17:14
det gör faktist många här och det kallas biotop akvarium.
#46 - 11 augusti 2003 17:25
finns det akvarister som blandar? hemska tanke :D
#47 - 11 augusti 2003 18:40
men jag tycker bara att deta lät ganska dumt...."Jag håller mig efter en regel, jag matar bara med sånt som lever under vattnet."

Kan du utveckla varför du tycker det är konstigt?

MVH Martin
#48 - 11 augusti 2003 20:19
köp vegetarisk köttfärs annars? hehe.. är väl gjord på typ sojabönor.. =)
#49 - 11 augusti 2003 21:54
En liten fråga bara,,, det finns ganska bra foder på marknaden (själv varvar jag novo bel med tabimin och krossar en snigel då och då) ALLA mina fiskar äter av dessa (räkorna har jag hittils inte sett mer än tre gånger men nått äter dom) nånting i min hjärnbark säger mig att det här säljs som allround foder och kan användas som sådant. Så VARFÖR leka runt med saker som folk säger förstör fiskarnas tarmsystem etc? Visst det finns alltid öppningar till förbättring,, men inte på bekostnad av dina husdjur.[:-42]
#50 - 11 augusti 2003 21:56
Kanske ska tillägas att jag bar har förhållandesvis små fiskar. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 12 augusti 2003 08:20
nånting i min hjärnbark säger mig att det här säljs som allround foder och kan användas som sådant.

För en allätande fisk så är det säkert ofta OK med enbart ett s.k. allroundfoder, men nu är det så att väldigt många fiskar är skapade för ett viss typ av foder och för dessa duger det inte med ett allfoder.
För att dra en liknelse - människan är en allätare och kan alltså ges ett allroundfoder, men att tro att man kan ge en ko och ett lejon ett sådant foder är fel.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#52 - 3 juli 2014 00:00
...Och här drar vi igång en gammal tråd. Inget fel för man ska ju återvinna så mycket material som möjligt :)
Vill dela med mig relevant till diskussionen en erfarenhet av att mata fiskar med köttfärs. Alla fiskar är ju inte samma precis, men min erfarenhet för 7-8 år sedan var att jag hade hört att man kunde lyxa till att lite för fiskarna, dvs mina Palettciklider med att ge dom en liten bit köttfärs ibland. Jag gjorde så och testade och det resulterade i förstoppning av en hane som gjorde att magen svullnade upp tills han sakta inte kunde röra sig mer och han dog. Hans hona fick också förstoppning men klarade sig efter 1 veckas svält. Så att ge sina fiskar köttfärs medför hög risk. Håll er till foder om ni är rädda om fiskarna.
#53 - 3 juli 2014 09:24
Den här tråden får mig att inbilla mig att nivån har höjts en aning här - och det är ju fint!

Annons