V

#1 - 13 maj 2008 17:34
Fick idag hem boxen V: The Complete Series, som ju är fortsättningen på miniserien, och Den sista striden. Så nu har man några kvällar med nostalgi framför sig :)

Fler än jag som gillar att ta nostalgitrippar i form av gamla TV-serier på DVD? Kanske upptäcker man att de inte är lika bra som man minns dem, eller så upptäcker man att de faktiskt har kvaliteter som man inte upptäckte "back then", och kanske till och med är bättre än man minns dem, men nostalgikänslan finns där oavsett, och är allt som oftast en helt oslagbar känsla (kärlek är väl bättre kanske, men i brist på det så...) :D
#2 - 13 maj 2008 17:39
Oh ja! Jag har nog allt blivit ett TV-seriefreak på gamla dar och detta i kombination med urgammalt filmsamlande gör att man återvänder till ginza och discshop ganska ofta (tidigare CDwow med). Fast... vissa nyare serier tar jag digitalt ;) .

/J *som självfallet har hela M.A.S.H. *
#3 - 13 maj 2008 18:51
åh, jg måste ta o skaffa de andra delarna - har bara första delen ännu... det är nostalgitripp så det smäller om det... O så har jag twin peaks med.
#4 - 13 maj 2008 18:53
En serie som jag vill se igen är Rötter... Minns att jag inte fick se de läskiga delarna som liten :)
#5 - 13 maj 2008 19:23
Macahans var ju favoriten.. Jag var så liten att jag inte fick se.. så jag satt bakom byrån.. mamsen såg det ju men tyckte att speglingen i tavlan var lagom att titta på... var väl 6 år eller så.. :D Men den är inte lika bra nu.. men jag måste säga att när man hör refrängen så minns man vad spännande och läskigt det var...

Sen måste jag säga Dallas... Det skulle vara jättekul att se dem igen.. har inte sett sedan det gick första gången.. Sue Ellen och JR som unga.. Vore kul..[:-174]
#6 - 13 maj 2008 19:35
Dallas finns juh att köpa (uh... har tre säsonger och JR är en hjälte!). Ett bra tips är annars Mork & Mindy :)

/J
#7 - 13 maj 2008 19:36
Morellen skrev:
åh, jg måste ta o skaffa de andra delarna - har bara första delen ännu... det är nostalgitripp så det smäller om det... O så har jag twin peaks med.

Vilken serie då?

Jag har de fem första säsongerna (de två sista är inte släppta här än) av MacGyver, som faktiskt är bättre än jag minns den. Man minns ju mest hans uppfinningsrikedom för att ta sig ur diverse kniviga situationer, men det är faktiskt inte alla avsnitt som innehåller så´nt, och serien är mycket mer än så, den har riktigt bra budskap, och sensmoral. Ibland är det lite Bondvarning i den :)
#8 - 13 maj 2008 19:39
Joacim skrev:
Dallas finns juh att köpa (uh... har tre säsonger och JR är en hjälte!). Ett bra tips är annars Mork & Mindy :)

/J

Nja.. Jag är inte riktigt beredd att betala för den, än iaf.. :D

Micke_A skrev:
Vilken serie då?

Jag har de fem första säsongerna (de två sista är inte släppta här än) av MacGyver, som faktiskt är bättre än jag minns den. Man minns ju mest hans uppfinningsrikedom för att ta sig ur diverse kniviga situationer, men det är faktiskt inte alla avsnitt som innehåller så´nt, och serien är mycket mer än så, den har riktigt bra budskap, och sensmoral. Ibland är det lite Bondvarning i den :)

Ja, MacGyver är riktigt rar att titta på.. Kollade några avsnitt på lunchen förrut när jag jobbade hemma.. [:-174]Ibland är det så skönt med de där lugna, gamla serierna där hjälten alltid klarade sig och det värsta som hände var att någon fick en rak höger... [:-174]
#9 - 13 maj 2008 19:54
Katharina skrev:
Nja.. Jag är inte riktigt beredd att betala för den, än iaf.. :D

Ja, MacGyver är riktigt rar att titta på.. Kollade några avsnitt på lunchen förrut när jag jobbade hemma.. [:-174]Ibland är det så skönt med de där lugna, gamla serierna där hjälten alltid klarade sig och det värsta som hände var att någon fick en rak höger... [:-174]

Ja, och nå´t så ovanligt som en action/äventyrsserie där hjälten inte använder eldvapen (MacGyver avskyr så´na, och i ett avsnitt får man veta varför), är rätt skönt. Och när man har alla säsongerna, och kan se dem i ordning, så ser man också karaktärerna klarare, och referenser till äldre avsnitt, och så. Även om han alltid klarar sig så är han ibland illa ute, i ett avsnitt hamnar han i koma, och är mer eller mindre död ett tag.
Guest
#10 - 13 maj 2008 22:12
Jag som inte alls gillar gamla serier får ändå erkänna att jag har den kompletta serien av The Persuaders. När Moore och Curtis var som bäst. :)
#11 - 14 maj 2008 07:25
Micke_A skrev:
Vilken serie då?

Av V naturligtvis! :D
#12 - 14 maj 2008 08:28
Själv har jag just köpt mig "Linus på linjen"... :D Köpte ett ex till min 2-åriga systerson också men han var måttligt intresserad, däremot blev hans föräldrar eld och lågor!

Jag har också nyligen införskaffat de gamla tecknade "Det var en gång - tidernas äventyr" och "En cell-sam historia", jag älskade dem när jag var barn! Sånt vill jag föra vidare till mina egna barn! :)
(Naturligtvis har jag ju alla Astrid Lindgrens filmer redan.)
#13 - 14 maj 2008 14:23
Morellen: Ok :) Misstänkte det, men var osäker på om du menade M.A.S.H. som Joacim nämnde. Jag har som sagt miniserien, och avslutningen The Final Battle, och nu även fortsättningen.

Nitra98: Jag har också köpt Det var en gång-boxarna som släppts hittills, om livet, och historian :) Jag väntar på att boxen om rymden ska släppas, har förbokat den. Trots att jag inte har några barn [:o] Tror faktiskt det finns två eller tre serier till, i den serien, så att säga.

Och det är nog så, det är nog mer vuxna med en nostalgisk tår i ögonvrån, som har mest glädje av gamla klassiker som Linus på linjen. Eller Knut på linjen, som Galenskaparnas parodi heter :p
#14 - 14 maj 2008 15:47
åh, de där "det var en gång" får det nog bli när jag har ett jobb igen.
#15 - 14 maj 2008 17:00
Morellen skrev:
åh, de där "det var en gång" får det nog bli när jag har ett jobb igen.

Ja, men man får passa på innan de utgår. Jag har ju inget jobb heller, men försöker ta mig råd att köpa så´na saker, slösar ju inte pengar på så mycket annat, som inte har med mina intressen att göra.
#16 - 14 maj 2008 19:13
Det var en gång är ju ljuvliga! Älskade filmerna och läste sönder serieböckerna!
#17 - 14 maj 2008 19:25
Dallas är faktiskt ganska kul, alltid lika roligt att se Cliff Barnes göra bort sig. Har de 1:a 8 säsongerna, mycket för att min fru vill se om dem. Hon kom till Sverige samtidigt när de sändes i SVT så hon förstod inte så mycket av dem då.
#18 - 14 maj 2008 19:32
ize skrev:
Det var en gång är ju ljuvliga! Älskade filmerna och läste sönder serieböckerna!

Ja, de är kult :) Och Sverige vann över Tjeckien ;)

Annons