Vanligt glas fungerar som ett UV-C filter, och absorberar strålningen ja, det är därför man använder kvartsglas i bättre UV-C filter, det absorberar mindre. Exakt hur mycket vet jag faktiskt inte. Det beror klart på den exakta mineralsammansättningen i glaset, tjocklek, osv.
Det huvudsakliga problemet inbillar jag mig är att du får dålig exponering mot UV-C ljuset så som jag tror du menar. det betyder ingen, eller mindre effekt. Varför inte bara skaffa ett PVC rör, slangnipplar, ändkorkar, och en skvätt silicon och "bygga" ett UV-C filter om du nu inte vill köpa en riktig enhet? Har du inget ytterfilter borde du kunna mecka till ett hemmabygge så att det inte tar för mycket plats i baljan. Ditt UV-C lusrör får du silicona så att det blir vattentätt runt kontakten, men då kan du hoppa över glasröret, eftersom kvartsglasrör antagligen är dyra, och/eller svåra att få tag i. Limma på ett par stöd, så att lysröret höller sig mitt i pvc röret, men så du fortfarande kan ta ut det, för utan glasröret kommer du behöva rengöra lysröret då o då.
Personligen tycker jag det låter lite omständigt, en billig UV-C lösning kostar inte så mycket, även om en Deltec 20w'are kostar en vacker slant.
B!