uvc-fråga

#1 - 30 augusti 2005 14:23
Då jag inte är någon större fanatiker av ytterfilter (har haft sånt som läckt) så kör jag numera endast med innerfilter.

Detta gör sig även gällande till min reaktor till Co2, ett litet pumphuvud som går på timer (mäskvarianten)
Nu undrar jag om det finns något innerfilter med uvc?
Alltså som nåt slags pumphuvud med lampa som man kan köra till reaktorn?

Eller är jag helt ute å cyklar nu igen?
#2 - 30 augusti 2005 16:48
Finns ju dammpumpar med filter och uvc.. men det är rätt stora grejer att ha i ett akvarium, så jag tror att svaret är "nej" men jag vågar inte garantera.
För övrigt hade inte jag i alla fall velat ha en sån lösning, ska jag ha uvc, vill jag kunna ha den tänd bara precis så mycket som den gör nytta, altså separat styrd över timer.

B!
#3 - 30 augusti 2005 19:08
Fast den kommer ju att bli styrd via timer nu med i så fall eftersom pumphuvudet kommer att driva co2-reaktorn. Slå två flugor i samma smäll liksom :)

Men det verkar ju inte som det finns någon sådan lösning så man kanske inte behöver fundera över detta ens...
#4 - 30 augusti 2005 19:38
pumphuvud, visst, innerfilter, inte en chans. driva ett innerfilter så att det står stilla hella nätterna skulle jag inte rekomendera, fullt med ruttnade saker blir det ingen fest när det startas på morgonen, och vill du bara köra ett rent pumphuvud, varför inte köpa ett litet uvc filter, och slänga på det med en stump slang , och tuta o köra bara? Kolla så det är tätt nog att köras nedsänkt i vatten bara.

B!
#5 - 31 augusti 2005 05:06
Tja.. Dieltech har en standard uvc. Den har följande specar..
10Watt avedd för 500L och har storleken 9cm x 36cm x 15cm skall själv sätta en i rampen på mitt kar.. Den kommer jag att köra med ett huvud som går konstant.. UVC:n kommer jag att ha på ett dygn / vecka med timer.. Ser inga som helst problem med att montera den i karet.. Såvida man har ramp vill säga..

Happy hunting..
#6 - 31 augusti 2005 05:53
Jo självklart menade jag pumphuvud och inte filter, tänkte inte riktigt mig för när jag skrev det.

Men jag är inte riktigt med på vad du menar nu?
Att köra ett pumphuvud inne i karet och leda upp utflödet ovanför med slang, genom ett uvc och sedan ner genom reaktorn? Eller har jag missförstått?
Låter ju faktiskt som en genomförbar idé.. frågan är bara vart man kan hitta ett så pass litet och billigt uvc?

Saxmark> Är det som ett lysrör man sätter då bara? Du har inga bilder eller nånting på detta?
#7 - 31 augusti 2005 07:13
jag misstänker att det är en helt vanlig UVC modul, en svart plastlåda, som han planerar att få till o stanna i locket med hjälp av "god övertalning"

Var man hittar dem, brukar besvaras med tyska ebay.

B!
#8 - 31 augusti 2005 14:12
Aquels uvc kan kopplas i hop med deras innerfilter samt vissa ytterfilter
#9 - 1 september 2005 19:45
Jag har kört mitt uv under vattnet tror de e en aquael, står i specen att den är sänkbar.
#10 - 1 september 2005 21:48
Nixon> du har ingen länk att dela med dig till den lampan? Alltså den exakta modellen då... gärna med pris om det går ;)
#11 - 2 september 2005 07:53
http://www.pwss.se/product.php?productid=2279&cat=226&page=1
den är sänkbar samt går att koppla till innerfilter.tror att alla aquel är sänkbara.
har den själv , men i ytterpumpen mvh john

Annons