UVC-filter?

#1 - 13 februari 2008 22:53
Någon som vet var man kan hitta UVC-filter till schyssta priser?
#2 - 14 februari 2008 07:34
Om du nu ska skaffa ett uv-c filter undvik Aquaels filter, deras slanganslutningar pulveriseras med tiden (egna erfarenheter).

Men www.pwss.se har ju bra priser på andra märken =)
#3 - 14 februari 2008 07:45
Tack så mycket för varningen! Vilken dum grej. Hur kan de sälja sånt skräp? :mad:
#4 - 14 februari 2008 07:55
www.aquaristic.net funkar bra att handla från:).
#5 - 14 februari 2008 07:57
batski skrev:
Tack så mycket för varningen! Vilken dum grej. Hur kan de sälja sånt skräp? :mad:

Det undrade jag också, upptäckte att det började droppa bakom akvariet. trodde att jag bara behövde dra åt slangklämmorna lite, men då sprack slanganslutningen ist.

Sen när jag kopplat bort den och skulle skruva ut den andra med handkraft så sprack hela skiten.Jag har för mej att BluseBoy här på forumet hade samma problem med samma märke.
#6 - 14 februari 2008 08:15
ansjo skrev:
www.aquaristic.net funkar bra att handla från:).

Tack! Men de var inte så billiga va? Eller ligger priset alltid över en tusenlapp?
#7 - 14 februari 2008 08:16
hambli skrev:
Det undrade jag också, upptäckte att det började droppa bakom akvariet. trodde att jag bara behövde dra åt slangklämmorna lite, men då sprack slanganslutningen ist.

Sen när jag kopplat bort den och skulle skruva ut den andra med handkraft så sprack hela skiten.Jag har för mej att BluseBoy här på forumet hade samma problem med samma märke.

Vilken mardröm :eek: Hur gick det för fiskarna?
#8 - 14 februari 2008 08:21
batski skrev:
Tack! Men de var inte så billiga va? Eller ligger priset alltid över en tusenlapp?

Jag såg det nu, det var lite väl ruskiga priser och så dyra är de oftast inte. Jag skulle tro att det är toppmärken de för, men inget som gemene man behöver;).
#9 - 14 februari 2008 08:25
batski skrev:
Vilken mardröm :eek: Hur gick det för fiskarna?

Man fick sej en tankeställare, tänk om det bara hade börjat forsa ut vatten.
Filtret satt i mitt 540l så det var typ 2 liter som rann ut, så inga fiskar tog nån skada.

Var lite mer orolig över golvet under bänken när så mycket vatten rann ut.
Varför behöver du ett uv-c filter (bara nyfiken :) )
#10 - 14 februari 2008 10:10
hambli skrev:
Varför behöver du ett uv-c filter (bara nyfiken :) )

Jag vill bli av med algerna i mitt SA (har under en längre tid fått algproblem till och från i det akvariet). Det mesta växer framför utblåset, så jag antar att det kommer ut en massa sporer med det nyfiltrerade vattnet.
#11 - 14 februari 2008 10:23
hambli skrev:
Jag har för mej att BluseBoy här på forumet hade samma problem med samma märke.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=110279
#12 - 15 februari 2008 17:11
Verkligen inte bra med slangarna :mad:

Ingen som vet var man kan få tag på UVC-filter till schyssta priser?
#13 - 15 februari 2008 19:58
#14 - 15 februari 2008 23:50
batski skrev:
Någon som vet var man kan hitta UVC-filter till schyssta priser?

Jag kan faktiskt rekommendera Aquaels (innerfilter UV-C 1000L/tim).Runt 450 spänn.
Till ytterfilterannläggningar har jag ingen erfarenhet av.
Men tack vare UV-ljuset så blev jag av med infusorierna.
Ett kvalitetsbygge och bra innerfilter.
Går väldigt tyst.
Bilagor:
#15 - 15 februari 2008 23:53
Tyvärr så köpte jag det av några privatister som kör en akvarie affär på kvällstid i Eskilstuna.
Kanske inte så mycket till vägledning men ett schysst filter till bra pris.
#16 - 16 februari 2008 10:37
Tack för tipsen! Men jag har testat med ett sånt filter och det funkar inte så bra om man kör det parallellt med ytterfiltret. Vattnet som filtreras igenom ytterfilret blir fortfarande obehandlat. Jag menar att det finns säkert sporer i ytterfiltret som kommer ut i akvariet igen.
#17 - 17 februari 2008 13:37
UV filter görs så gott som uteslutande av plast. Det finns inget uv-beständigt plast. Altså, ditt uv filter kommer att fördärvas av ljuset med tiden. Den enda skillnaden mellan bra och dåliga uv-filter är godsets tjocklek och därmed tiden det tar för filtret att fördärvas. De genomskinliga slangkopplingarna som lätt går isönder finns på så gott som alla billigare uv-filter, därför bör man regelmässigt kontrollera godsets status.

Undvik uv,filter med reaktionskammare av plast, dessa går isönder mycket snabbare och är dessutom direkt livsfarliga ur elsäkerhetsynpunkt.
MVH
Magnus
#18 - 17 februari 2008 15:57
Tack så mycket för varningen/tipset! Bra att veta.

Annons