UVB (& UVA) T5 lysrör för vattensköldpaddor

#1 - 15 september 2010 09:17
Har precis skaffat en sköldpadda som jag tänkt ha i ett akvarium. Har försökt läsa på så mycket som jag kan om dem och kommit fram till att jag givetvis måste skaffa UV-ljus till den lilla krabaten.

Ska ändå ha en 250W MH-ramp med 2*24watts T5:or ovanför karet senare så jag tänkte att man kanske kunde sätta UV-ljusen i den rampen. Lysrören som går in i den rampen är alltså T5:or som är 55cm långa och ligger alltså på 24 watt.

Nu är frågan om var hittar man T5-lysrör för reptiler? För de jag hittar verkar vara T8:or eller solarierör, och inget av dem passar ju direkt.
#2 - 15 september 2010 16:35
Det existerar ju i alla fall såna rör:

http://www.zilla-rules.com/products/uvb-flourescent-bulbs.htm

De rören verkar dock inte ha nått svensk handel så du får nog svårt att hitta dem, räkna med att du måste specialbeställa och det kostar ju. Sen må ag ju säga att 250 W MH låter som lite overkill till vattensköldpaddor. du lär ändå inte få nån ordning på växter så mest kommer det att slå på din elräkning. Om det inte är nåt extremt stort du tänkt dig så kan du lösa belysningen billigare.

Tänk också på att du behöver värmestrålning och uv över solplatsen, det är där du skall kräma på, inte över vattendelen. Någon slags värmespot plus en uv lågenergi över solplatsen kan vara en bra lösning.
#3 - 16 september 2010 08:34
250W MH är till växterna. Fungerar även som värme på deras solplats. Har redan räknat ut var rampen måste hänga för att ge den korrekta tempen på landdelen och fortfarande mest ljus i såväl vatten som Och elen i lägenheten ingår. Men på länken du angav så fanns det inte 24watts t5:or, inte heller lampor som matchade längden 55cm tyvärr. Verkar inte finnas t5 uv-a&b rör till reptiler i den längden helt enkelt. Får komplettera med en T8 för den delen då.
#4 - 17 september 2010 13:45
Nån som vet vad skildnaden mellan reptilrören och solarierören är? vanliga solarierör är ju UV-A+B, om det går att få fram lite fakta kanske du kan lista ut hur starka dom är och ev tejpa över delar av rören bara om dom är för starka ;)

Annons