Så du menar att kvartsglas ökar livslängden på lampan för att det släpper igenom ljus bättre?
Inte riktigt. Kvartsglas dämpar uv-c strålningen mycket mindre, vanligt glas har väldigt dålig genomsläpning för den våglängden. Det gör att du kan ha lampan tänd en kortare period för samma strålningsmängd, och därav får du längre total livslängd på lampan... då förutsatt att det rör sig om samma antal ljustimmar till att börja med.
Omöjligt. Använder du vanligt glas så släpps inte något UVC-ljus igenom och då funkar det inte överhuvudtaget.
Alla som säljer UV-filter brukar även ha extra kvartsrör hemma då dom är lätta att spräcka.
Här är t ex en sida som säljer "Quartz sleeve" till mitt PowerClear:
http://www.yardponds.com/product.asp?CID=7
(brukar egentligen heta Quartz tube)
Ok, först ut, jag tänker inte säga emot dig, om att det finns fler än Deltec som har kvartsglas. Däremot tänker jag säga emot dig vad det gäller vanligt glas effekt på UV-C. Ett tunt glas är inte detsamma som 100% UV-C bortfiltrering. Ett skitbra exempel är glasögon, som har ungefär samma tjocklek på godset som tuberna i UV-C enheter. Bra solglasögon blockerar all UV strålningen, i stort sett, dåliga blockerar väldigt lite, och då även UV-C. Det gäller för både plast, och glaslinser. Jag vet att det såldes UV-C enheter för småpengar på ebay, som var utrustade med billigare glas, och där var effekten stor om man kunde byta ut röret mot ett bra i kvartsglas. I de flesta fall var det dock inte värt att köpa ett billigt UV-C för att sedan kompletera det med ett dyrare kvartsglas.
Utöver det, ska det även finnas uv-c lampor i "dåligt" glas, så det är antagligen värt de extra kronorna det kostar att köpa en kvalitetslampa.
B!