Uv-ljus?

#1 - 23 december 2007 16:05
Jag har hört att det finns någon pryl som man stoppar i vattnet som pumpar runt och belyser vattnet med ljus så att små organismer dör. hur fungerar dom? Är det Uv-ljus? i sådanafall vore det väll inte omöjligt att använda sig av en "blacklight" för att få likande effekt?
#2 - 23 december 2007 16:15
Ett UV-ljus eller UV-filter sätter man efter ett ytterfilter så vattnet som kommer från pumpen går genom detta och belyser vattnet som passerar och dödar organismer.
#3 - 23 december 2007 18:19
men är det vanligt uv-ljus? borde det inte gå med en blacklight lampa då?
#4 - 23 december 2007 20:41
nepp... en blacklight fungerar inte... det är inte samma UV som i en lampa för akvariebruk, UVC som det handlar om är ett skadligt ljus för människor också, det är därför UV-filter är kapslade... blacklight handlar om ett "fejkat" UV ljus som inte är skadligt...
#5 - 23 december 2007 21:21
okej, någon som har någon erfarenhet av dom? fungerar det bra? vad kostar dom?
#6 - 23 december 2007 23:27
Finns en hel kategori med UV-C på PWSS.se: http://www.pwss.se/home.php?cat=226

Vad det kostar beror på hur stort kar du har. Tetratec UV filter UV400 klarar t ex 60-400 liter och kostar 1080kr + frakt.

Jag håller på och sätter upp ett 450 liters med en UV-sterilisator, så jag kan återkomma om några veckor så får vi se. I övrigt så säger folk att det förebygger vissa sjukdomar, samt gör vattnet klarare.
#7 - 24 december 2007 10:09
Och har du problem med svävalger eller infusorier så finns det nog ingen bättre lösning, trots att inköpet kan vara lite dyrt.

Annons