uv ljus

#1 - 9 november 2006 16:35
tänkte höra hur mycket dödar uv ljuset blir man av med snigel problem?
kan man använda det på ett nystartat akvarium eller det dödar dom bra bakteriierna ochså?
hur längen ska man ha på det per dag?
mvh patrik
#2 - 10 november 2006 11:35
UV-c filtrering dödar allt utan urskiljning, när det passerar lampan. Nu är våra filter inte dimensionerade för att sterilisera akvarievattnet, utan de mer livskraftiga bakterierna klarar sig, men bland de påverkade befinner sig både goda och dåliga organismer. Jag är bara inte införstådd med nyttan av att köra UV-C från inledningsskedet. Vanligtvis använder man UV-C för att "hjälpa" känsliga fiskar, motverka sjukdomar, och bekämpa grönvatten. Det sista är i särklass vanligast här. Man har UV-C tänt så lite som möjligt, för att uppnå önskad effekt. Vatten blir bara "icke grönt", det blir inte ljuslila för att motverka eventuella grönalger på sikt. Akvarium som "står dumt", tex i solljus kan behöva köra UV-C dagligen, en stund, för att hålla undan grönvatten effekten.

UV-C's effekt på sniglar får nog ses som långsiktig. Om man har tillräkligt kraftig bestrålning, dör ungdjuren som följer med vattnet. Om det är tillräkligt för att man på sikt ska kunna begränsa sniglaras mängd vet jag inte, aldrig haft det problemet.

B!
#3 - 10 november 2006 15:58
Jag håller med om att UV'c snarare ska ses som en behandling man vidtar vid problem än något som man behöver kontinuerligt.

Ett väl fungerande akvarie behöver inte UV'c.

Själv har jag kört tester både kontinuerligt, ett par timmar per dygn samt helt utan och har uppfattningen att det gör ingen skillnad i ett väl fungerande akvarium (är normalt avstängt nu mer).

Sniglar verkar inte påverkas alls av detta, vilket kanske inte är så konstigt eftersom de inte normalt passerar filtret.
#4 - 11 november 2006 12:07
NE skrev:
Sniglar verkar inte påverkas alls av detta, vilket kanske inte är så konstigt eftersom de inte normalt passerar filtret.

Jag har antagligen fel, men förökar inte sniglar sig genom att lägga ägg, som kläcks till frisimmande små kryp, vilka i sin tur "växer till sig" för att bli sniglar, med skal och allt. Om jag minns rätt, borde det innebära att konstant uv-c filtrering kan verka hämmande på deras utbredning. Det känns bättre att skära ner på matningen så att man inte får snigel explosion dock...

B!
#5 - 11 november 2006 16:06
Mr B skrev:
Jag har antagligen fel, men förökar inte sniglar sig genom att lägga ägg, som kläcks till frisimmande små kryp, vilka i sin tur "växer till sig" för att bli sniglar, med skal och allt. Om jag minns rätt, borde det innebära att konstant uv-c filtrering kan verka hämmande på deras utbredning. Det känns bättre att skära ner på matningen så att man inte får snigel explosion dock...

B!

Jo det är väl sant, men jag har inte sett någon effekt av det, förmodligen är det för få "snigelyngel" som följer med genom filtret, tror att de sällan är "frisimmande".

Man borde ju annars kunna få mindre sniglar bara genom att ha ett bra filter som samlar alla "snigelyngel."

Annons