UV-lampa till 480 liters akvarium?

#1 - 7 mars 2006 17:25
Min pappa har ett 480-liters akvarium. Har aldrig haft problem med det. Nu helt plötsligt grumlar vattnet sig, malarna o praktbotiorna beter sig underligt. (Övriga fiskar oxå), men främst dessa, har varit i kontakt med djuraffären som inte har någon förklaring till det.
Han tog idag ett vattenprov i djuraffären, värdet var bra, men de sa att det var massa små "djur" i vattnet. Fick rådet att genast byta vatten (igen) och sätta in en UV-lampa.
Har någon erfarenhet av det?? Har aldrig hört talas om UV-lampa till akvarium.
Tacksam för tips.
PS, ska tillägga att han haft filter med kol i, det hade djuraffären rekommenderat, har haft det ca ett år. Efter det jag läst här i forumet så tog han bums bort det. Otroligt, varför fick vi inte den informationen ifrån djuraffären??

:confused:
#2 - 7 mars 2006 17:29
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vet inte alls egentligen men undrar om du inte skall söka igenom gamla trådar som handlar om infusorier?[/COLOR][/FONT]
#3 - 7 mars 2006 17:35
Tack för tipset, infusorier - vad är det? Jag söker bums...

Tusen tack.
#4 - 7 mars 2006 18:20
UV-lampa / UV-filter är en pryl man sätter i serie med ett externt filter / extern cirkulationspump som har en lampa i sig som lyser UV-ljus på det vatten som far förbi och detta tar död på levande saker.

Exempel:
http://www.pwss.nu/product.php?productid=2278&cat=226&page=1
#5 - 8 mars 2006 09:12
[quote=svempa69]Tack för tipset, infusorier - vad är det? Jag söker bums...

Tusen tack.[/quote]

De är organismer som lever på maten och sånt skit som blir kvar i akvariet. :)Har själv haft lite problem med dom...men dom försvinner alltid när jag mörklägger akvariet och är sparsam med maten. UV skall vara effektivt mot dessa. Ska nog skaffa ett sånt själv.

Dock är dom inte skadlig för fiskarna, så om dina beteer sig konstigt så kan det nog vara något annat fel på vattnet. Testa vattenvärdena.
#6 - 8 mars 2006 10:33
Tack för hjälpen, har läst allt vad jag kunnat hitta om dessa parasiter på forumet, har aldrig tidigare hört talas om det. Vi har nu beställt en UV-lampa ifrån Akvarie-affären. Ska dra ner på maten under tiden.
Vi har tagit vattenprov, det var bra för övrigt. VI har gjort täta vattenbyte o då har fiskarna blivit "normala" igen, ju grumligare det blir desto egendomligare beter sig fiskarna, främst praktbotiorna o malarna.

Tack snälla för hjälpen!
#7 - 8 mars 2006 10:38
Vårt akvarie är 480 liter, hur många watt ska vi ha på uv-lampan, nån som vet???
#8 - 8 mars 2006 10:53
Osäker på wattantalet men det som är viktigare är flödet på vattnet som passerar lampan. Det fungerar bäst vid långsam genomströming.
#9 - 8 mars 2006 12:55
20 watt blir bra, då dödar du annat i vattnet oxå som parasiter. Köp deltecs 20 wattare, den passar bra på ytterfilter oxå.
#10 - 8 mars 2006 13:09
Hm, typiskt, har precis varit å köpt en på 9 watt. Har precis monterat in det oxå. Jag hoppas detta hjälper ändå, tack för hjälpen.
#11 - 8 mars 2006 13:13
Den kommer ta bort grumlet i vattnet så oroa dig inte.
#12 - 8 mars 2006 18:23
[QUOTE=svempa69]Hm, typiskt, har precis varit å köpt en på 9 watt. Har precis monterat in det oxå. Jag hoppas detta hjälper ändå, tack för hjälpen.[/QUOTE]

ingen fara, tar bara längre tid, men den fungerar säkert bra. :)
#13 - 9 mars 2006 07:12
YES.......tände akvariet imorse, det var klart!!!! Skinande klart!!
Nåja, jag ska inte ta ut seger i förskott, men jag hoppas detta håller och att det är på rätt väg. Men just nu känns det förbenat bra!!
Fiskarna verkar oxå piggare!
#14 - 9 mars 2006 08:03
Oj..det låter ju som kanonresultat!! Nu tog man nog ett steg närmare till att införskaffa ett själv. Blir dock en 5 watt för mig då mitt ytterfilter(aquael) har inbyggt plats för UV lampa i 5 watt...

Vad köpte du för märke på din UV?
#15 - 9 mars 2006 09:42
Vi beställde först ett i akvarieaffären, men de fick hem fel, vi var desperata så då ringde vi vår kontakt där vi köper damm-artiklar. De hade ett UVC för damm, men går tydligen bra till akvariet oxå.
Det heter MultiMax och är på 9 watt till vårt 480 liters. Har satt en timer så det bara är igång mellan 6-22 (än så länge) eftersom det tydligen tar bort alla parasiter.
Det kostade 980 kr. Detta är ett externt, sätter det brevid ytterfiltret, så vi slipper mer pryttlar i akvariet.
Som sagt, det är kristallklart (än så länge).
#16 - 9 mars 2006 11:05
[quote=svempa69]Vi beställde först ett i akvarieaffären, men de fick hem fel, vi var desperata så då ringde vi vår kontakt där vi köper damm-artiklar. De hade ett UVC för damm, men går tydligen bra till akvariet oxå.
Det heter MultiMax och är på 9 watt till vårt 480 liters. Har satt en timer så det bara är igång mellan 6-22 (än så länge) eftersom det tydligen tar bort alla parasiter.
Det kostade 980 kr. Detta är ett externt, sätter det brevid ytterfiltret, så vi slipper mer pryttlar i akvariet.
Som sagt, det är kristallklart (än så länge).[/quote]

Tror du man skulle kunna använda en multimax 2500 den är på 5w och passar till dammar på 1500l tror jag
#17 - 9 mars 2006 12:31
Ja, det är exakt samma som vi har köpt,
finns i 5, 9 och 11 watt.
Jag tror alldeles säkert det skulle kunna gå bra!
#18 - 9 mars 2006 13:00
[quote=svempa69]Ja, det är exakt samma som vi har köpt,
finns i 5, 9 och 11 watt.
Jag tror alldeles säkert det skulle kunna gå bra![/quote]

Va bra! Bra mycket billigare än vad jag har tittat på tidigare :)

Tack svempa69!
#19 - 9 mars 2006 13:18
Trevligt att kunna vara till hjälp!
Återkom gärna hur det blev.
#20 - 9 mars 2006 13:21
Förresten, tänk bara på att inte ha den tänd hela tiden. Kan rensa bort lite för mycket då, kanske.
#21 - 9 mars 2006 13:29
Har lite annat att köpa först, typ bakgrund och ett innerfilter, så det dröjer väl ett tag tills jag köper UV, men det kommer att köpas nån gång och då är det bra att veta om det här alternativet :)
#22 - 9 mars 2006 19:58
Ok, lycka till!
#23 - 12 mars 2006 08:04
Plasering?

[quote=svempa69]Vi beställde först ett i akvarieaffären, men de fick hem fel, vi var desperata så då ringde vi vår kontakt där vi köper damm-artiklar. De hade ett UVC för damm, men går tydligen bra till akvariet oxå.
Det kostade 980 kr. Detta är ett externt,[COLOR=darkred] sätter det brevid ytterfiltret,[/COLOR] så vi slipper mer pryttlar i akvariet.
Som sagt, det är kristallklart (än så länge).[/quote]
Kan du förklara var du har satt det lite närmare lyser det på pumpen ?sitter den på sidan av karet?läggs den ovanpå ?
#24 - 12 mars 2006 08:45
Titta lite tidigare i tråden där har jag gjort en förklaring.
#25 - 12 mars 2006 08:51
Jag lägger ut bild på hur det ser ut imorgon måndag. Det är fortfarande kristallklart :-D
#26 - 13 mars 2006 19:22
Nu har jag lagt ut bilder, hur UVC-lampan är kopplat o hur klart akvariet är - fortfarande :-D
Det var knepigt att fota, blixten blänkte hela tiden.....

http://www.mikab.se/akvariet/
#27 - 13 mars 2006 19:24
svempa: om man har objektivet tryckt mot rutan(eller väldigt nära) så kommer det inte att bli några blixtreflexer i rutan, som kommer med på bilden alltså
#28 - 13 mars 2006 19:27
Walla...............tack för tipset *ha ha* Så långt tänkte jag inte.........
Det ska jag prova!!!!
#29 - 13 mars 2006 20:21
svempa69: varsågod.
#30 - 13 mars 2006 20:42
[quote=svempa69]Nu har jag lagt ut bilder, hur UVC-lampan är kopplat o hur klart akvariet är - fortfarande :-D
Det var knepigt att fota, blixten blänkte hela tiden.....

http://www.mikab.se/akvariet/[/quote]

Ser ju nästan overkligt klart ut :) Helt klart värt 980:- spänn :D
#31 - 14 mars 2006 18:36
Definitivt, varenda öre!
#32 - 14 mars 2006 19:06
Har en otrolig 'vill ha' känsla just nu. UV-C och fluval FX5 :D
#33 - 15 mars 2006 07:35
Jag vet precis vad du känner! Jag vill ha ett större kar där hemma (har idag 3 st 65 l). Ett på 300 liter eller nåt....Ekonomin begränsar det...
Detta 480 liters är pappas......han kunde ju köpa nytt o jag kunde ta över detta *hä hä*
Fluval FX5, vad är det för speciellt med det???
#34 - 15 mars 2006 10:04
Akvarium är inte billiga, om man inte hittar nått begagnat fynd.
Du får visa din farsa lite kort på större möbelakvarium. Hel apropå ingenting, såg ett Rena möbelakvarium i England, låg på runt 600l+ och kostade som ett 480l Rena i Sverige, inte roligt. Men dom är väldigt snygga ;)

Fluval FX5 har stor kapasitet (vilket jag vill ha) samt en massa nya praktiska lösningar och det kostar från 1900:- kr

Annons