Uv funderingar

#1 - 12 februari 2005 11:17
Har funderat på att installera UV-C i mitt diskus kar. Det jag funderar över och som jag trots sökningar ännu inte förstår är om;
1. jag kan installera ett uv filter på utgående slangen på mitt ytterfilter (1200 l/h, akvarievlym 250l) eller om cirkulationen blir för hög för att uv-filtret skall fungera optimalt.
2. Kan man köra ett uv-filter perioder av dagar och hur påverkar det i såfall genomströmningen om det är placerat efter filtret?
#2 - 12 februari 2005 11:53
Du bör inte köra med högre vattengenomströmning gonom UVC än det är specat för, då tappar det sin verkan. Men nog skall det gå finna ett filter som klarar 1200 l/h.

Om du vill köra filtret i perioder kanske du skall ha det inkopplat (men avstängt) hela tiden. Låter riskabelt att hålla på att koppla in och ur det med slangar hela tiden.
#3 - 12 februari 2005 12:14
Tack för snabbt svar. Nya dumma frågor;

1. hur påverkar det genomströmningen i mitt filter om det sitter fast monterat efter ytterfiltret och enbart körs delar av dygnet (timer på uv filtret)?.

2. Är det bättre att köpa en separtat pump till ett UV filter eller är det en Ok lösning att placera den efter mitt ordinarie ytterfilter?

3. Påverkas livslängden i röret av dagliga av och påslagningar, är i såfall olika märken mer eller mindre lämpade för denna metod?

MVH Oscar
#4 - 12 februari 2005 13:34
[QUOTE=Oscar E]Tack för snabbt svar. Nya dumma frågor;

1. hur påverkar det genomströmningen i mitt filter om det sitter fast monterat efter ytterfiltret och enbart körs delar av dygnet (timer på uv filtret)?.
[/QUOTE]

Påverkar mycket lite, oavsett det är på eller inte ! Filtrets effektivitet beror ju mest av mängden material så jag tror att reningen begränsas bara pyttelite.

2. Är det bättre att köpa en separtat pump till ett UV filter eller är det en Ok lösning att placera den efter mitt ordinarie ytterfilter?

Jag tycker det är onödigt.

3. Påverkas livslängden i röret av dagliga av och påslagningar, är i såfall olika märken mer eller mindre lämpade för denna metod?

Dom specar bara hur många timmar lampan skall hålla men visst borde den lysa färre med dagliga av/på.

För övrigt så har jag haft UV-C i mitt diskuskar i några veckor nu och jag är ganska så övertygad om att de har fått lite bättre andningsfrekvens. Detta KAN vara inbillning men jag kan iallafall med säkerhet konstatera att vattnet har blivit klart klarare så jag är jättenöjd måste jag säga.
#5 - 12 februari 2005 13:40
Varför inte ha UV-C ljuset på alltid.
#6 - 12 februari 2005 13:47
Montera på utblåsslangen. Kör den 2 timmar/dygn på timer. Länk med förslag:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=42583&item=4355061131&tc=photo

Efter några månader bör du ta ut röret för rengöring. Får samma beläggning som slangarna och därmed avtar effekten av UV-C ljuset. Om du har svävalger kommer du att märka en stor förbättring redan efter ett dygn.
#7 - 12 februari 2005 13:49
Det kostar ju en glödis i onödan emellanåt... Fast jag måste erkänna att jag för tillfället kör dygnet runt :)

Jag vågar helt enkelt inte stänga av den när jag äntligen börjar få ordning på allt efter flera månaders strul :o
#8 - 14 februari 2005 15:45
Tack för de snabba och upplysande svaren. Är det några speciella märken, lösningar som är att föredra?
#9 - 14 februari 2005 16:11
Folka eller Merca ??

Jag kör 9 Watts Folka köpt på nytt på ebay för 300 spänn :)

Han verkar fortfarande ha 14 st kvar...

Mercor heter nog Deltec i UV-C-världen !

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=26694&item=4356888354&rd=1&ssPageName=WD2V
#10 - 15 februari 2005 07:47
Tack för tipsen. Beställde nyss den som Ove B tipsade om. Hur betalde du? Skickade ett mail till dom på skoltyska och frågade efter deras bankontonummer. Hoppas det funkar.

Tack åter igenn för alla tips och svar

Oscar

Annons