UV-filter, algbekämpning?

#1 - 28 september 2008 18:21
Jag har återkommande problem med penselalger i mitt 450L kar, vattnet blir grumligt och sen blir det en brunsvart beläggning på inredningen och på kanterna av växter, min Ancistrus klarar inte av att hålla rent:(
Jag ska testa att sätta ett rejält UVC-lampa efter filtret, tror ni att det är en bra idè??? Har provat att göda växterna med EasyCarb och det hjälper nog lite, men inte tillräckligt. Mina Glossolipis incisus mår bra och verkar trivas, det är mer en kosmetisk grej. Vad tror ni?
#2 - 28 september 2008 19:07
Har själv ett uv-c filter efter det ena ytterfiltret och den funkar alltså mot grönvatten och vissa bakterier, däremot har jag toffsar lite här och där..
#3 - 28 september 2008 19:27
Låter inte som UVC skulle vara lösningen på ditt problem.
Vad göder du med förutom EasyCarbo?
#4 - 30 september 2008 11:11
Jag har hittat ett internt UV-C filter på 24W som kanske skulle kunna vara perfekt för dig. Läs mer om det på min akvarieblogg.
#5 - 2 oktober 2008 13:09
AndersN skrev:
Jag har hittat ett internt UV-C filter på 24W som kanske skulle kunna vara perfekt för dig. Läs mer om det på min akvarieblogg.

Tack! Hade varit perfekt, håller med om att 24W är ganska mycket, tyvärr så har mitt externa kommit från min handlare redan:mad:

Annons