UV-filter, algbekämpning?

#1 - 24 juli 2007 17:22
Jag har problem med alger i mitt 450L kar, har använt ett preparat ett par ggr och det fungerar bra, men det känns inte så bra att hälla i kemikalier i karet. Det finns ju filter med inbyggda UV-dioder som enligt reklamen ska ta bort alger. Jag har förstått att nackdelen med dom kan var att man dödar en del bakterier som behövs för att kväveomsättningen? Är det här bra grejjer att skaffa eller?:):confused:
#2 - 25 juli 2007 13:35
Vad är det för alger du vill bekämpa?
Att uv-c skulle ta bort nyttobakterier stämmer väl till en liten del men det är inte så mycket nyttobakterier fria i vattnet utan dessa sitter i filter och på alla ytor i akvariumet som sand grenar växter och bakgrunder osv.
Ett uv-c påverkar med andra ord inte nitrifikationscykeln.
#3 - 25 juli 2007 18:55
Vad är det för alger du vill bekämpa?

Att uv-c skulle ta bort nyttobakterier stämmer väl till en liten del men det är inte så mycket nyttobakterier fria i vattnet utan dessa sitter i filter och på alla ytor i akvariumet som sand grenar växter och bakgrunder osv.

Ett uv-c påverkar med andra ord inte nitrifikationscykeln.

Jag tror att det är kiselalger, brun-svarta fläckar på inredning och växter, har även haft lite gröna fläckar, det ser så skräpigt ut. Jag har tänkt precis som du säger, att bakterierna som är viktiga sitter i filtret, har ett Juvel 450 Vision-kar, det följde med en speciell, plastförpackad svamp som innehöll bakterier till filtret. Har faktiskt redan beställt ett extra-filter med UV-dioder, får se om det gör någon nytta??:)
#4 - 25 juli 2007 20:59
rolnor skrev:
Jag tror att det är kiselalger, brun-svarta fläckar på inredning och växter, har även haft lite gröna fläckar, det ser så skräpigt ut. Jag har tänkt precis som du säger, att bakterierna som är viktiga sitter i filtret, har ett Juvel 450 Vision-kar, det följde med en speciell, plastförpackad svamp som innehöll bakterier till filtret. Har faktiskt redan beställt ett extra-filter med UV-dioder, får se om det gör någon nytta??:)

Kiselalger har jag aldrig försökt bekämpa.
Dom har dock försvunnit av sej själva efter en tid, jag får alltid dom i ett relativt nystartat kar men försvinner ju mer karet kommer i balans.

Så mitt tips är att ha tålamod och vänta.

//Peter
#5 - 26 juli 2007 13:06
Redbullen skrev:
Kiselalger har jag aldrig försökt bekämpa.

Dom har dock försvunnit av sej själva efter en tid, jag får alltid dom i ett relativt nystartat kar men försvinner ju mer karet kommer i balans.

Så mitt tips är att ha tålamod och vänta.

//Peter

Har installerat det nya filtret med UV-dioder, kan väl inte skada???
Håller väl bakterier borta också...:)

Annons