UV-Filter

#1 - 29 oktober 2007 09:39
Kör med ett 11.5W uv filter nu 2-4 timmar i veckan i mitt 240L kar. i syfte att få klarare vatten och bli av med onda parasiter. Ni som har erfarenhet av UV. Räcker denna tid eller kan jag köra mer. Hur kör ni era UV ?
#2 - 29 oktober 2007 14:04
Du bör köra det ungefär lika lång tid som ljuset är tänt i karet då 2-4 timmar i veckan inte gör så stor nytta.
Själv kör jag med mitt UV dygnet runt.
#3 - 29 oktober 2007 14:06
Jag förstår heller inte varför du stänger av det. Jag skulle köra det dygnet runt mot svävalger om jag kommer ihåg rätt. Jag har dock varken kar eller erfarenhet av uv. :-)
#4 - 29 oktober 2007 14:07
Låter rätt lite faktiskt, körde tidvis 24/7 med diskus men då berodde de på belastnig.
Annars så skippade jag uv helt tills de blev problem.

Med tanke på antalet watt och din volym så tror jag inte att de gör så mycket mot parasiter med den korta stunden.
Skall du ha effekt så kör med riktigt lågt flöde genom uv hela tiden, annars så klarar dom flesta parasiter och bakterier sig.

Däremot så kan de hjälpa till att hålla vatnet klart...

//NiXoN
#5 - 29 oktober 2007 14:50
måste passa på och fråga om det är någon mer än jag som har haft problem med att slanganslutningarna på uv-c filtret börjar läcka.
mina var så spröda att man kunde krama sönder dom med enbart handkraft :|

inte så kul om man skulle tömma hel sitt kar för en sån sak.
som tur var upptäckte jag det i tid, och det var ett aquael filter.
#6 - 29 oktober 2007 15:39
Det verkar inte vara helt ovanligt att filterhusen ger med sig, jag har läst om några på saltsidan som haft samma problem. Uv är inte bra för plast, och dom verkar ju snåla med materialet...
#7 - 29 oktober 2007 15:52
hambli skrev:
måste passa på och fråga om det är någon mer än jag som har haft problem med att slanganslutningarna på uv-c filtret börjar läcka.

mina var så spröda att man kunde krama sönder dom med enbart handkraft :|

Hur gammalt var filtret? Har du inte märkt något när du bytt rör?
#8 - 29 oktober 2007 15:54
Ok..Då kör jag på med UV....dygnet runt.
#9 - 29 oktober 2007 16:25
petnym skrev:
Hur gammalt var filtret? Har du inte märkt något när du bytt rör?

filtret var mindra än ett år gammalt, använt ca 6 månader och 12 timmar per dag. Tycker det är riktigt dåligt och tycker ni med samma moddel ska ta och kolla upp så inte era har blivit dåliga.
#10 - 29 oktober 2007 16:32
hambli skrev:
filtret var mindra än ett år gammalt, använt ca 6 månader och 12 timmar per dag. Tycker det är riktigt dåligt och tycker ni med samma moddel ska ta och kolla upp så inte era har blivit dåliga.

Ja, det var ju verkligen dåligt. Jag har två av ett annat märke och deras plast är ok.

Annons