Stora vattenbyten gör jag en gång i veckan men ja ska alltså öka på belysningen istället för att dra ner på den? har hört många som säger att man ska mörklägga karet några dygn för att på så vis få bort algerna, gödning ja kör med är kapslar man sticker ner i sanden. co2 kör ja inte med då det verkar väldigt dyrt och i dessa tider kämpar man verkligen med ekonomin.
Det svarta på bladen sitter inte direkt löst men visst kan man gnugga bort det men inte tycker ja då de luktar jord, svarthajen verkar gilla det iallafall .
att ha gödning i sanden känns inte optimalt då som sagt dom flesta vattenväxter tar sin näring direkt ur vattnet, sen vet du vad din näring innehåller? vad jag vet är dom flesta på marknaden inte kompletta och många kan nog ge mera algproblem än ingen näring alls.
Att sänka belysningstiden eller mörklägga kan va en snabb lösning men den lär inte göra nåt åt den verkliga orsaken så jag är mera för att försöka uppnå bra balans i karet för det funkar i längden och mörkläggning och liknande gör bara att det tar längre tid att uppnå balans, men finns säkert dom som har andra åsikter så du får väl samla åsikter och bestämma vad som känns rätt för dig och se om det funkar en viktig sak är dock att aldrig va för ivrig oavsett tillvägagångsätt.
Att börja med CO2 behöver inte kosta mer än en dryg hundring om du kan hantera en borrmaskin och en limtub och inte har nåt emot att blanda en ny sats mäsk var annan vecka, så har du tiden och inte ett allvarligt fall av tummen mitt i handen borde du läsa på om mäsk, har själv kört denna form av CO2 under ett par år med stor framgång, man får dock ökad mängd alger när man börjar men får växterna bara vänja sig vid bra med co2 så tar dom sen över helt, förståss under förutsättning att man har tillräckligt med näring ;)