UV filter

#1 - 9 oktober 2009 19:05
Skulle behöva UV filter i mitt stora kar pga grumligt vatten, antagligen nå alg blomning, har dragit ner ljustimmarna till bara 5 om dagen och gjort många vattenbyten men de hjälper bara nån dag sen blir det oklart vatten igen.

Därför funderar ja på UV-filtrering men vet ingenting om det hur det funkar vad som krävs etc?
Har en ljusramp med UV-lysrör skulle de hjäpa nått om man hade den ovanför karet eller dör även fisk och växter av ultraviolettljus?
#2 - 9 oktober 2009 22:43
är det ett UV-C rör du har? annars lär det inte göra nån skildnad alls och om det är ett uv-c så skulle jag nog inte vilja chansa med mina fiskar.
Försök lista ut varför du har en algblommning istället för att försöka behandla den, det som inte stämmer brukar va antingen för lite ljus (eller för dåligt), näringsbrist, för lite CO2 eller inga växter i karet som kan konkurera med algerna om näringen.
#3 - 10 oktober 2009 02:37
nä de är nog vanligt uv lysrör som får saker att lysa upp;P som sagt verkligen inte insatt i ämnet.
Men att ta tag i grunden till problemet istället för att bekämpa det låter som en smart idé. har endast två 120cm rör till karet men de är nya och hette nått med power glow, de ger lite mer blått ljus. växter har ja bara några svärdplantor som inte mår allt för bra , är helt täckta av nästan helsvarta alger.
#4 - 10 oktober 2009 05:28
Jag skulle ha provat med flytväxter som tar näring direkt ur vattnet. Och öka belysningen till 12 timmar per dag.
#5 - 10 oktober 2009 05:57
ok power-glo är bland det absolut bästa för växterna så ljuset är knappast problemet men en 8-10 timmar om dagen är mera normalt med belysning, 12 timmar är maxgränsen för vart du kan få problem av för mycket ljus så kör normalt 8-10timmar istället och framför allt låt det va konstant, alla ändringar kan ge mera alger men det är bara i början. Vad gäller näringsupptag så tar i princip alla vattenväxter upp näring direkt från vattnet så ingen ide med flytväxter för den skull, däremot kan många snabbväxande växter va bra då dom tar mera näring från algerna.
Nästa sak är näringen, om du inte kör det idag så kolla in PMDD, billig men framför allt komplett näring, kom även på att antal vattenbyten och storlek kan va en faktor för dina problem och när man kör pmdd så rekomenderas ett relativt stort vattenbyte varje vecka, och just det här att envist köra på med samma rutin för vattenbyten är bra för växterna men inte algerna :)
Vad gäller dina svärdplantor så om du ska börja med pmdd så ta i samma veva och försök plocka bort så många stora och svarta blad som möjligt (ryck loss hela bladet så det inte blir några stumpar kvar), svärdplantor brukar ta fart och växa till sig när man plockar dom hårt.
Sen har du nån co2 tillförsel? om inte så kan du ju försöka få det att funka utan men det brukar kunna lösa en del problem när man blivit inkörd på det (likt alla för ändringar kan det ge mängder med alger i inkörningsfasen).
#6 - 10 oktober 2009 06:04
PS dina uv rör är sånna man kallar blacklight och dom tål dina ögon att man tittar på så då är dom knappast skadliga för alger heller ;)
I solarier har man UV-B lysrör och dom kan va skadliga för dina ögon men tränger inte ner i vatten (iaf inte så djupt) så skulle nog göra väldigt lite nytta även dom men om dom skulle ha nån som helst effekt vågar jag inte svara på.
#7 - 10 oktober 2009 06:04
Det svarta du har på växterna, luktar det jord och sitter det löst?
#8 - 10 oktober 2009 10:58
Stora vattenbyten gör jag en gång i veckan men ja ska alltså öka på belysningen istället för att dra ner på den? har hört många som säger att man ska mörklägga karet några dygn för att på så vis få bort algerna, gödning ja kör med är kapslar man sticker ner i sanden. co2 kör ja inte med då det verkar väldigt dyrt och i dessa tider kämpar man verkligen med ekonomin.

Det svarta på bladen sitter inte direkt löst men visst kan man gnugga bort det men inte tycker ja då de luktar jord, svarthajen verkar gilla det iallafall .
#9 - 10 oktober 2009 11:20
OK, jag tänkte om det var cyano du drabbats av.
#10 - 10 oktober 2009 12:14
ansjo skrev:
OK, jag tänkte om det var cyano du drabbats av.

Vad är det då? =P nått farligt?
#11 - 10 oktober 2009 12:31
Nejdå, men cyano är ingen alg utan en bakterie och uppkommer samt bekämpas ofta med lite annorlunda metoder.
#12 - 10 oktober 2009 12:48
UV-c finns som färdiga enheter vilken du sätter på slangen till ytterfiltert (om du nu har ett sådant) så att vattnet strömmar förbi ljuset.
Själv kör jag med ett sådant på under natten för jag hade problem med något grått slemmigt på växterna ett tag.

UV-c finns även som nästan ser ut som vanliga lysrör man har i rampen men det är inte det man ska använda. UV-c är mycket skadligt att utsätta sig för det är därför man har dom kapslade och bara låter vattnet passera förbi strålarna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Uv-ljus
#13 - 10 oktober 2009 13:35
På akvariewiki'n har jag också skrivit lite om UV-filter.
#14 - 10 oktober 2009 14:17
Problemet är ju att de är så satans dyrt med uv filtrering, iallafall när man försöker överleva på akassa!
Får prova lite andra metoder först kanske :/
#15 - 10 oktober 2009 18:33
CuRSeD skrev:
Stora vattenbyten gör jag en gång i veckan men ja ska alltså öka på belysningen istället för att dra ner på den? har hört många som säger att man ska mörklägga karet några dygn för att på så vis få bort algerna, gödning ja kör med är kapslar man sticker ner i sanden. co2 kör ja inte med då det verkar väldigt dyrt och i dessa tider kämpar man verkligen med ekonomin.

Det svarta på bladen sitter inte direkt löst men visst kan man gnugga bort det men inte tycker ja då de luktar jord, svarthajen verkar gilla det iallafall .

att ha gödning i sanden känns inte optimalt då som sagt dom flesta vattenväxter tar sin näring direkt ur vattnet, sen vet du vad din näring innehåller? vad jag vet är dom flesta på marknaden inte kompletta och många kan nog ge mera algproblem än ingen näring alls.
Att sänka belysningstiden eller mörklägga kan va en snabb lösning men den lär inte göra nåt åt den verkliga orsaken så jag är mera för att försöka uppnå bra balans i karet för det funkar i längden och mörkläggning och liknande gör bara att det tar längre tid att uppnå balans, men finns säkert dom som har andra åsikter så du får väl samla åsikter och bestämma vad som känns rätt för dig och se om det funkar en viktig sak är dock att aldrig va för ivrig oavsett tillvägagångsätt.
Att börja med CO2 behöver inte kosta mer än en dryg hundring om du kan hantera en borrmaskin och en limtub och inte har nåt emot att blanda en ny sats mäsk var annan vecka, så har du tiden och inte ett allvarligt fall av tummen mitt i handen borde du läsa på om mäsk, har själv kört denna form av CO2 under ett par år med stor framgång, man får dock ökad mängd alger när man börjar men får växterna bara vänja sig vid bra med co2 så tar dom sen över helt, förståss under förutsättning att man har tillräckligt med näring ;)
#16 - 17 oktober 2009 11:48
Bygg eget, UvC rör kostar ca 200kr.
Innerfilter med inbyggda UvC dioder kostar ca 350kr annars.
#17 - 17 oktober 2009 19:23
Testade Aquael:s filter med "UV-C-dioder" vid en kraftigare infusoriegrumling och det hjälpte ingenting. Skaffade sen ett 11W UV-C-filter oxå Aquael för 600kr som fungerade klockrent. Efter ca. två dygn var vattnet kristallklart. Kändes som väl investerade pengar efter allt labbande med preparat osv.
#18 - 18 oktober 2009 13:54
vart hitta du på det? 11w alltså , va de installerat redan ifrån början med UV-c i filtret?
#19 - 18 oktober 2009 18:07
http://www.pwss.nu/product.php?productid=2280&cat=853&page=1

tror det är ett sånt sleaper menar :)
#20 - 18 oktober 2009 22:23
http://www.zooplus.com/shop/fish/technic_and_accessories/uv_c/126389

gratis frakt.

£76 = 900sKr

Men fortfarande, hämta en kontakt, köp ett UV-c rör och in i en petflaska eller nått som får plats med allt. Isolera sen allt så lampan EJ rör vatten eller kontakterna och att ljuset ej kommer ut från ditt "filer".

Inte snyggt filter men den gör sitt jobb.
Sen är den ju inte framme 24/7 så vem ska klaga... :D
#21 - 18 oktober 2009 22:57
Koljonen skrev:
http://www.zooplus.com/shop/fish/technic_and_accessories/uv_c/126389

gratis frakt.

£76 = 900sKr

Men fortfarande, hämta en kontakt, köp ett UV-c rör och in i en petflaska eller nått som får plats med allt. Isolera sen allt så lampan EJ rör vatten eller kontakterna och att ljuset ej kommer ut från ditt "filer".

Inte snyggt filter men den gör sitt jobb.

Sen är den ju inte framme 24/7 så vem ska klaga... :D

Om man bygger själv så ska det väl till ett drivdon oxå? visserligen finns 9 och 11w som skrivbordslampor (har en köpt på secondhand för 10kr) som man kan ta drivning och kontakt från.
Själva rören finns på e-bay för under 70kr ;)
#22 - 19 oktober 2009 02:47
Fuzzop skrev:
http://www.pwss.nu/product.php?productid=2280&cat=853&page=1

tror det är ett sånt sleaper menar :)

okej de va ju inga 600:- :P sen lär man ha ett ytterfilter till också . .
#23 - 19 oktober 2009 08:49
CuRSeD skrev:

finns kanske billigare ställen eller modeller ville mest visa vilken modell som menades, sen går nog ett innefilter/cirkulationspump och lite slangar lika bra som ytterfilter, vet inte om just den modellen va dränkbar men har man en som är dränkbar pluggar du bara den direkt i innefiltrets utblås (möjligen med en liten slangstump imellan bara).
#24 - 19 oktober 2009 11:32
nu har ja hittat nått nytt här va tror ni om denna produkt?
http://www.akvarieshopen.com/green-killing-machine-uvc-24w-p-4537.html
#25 - 19 oktober 2009 16:42
nån som har erfarenhet av denna?

kan de tänkas vara något att ha?

På bilden ser ni hur vattnet ser ut, detta är efter tre dygns övertäckning och mörkläggning och ett delvattenbyte efter det.
#26 - 19 oktober 2009 17:01
CuRSeD skrev:
nån som har erfarenhet av denna?

kan de tänkas vara något att ha?

På bilden ser ni hur vattnet ser ut, detta är efter tre dygns övertäckning och mörkläggning och ett delvattenbyte efter det.

Såg ut som nåt för dig faktiskt, lär väl funka som ett innerfilter som man stoppar i karet och in med kontakten.
Det lär väl ta nåt dygn innan det visar sig om det funkar.
#27 - 19 oktober 2009 17:09
drd skrev:
Såg ut som nåt för dig faktiskt, lär väl funka som ett innerfilter som man stoppar i karet och in med kontakten.

Det lär väl ta nåt dygn innan det visar sig om det funkar.

Ja kanske är värt att prova, är väl inte mycket till filter dock men är ju inte den funktionen ja är ute efter så.

Men tycker ändå att vattnet borde ha klarnat efter 3dygns mörkläggning?? =P
#28 - 19 oktober 2009 17:16
Jag har med viss framgång tryck ner en satans massa filtervadd i ett fluval 4+ och kört nån dag och det har blitt klarare av det oxå.
Man ska packa det stenhårt så smått skit fastnar i vadden.
#29 - 19 oktober 2009 19:07
CuRSeD skrev:

Köpte mitt med viss rabatt men priset på pwss verkar vansinnigt. Det pris jag fick var definitivt inte sänkt med 50%. Tittade först på ett UV-C Tetra för 700kr på Hornbach. Hade även en pump på 350l/timma från Aquael hemma som passade att montera på filtret, satte en skummgummipatron på insuget och sen placerades det hela i akvariet. Väldigt fiffigt att filtret var anpassat för fästet till insuget på pumpen.
#30 - 19 oktober 2009 21:23
Sleaper skrev:
Köpte mitt med viss rabatt men priset på pwss verkar vansinnigt. Det pris jag fick var definitivt inte sänkt med 50%. Tittade först på ett UV-C Tetra för 700kr på Hornbach. Hade även en pump på 350l/timma från Aquael hemma som passade att montera på filtret, satte en skummgummipatron på insuget och sen placerades det hela i akvariet. Väldigt fiffigt att filtret var anpassat för fästet till insuget på pumpen.

Okej kan väl vara så att dom pressar upp priserna lite på webbshopparna, har nu iallafall beställt en sån där[SIZE=2] "Green Killing Machine UV-C - 24W" =) ska testa den få se, får väl skriva liten recention om den sen för verkar ju inte vara så vanlig.
(Tyskproducerad Tv-shops varning) ;D
" target="_blank">

[/SIZE]
#31 - 25 oktober 2009 08:28
nu får vi se hur denna må funka då :P
#32 - 25 oktober 2009 08:56
Svävande alger.

Har ett akvarium på jobbet som efter att jag varit på semester såg ut som en grön soppa men fiskarna levde. Gjorde många täta vattenbyten men inget hjälpte allt kom tillbaka på en dag. Tog kontakt med djuraffären där man sa att de kallades svävande alger.
Dom rekommenderade mej att helt släcka belysningen en väcka, och täcka akvariet med en filt så de blev värkligt mörkt. Sänka utfodringen till ett minimum. Och se, de hjälpte. Har inte haft så fint vatten i akvriet som efter de. Var bara mycket försiktig då du lättar på filten de har ju varit helt mörkt ett tag, fiskarna får lätt panik då de kommer in djus för hastigt.
#33 - 26 oktober 2009 19:52
Nu har det körts tre dagar och redan blivit bättre!

Bild ifrån före och efter, får se sen när det gått en vecka om de blivit ännu klarare tills då.
Verkar dock funka bra iallafall så helt klart en bra product till billig penning.
#34 - 27 oktober 2009 07:20
Ser ju bra ut! "Apparaten" verkar ju ganska smidig. Att den är komplett med pump är ju en klar fördel. Skulle vara intressant att veta effekten på UV-C lampan.
Bilagor:
#35 - 27 oktober 2009 11:43
Sleaper skrev:
Ser ju bra ut! "Apparaten" verkar ju ganska smidig. Att den är komplett med pump är ju en klar fördel. Skulle vara intressant att veta effekten på UV-C lampan.

jo verkligen smidigt tycker ja, effekten på lampan ja, de står ju bara UV-C 24w version,
#36 - 30 oktober 2009 14:05
Fuzzop skrev:
Om man bygger själv så ska det väl till ett drivdon oxå? visserligen finns 9 och 11w som skrivbordslampor (har en köpt på secondhand för 10kr) som man kan ta drivning och kontakt från.

Själva rören finns på e-bay för under 70kr ;)

http://www.vattenliv.nu/utbyteslysroer-cyklon-p-268.html
189:- med vanlig E sockel.

http://www.vattenliv.nu/kvartsroer-cyklon-p-792.html
189:- kvartsrör till cyklon lampan.

trä på kvartsröret och skruva in lampan i en vanlig sockel sen täcker du den med juiceflaska som är målad svart för att inte lysa igenom allt. 2 hål, 1 för in och 1 för utblås.

Täta allt med akvariesilikon, 50kr/tub om du köper från t ex Beijerbygg.

Totalkostnad
Ca 500kr med frakt och färsk juice.

Fördelen är väl att man kan köpa delarna en och en istället för en större summa på en gång om man nu är en fattig student eller kanske bara får barn/studiebidrag.
Och kostnaden är betydligt lägre än för en Uv-c filter från akvarieaffären som är redo att kopplas in så fort du kommer hem.

Sen säljer man detta vidare eller varför inte "låna" till vänner för en liten summa. :D

Det finns alltid lösningar till allt ;-)
#37 - 5 november 2009 19:45
Nu sågott som kristallklart

Nu har det gått nästan två veckor med UVC och nu är det riktigt klart och fint vatten!
#38 - 8 november 2009 18:05
Grym skillnad :D
#39 - 8 november 2009 19:55
CuRSeD skrev:
nu får vi se hur denna må funka då :P

Var köpte du din, gillade konstruktionen och att man kan ha den i karet.

Här?
http://www.akvarieshopen.se/green-killing-machine-uvc-24w-p-4537.html
#40 - 9 november 2009 00:44
flygrc skrev:
Var köpte du din, gillade konstruktionen och att man kan ha den i karet.

Här?

http://www.akvarieshopen.se/green-killing-machine-uvc-24w-p-4537.html

de stämmer bra det, hitta den bara där.

Annons