UV-C Montaget.... Var?!

#1 - 2 januari 2024 12:47
Hej,

HUR tänker forumet angående var i loopen man borde sätta UV-Lampan ?? Det är såklart en Eheim så den monteras på ytterfiltrens slang.

Jag har idag en EFTER filtren. Och Av oförklarlig 😉 , anledning ska jag montera en till och enklast vore att göra det på Utsugets slang....

För o nackdelar med det ?

Mvh Daniel
#2 - 2 januari 2024 13:02
En nackdel är att den blir snabbare smutsig ifall den sitter på utsugets slang. Sen kan man fundera på behovet av UV-C.
#3 - 3 januari 2024 11:11
Ja, d e ju så jag tänker också. Får väl se om jag tar mig omaket att seriekoppla dem.

För mig är annars behovet obestridet.
Kan ha tänt hela dagarna o får ändå inte alger redan idag. 0930 - 2130. Uppgång o nedgång inräknat.

Men att ha två är för att försöka minska Bakterietrycket utan tillsatser.

Flödet påverkas minimalt med Reflex Uv modell.

Svar:
Eheim 1 :
[FONT=sans-serif]" I would not recommend using a UVC clarifier in the outlet, as too much flow is lost and the noise level increases.[/FONT] [FONT=sans-serif]In the inlet, you have the disadvantage that the reeflexUV gets very dirty and thus impairs efficiency. However, this is not too bad if you keep cleaning the appliance.[/FONT]
[FONT=sans-serif]The best solution would therefore be to install a separate circuit in which you then pump the water through the UVC clarifier using a feed pump."

Eheim 2
"[/FONT]Hi Daniel,
The UV must always be installed after filter. This allows the UV to perform more efficiently as only clean water is passing through."
#4 - 4 januari 2024 07:09
Om jag fick behovet av uvc så skulle jag uteslutande köra det med en separat pump med ett anpassat lägre flöde för maximal effekt.
#5 - 4 januari 2024 11:33
Intressant. =)

Jag ställer ju flödet på mina filter redan idag.

Annons