Uv behandlat vatten

#1 - 22 december 2003 16:32
När jag sökte på nätet ang karlshamns kommuns vatten kvalite såg jag att dom renar vattnet genom UV ljus istället för att använda klor.
Frågan är nu vilka för eller nackdelar detta är?
#2 - 22 december 2003 16:37
Det är ingen som helst fara! UV tar bort ("onda") bakterier på sitt sätt och klor gör det på sitt sätt. Många av de badbassänger vi badar i har UV-behandlat vatten!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 22 december 2003 16:37
Ja för och nackdelar ur kommunens synpunkt får väl kommunen redogöra för men jag tror nog inte att de endast använder UV-ljus i reningen utan det är nog ett komplement på samma sätt som kloret är.
Ur akvaristisk synpunkt så är det dock positivt att man slipper klor.
#4 - 22 december 2003 16:39
Man kan undra om det är färre Cyanobakteriedrabbade akvarier i Karlshamn...
#5 - 22 december 2003 16:43
Kjell, jag menar narturligt vis ur akvaristisk intresse!
Jag har läst om akvarister som har egna uv anläggningar är det i stället för vanligt filter då eller?
#6 - 22 december 2003 16:47

Jag har läst om akvarister som har egna uv anläggningar är det i stället för vanligt filter då eller?

Nej jag som växtakvarist har det främst som komplement för att döda grönvatten och cyanobakterier. Vanliga akvarister har ett UV-filter för att t ex döda vattenburna parasiter och infusorieblommning.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 22 december 2003 17:26
Man bör ha i åtanke att UV-filter även dödar nyttobakterier vilket ju inte spelar någon roll för vattenverken eftersom de helst ser att alla former av bakterier försvinner ur kranvattnet.
Så använder man UV-filter i ett akvarium så skall det kompletteras med ett bra biologiskt filter.
#8 - 22 december 2003 17:28
Det som andvänds till trädgårdsdammar är UV-C det bryter mikroorganismens DNA och hindrar den för att föröka sig.

Så här stora doser UV-C dödar mikroorganismer:

Ett 30 W UVC med ett flöde av ca 4500 l/tim ger
ca 15000 nm sek/cm2.
Virus 15000
Svävalger 30000
Svampbakterier 45000

För att öka exponeringstiden måste flödet förbi UV-C röret minskas, eller låta vattnet passera flera gånger.

De två banden UV-A och UV-B är inte lämpliga för bakteriebekämpning eller att eliminera svävalger.

Källa AQUA INTERIÖR

Kommunerna har börjat att använda UV-C vid mindre vattenverk, nackdelen är att bakterier som kommer in/uppstår ute på nätet påverkas inte.

I min damm har jag 70W UV-C

Ja, jag bara nämner det om någon är intresserad.
#9 - 22 december 2003 17:46
Tack för era åsikter!
För er som vill kolla mer på detta kolla då på:http://www.karlshamn.se/kommun/struktur/forvaltn/samhbygg/va-verk/7ar_med_UV.pdf
#10 - 22 december 2003 17:57
Om UV-C dödar nitrosomas/nitrobakter bakterien träter "de lärde" men det har ingen betydelse, nitrosomas/nitrobakter bakterien finns i filtren och det är där den större delen av nedbrytningen till nitrit/nitrat sker.
#11 - 22 december 2003 18:21

men det har ingen betydelse, nitrosomas/nitrobakter bakterien finns i filtren och det är där den större delen av nedbrytningen till nitrit/nitrat sker.

.. och i bottnen. UV-filtret dödar de organismer som flyter runt i vattnet - inte i filtret och i bottnen. Tvärtom borde bakterierna få mat från UV-filtrets dödade organismer.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 22 december 2003 18:46
men det har ingen betydelse, nitrosomas/nitrobakter bakterien finns i filtren och det är där den större delen av nedbrytningen till nitrit/nitrat sker.

Frågan som gällde var ju "uv anläggningar är det i stället för vanligt filter då eller?" och det var det jag svarade på.
De akvarieanläggningar jag sett som använder UV-filter har också alltid ett stort biologiskt filter.
#13 - 22 december 2003 19:41
Nja, nog om det.

Annons