Utvecklingsstörd fisk?

#1 - 12 oktober 2010 23:46
Hej!

Jag undrar om mina nyligen införskaffade Palettcikklider. De simmar tillsammans med ett gäng neontetoror och lite annat smått och gott i ett 540l kar. Min fråga gäller deras lekbeteende:

Min hona är alldeles otroligt vackert utfärgad och har liksom grävt ur en fin grotta under en rot. Hon åker nu omkring och darrar framför hanen titt som tätt. Hanen däremot verkar föga intresserad. Det kan hända att han får lite färg i någon minut då och då, annars är han riktigt riktigt blek. Jag menar alltså nästan vit, föruom den grådaskiga rand på sidan som egentligen skall vara svart. Han är som sagt föga intresserad av honans bravader utan ägnar sig istället åt sina näst största syssla; matletande vid botten...när han inte sysslar med det han tycker vara allra mest tillfredställande:

Och det är nu det blir spännande...

Nämligen att konstant och med en till min förundran gigantiskt portion envishet slåss med sin egen spegelbild i akvarierutan! Han simmar oförtröttligt runt i en ca 10x10 cm stor cirkel mot glaset samtidigt som han då och då verkar daska pannfläsket så att säga i pannfläsket på sig själv för att sedan repetera!

Jag har haft mina funderingar om min fisk kanske har nån slags utvecklingsstörning då det har hänt att jag kommit in i rummet där akvariet står vid ca kl 0200 och tänt taklampan bara för att se fånen utöva sin ritual i becksvart mörker!

Vad är det med min fisk?

Med förundrande hälsningar,

Oskar
#2 - 12 oktober 2010 23:51
Sorry mannen, men you had me lolin.
#3 - 13 oktober 2010 00:17
Fiskar gör så ibland när dom är nya i akvariet eller om dom inte trivs, har du mycket gömställen och växter, det brukar göra dvärgciklider gott.
#4 - 13 oktober 2010 11:35
roosterboy skrev:
Sorry mannen, men you had me lolin.

Vad bra! Jag tänkte att jag skulle skriva med en komisk underton då hela situationen är ganska komisk =)

Saturnus80 skrev:
Fiskar gör så ibland när dom är nya i akvariet eller om dom inte trivs, har du mycket gömställen och växter, det brukar göra dvärgciklider gott.

Jaha. Akvariet är fullt med rötter och växter. Finns 3 st ca 60-80 cm rötter i akvariet lite "staplade" på varandra tillsammans med några större stenar och tllräckligt med växter att jag har börjat fundera på en ansning trots att akvariet bara varit i gång i snart fem veckor. Så det kan bero på att fisken är ny i karet?
#5 - 13 oktober 2010 11:42
ja det kan bero på att fisken är ny.
#6 - 13 oktober 2010 11:44
Om han spänner ut fenorna, och slår med stjärten mot rutan, så ser han förmodligen sin egen spegelbild, och hotar "den andra fisken", om han tror att det är en annan fisk eller om han "skuggboxas" kan man ju inte veta. Men om han är blek, och simmar ryckiga rörelser fram och tillbaka mot glaset, så är han nog stressad, och skrämd av nå´t.
#7 - 13 oktober 2010 11:48
Micke_A skrev:
Han ser förmodligen sin egen spegelbild, och hotar "den andra fisken", om han tror att det är en annan fisk eller om han "skuggboxas" kan man ju inte veta.

Såvida Oskar inte ha stoppat ner en spegel så tror jag inte på din teori. ;)
#8 - 13 oktober 2010 11:51
Fiskarna ser inte sin egen spegelbild i glaset om jag har förstått det rätt?
#9 - 13 oktober 2010 11:58
ne inte så som du ser den om man titta på en sidoruta genom framrutan. men glas kan reflektera lite grann iaf.

men det är nog mer kanske att den inte fattar att det tar världen "slut" liksom:P
#10 - 14 oktober 2010 22:27
Jag är nästan 100% säker på att fiskarna kan se en och annan spegling i glaset (se på kampfiskar t ex) men det är däremot helt klart att han inte förstår att det just är hans spegelbild och inte en annan fisk som syns.
#11 - 3 november 2010 06:42
Hur lång tid har det pågått?

Jag hade nog väntat i någon månad och sen bytt hane om han inte lugnat ned sig. För jag antar att du vill ha lek på dom.
#12 - 3 november 2010 07:31
Hejsan Svejsan!

Oskar, mina Blå Ciklider gör detta också men det har trappats ner, mina hane gör det mer än min hona och han ser faktiskt sin spegelbild men som sagt när jag först fick dem kunde de hålla på i timmar, nu kan det vara ett par minuter varje dag, hoppas det hjälper :)

Annons