Hej!
Jag undrar om mina nyligen införskaffade Palettcikklider. De simmar tillsammans med ett gäng neontetoror och lite annat smått och gott i ett 540l kar. Min fråga gäller deras lekbeteende:
Min hona är alldeles otroligt vackert utfärgad och har liksom grävt ur en fin grotta under en rot. Hon åker nu omkring och darrar framför hanen titt som tätt. Hanen däremot verkar föga intresserad. Det kan hända att han får lite färg i någon minut då och då, annars är han riktigt riktigt blek. Jag menar alltså nästan vit, föruom den grådaskiga rand på sidan som egentligen skall vara svart. Han är som sagt föga intresserad av honans bravader utan ägnar sig istället åt sina näst största syssla; matletande vid botten...när han inte sysslar med det han tycker vara allra mest tillfredställande:
Och det är nu det blir spännande...
Nämligen att konstant och med en till min förundran gigantiskt portion envishet slåss med sin egen spegelbild i akvarierutan! Han simmar oförtröttligt runt i en ca 10x10 cm stor cirkel mot glaset samtidigt som han då och då verkar daska pannfläsket så att säga i pannfläsket på sig själv för att sedan repetera!
Jag har haft mina funderingar om min fisk kanske har nån slags utvecklingsstörning då det har hänt att jag kommit in i rummet där akvariet står vid ca kl 0200 och tänt taklampan bara för att se fånen utöva sin ritual i becksvart mörker!
Vad är det med min fisk?
Med förundrande hälsningar,
Oskar