Nu kanske man bör tillägga att detta förmodligen är en skröna.
Det finns kanske dom som gjorde på detta sätt förr i tiden.
Men jag undrar hur många som gjorde så pga rekommendationer...
Jag har läst i stort sett de flesta svenska akvarieböcker 1950-1980 och har aldrig någonsin sett någon rekommendation om att tvätta filtret med diskmedel. Dubbelkollade några nyss. Ingenting om detta.
[:-124]
det trista är att det är ingen skröna. men det är ingen rekomendation från en bok.
min syster fick ett kar (40 liter) på sin födelsedag i mars 1977.
det kunde ju inte hennes storebror (jag) acceptera, så redan efter 2 veckor
så stod där ett kar på 37 liter i mitt pojkrum. befolkades av guppy, zebrafisk, och scalarer......vad sägs om den blandningen,.... Nåväl, i karet fanns en luftpump av ett idag okänt slag, den lät fruktansvärt, så jag stängde av den varje kväll.....ni börjar förstå varför det dog fiskar med jämna mellanrum...
nåväl, efter kanske 4-6 månader så stannade pumpen, min far tog ur den och vi konstaterade att den var skitigt som fasen, vad jag minns var det enbart någon sorts filtervadd i den....nåväl, farsan ringde den lokala affären, och fick rådet att plocka ur matrialet, helst köpa nytt, men det går lika bra att rengöra det med diskmedel, så det gjorde vi..............och sedan stoppade vi tillbaka det i pumpen, testade, och visst gick den igång,,,,,glada blev vi...så varje gång pumpen la av, var 3-5;e månad ungefär, så rengjordes matrialet med diskmedel, fram till senhösten 1979 när vi flyttade och köpte ett kar på 170 liter som stod bredvid tv'n.....de befolkades av samma sorts fiskar som 37 liters, fast gigantiskt många fler, + black molly, malar av okänt slag, samt svärdbärare......karet lades ner 1986.....det blev för jobbigt att köpa nya fiskar i parti och minut.....