utvecklingen går framåt

#1 - 17 april 2008 11:43
igårkväll gjorde jag ett vattenbyte och en koll på mitt innerfilter till 240:an.
var lite väl grumsigt i kuddarna, så jag tog ut dom och kramade ur lite grums i en hink med vatten. när jag gjorde det, så kom jag att tänka på hur jag gjorde "förr i tiden", allt enligt instruktionerna från den lokala affären.

- ut med filtret
- skölj ur under så varmt vatten det bara går.
- tag diskmedel, typ Yes eller liknande, och dutta på filtret.
- krama och massera filtret så att det löddrar ordentligt.
- skölj ur
- ner med filtret och starta pumpen

årgång 1977.......
#2 - 17 april 2008 12:25
Jag skulle passa mig för att dra i diskmedel i filtret, eftersom det kan vara bakteriedödande och bakterier är väl just vad vi vill ha i filtren?
Och det där med så varmt vatten det går? Tar inte även det död på en hel del bakterier?
Skulle gissa på att du enbart har kvar den mekaniska reningen i ditt filter när du är klar med din behandling... Inget jag skulle ge mig på.
Själv kramar jag bara ur lite av den värsta geggan innan jag sätter i det igen.
Startade för övrigt igång mitt akvarium med gegga från ett urkramat filter från akvariebutien. Tömde påsen framför mitt nya filter och det gick perfekt!
#3 - 17 april 2008 12:27
Dahla skrev:
Jag skulle passa mig för att dra i diskmedel i filtret, eftersom det kan vara bakteriedödande och bakterier är väl just vad vi vill ha i filtren?

Och det där med så varmt vatten det går? Tar inte även det död på en hel del bakterier?

Skulle gissa på att du enbart har kvar den mekaniska reningen i ditt filter när du är klar med din behandling... Inget jag skulle ge mig på.

Startade för övrigt igång mitt akvarium med gegga från ett urkramat filter från akvariebutien. Tömde påsen framför mitt nya filter och det gick perfekt!

om du läser mitt inlägg lite mer noga så ser du att det var så jag gjorde
1977, eftersom instruktionen från affären var sådan.

vidare, så ser du i mina första rader hur jag gör idag.....samt att överskriften talar om att utvecklingen går framåt....
Bilagor:
#4 - 17 april 2008 13:46
.. följde till punkt och pricka akvarieböcker från förr när jag skulle starta upp ett akvarium. "Gör rent filtret noga en gång i månaden." Sagt och gjort, med känt resultat... Har faktiskt det senaste året först, stött på en bok där det står att man bara ska krama ur det som du beskriver, så jag håller med. Utvecklingen går ju framåt. (Men det var ändå bättre förr...) ;)
#5 - 17 april 2008 17:40
Dahla skrev:

öööö läste du inte vad han skrev:confused::D
#6 - 17 april 2008 20:06
hehe.. jag föddes 1977 f.Kr :D ...det där inträffade för >15år sedan, och böckerna var gamla...
#7 - 18 april 2008 07:46
Mmmmmmm... gegga..... mmmm...
Guest
#8 - 18 april 2008 13:50
Eller går den bakåt?
Själv har jag gått tillbaka till att rengöra alla mina innerfilter varje vecka.
(dock ej med diskmedel)
#9 - 18 april 2008 15:30
Anettejt skrev:
Eller går den bakåt?

Själv har jag gått tillbaka till att rengöra alla mina innerfilter varje vecka.

(dock ej med diskmedel)

Får man fråga varför:confused:Gör rent mina typ 3-4 gånger om året;)´
Men det beror nog på storleken på fitrena hur ofta man får göra rent dom.
Guest
#10 - 18 april 2008 22:04
Deje-Nicke skrev:
Får man fråga varför:confused:Gör rent mina typ 3-4 gånger om året;)´

Men det beror nog på storleken på fitrena hur ofta man får göra rent dom.

Nja det har inte med filtervolymen att göra, jag har ju Juwel.
Om filtert är igensatt så gör man det svårare för filterbakterierna att omvandla NH4, NH2 till NO3.
Att skölja rent filtert i hink med vatten från akvariet i samband med VB, är mitt senaste hetaste tips för att reducera te.x. alger.
Man tar ju inte bort alla bakterier, men däremot allt bös.

Fick själv detta råd (av en mycket kunnig "växtnörd") i samband med att jag fick GW i mitt ena kar, och nu kör jag likadant med alla mina kar som har innerfilter.
Det jag har märkt hittills är att det är enklare att hålla en jämnare balans om det alltid är fullt drag i filtert.
Men visst känns det lite som back to the 70's.
#11 - 18 april 2008 23:26
sätter sig inte speciellt mycket skit i ett rejält tillltaget innerfilter utav ett pumphuvud och filtermatta, har inte den kraft/cm2 att suga till sig gamla större växtdelar och liknande.
#12 - 19 april 2008 09:00
Anettejt skrev:
Nja det har inte med filtervolymen att göra, jag har ju Juwel.

Om filtert är igensatt så gör man det svårare för filterbakterierna att omvandla NH4, NH2 till NO3.

Att skölja rent filtert i hink med vatten från akvariet i samband med VB, är mitt senaste hetaste tips för att reducera te.x. alger.

Man tar ju inte bort alla bakterier, men däremot allt bös.

Fick själv detta råd (av en mycket kunnig "växtnörd") i samband med att jag fick GW i mitt ena kar, och nu kör jag likadant med alla mina kar som har innerfilter.

Det jag har märkt hittills är att det är enklare att hålla en jämnare balans om det alltid är fullt drag i filtert.

Men visst känns det lite som back to the 70's.

Ok man lär sig något nytt varje dag:p
#13 - 19 april 2008 17:42
Var nog lite trött när jag läste... Fick för mig att du hade gjort så nu.
#14 - 19 april 2008 18:13
Kensa skrev:
igårkväll gjorde jag ett vattenbyte och en koll på mitt innerfilter till 240:an.

var lite väl grumsigt i kuddarna, så jag tog ut dom och kramade ur lite grums i en hink med vatten. när jag gjorde det, så kom jag att tänka på hur jag gjorde "förr i tiden", allt enligt instruktionerna från den lokala affären.

- ut med filtret

- skölj ur under så varmt vatten det bara går.

- tag diskmedel, typ Yes eller liknande, och dutta på filtret.

- krama och massera filtret så att det löddrar ordentligt.

- skölj ur

- ner med filtret och starta pumpen

årgång 1977.......

Nu kanske man bör tillägga att detta förmodligen är en skröna.
Det finns kanske dom som gjorde på detta sätt förr i tiden.
Men jag undrar hur många som gjorde så pga rekommendationer...
Jag har läst i stort sett de flesta svenska akvarieböcker 1950-1980 och har aldrig någonsin sett någon rekommendation om att tvätta filtret med diskmedel. Dubbelkollade några nyss. Ingenting om detta.
[:-124]
#15 - 19 april 2008 19:34
erikthur skrev:

Jag har läst i stort sett de flesta svenska akvarieböcker 1950-1980 och har aldrig någonsin sett någon rekommendation om att tvätta filtret med diskmedel. Dubbelkollade några nyss. Ingenting om detta.

Nä, men det var ju den lokala butikens rekommendationer!!
Jag gjorde likadant när jag hade akvarium på 70-talet plus att det var bra om man tömde burken och tvättade sanden när den var "smutsig", gärna i så hett vatten som möjligt.
I mitt nuvarande Fluval-filter står det faktiskt att man ska byta en av kuddarna varje månad. Dock inte båda samtidigt för bakteriernas skull.
Hehe, sånt kallas vinstmaximering;);).
Annars håller jag med Annettejt att det är bra att ha fullt genomdrag i filtret. Fast jag nöjer mig med att ta bort böset när spruttet minskar.
#16 - 20 april 2008 01:27
Jag som har inte görd rent mina på ett år[:I] fast det funkar fint för mig:D
#17 - 20 april 2008 08:58
Akvariumen vi hade när jag växte upp (tidigt 80-tal) hade bottenfilter drivna av membranluftpump och idag har jag bottenfilter drivet av ett pumphuvud (dessutom har jag ytterfilter och i andra kar har jag bakgrundsfilter och innerfilter). Så till och med det "konservativa" bottenfiltret har utvecklats :)
Minns tyvärr inte hur ofta och hur vi rengjorde gruset.
#18 - 20 april 2008 09:01
[QUOTE=jockecoolman;1129488]hehe.. jag föddes 1977 f.Kr QUOTE]

Så du är 3985år gammal då :) själv så är jag född e.Kr.
#19 - 20 april 2008 10:54
Haha
#20 - 22 april 2008 22:57
...bevisa det.. ;)
#21 - 23 april 2008 05:31
erikthur skrev:

det trista är att det är ingen skröna. men det är ingen rekomendation från en bok.

min syster fick ett kar (40 liter) på sin födelsedag i mars 1977.
det kunde ju inte hennes storebror (jag) acceptera, så redan efter 2 veckor
så stod där ett kar på 37 liter i mitt pojkrum. befolkades av guppy, zebrafisk, och scalarer......vad sägs om den blandningen,.... Nåväl, i karet fanns en luftpump av ett idag okänt slag, den lät fruktansvärt, så jag stängde av den varje kväll.....ni börjar förstå varför det dog fiskar med jämna mellanrum...

nåväl, efter kanske 4-6 månader så stannade pumpen, min far tog ur den och vi konstaterade att den var skitigt som fasen, vad jag minns var det enbart någon sorts filtervadd i den....nåväl, farsan ringde den lokala affären, och fick rådet att plocka ur matrialet, helst köpa nytt, men det går lika bra att rengöra det med diskmedel, så det gjorde vi..............och sedan stoppade vi tillbaka det i pumpen, testade, och visst gick den igång,,,,,glada blev vi...så varje gång pumpen la av, var 3-5;e månad ungefär, så rengjordes matrialet med diskmedel, fram till senhösten 1979 när vi flyttade och köpte ett kar på 170 liter som stod bredvid tv'n.....de befolkades av samma sorts fiskar som 37 liters, fast gigantiskt många fler, + black molly, malar av okänt slag, samt svärdbärare......karet lades ner 1986.....det blev för jobbigt att köpa nya fiskar i parti och minut.....

Annons