Utströmningsrör

#1 - 30 oktober 2004 22:05
Har ett Eheim 2026 och har märkt att om jag tar bort röret och bara låter vattnet strömma ut från vanliga röret, så står mina tetror och snappar luft efter det att akvariet släckts ned. Ngt tips hur man skall göra? Utströmningsröret har varit på ena kortsidan och vatnet går fram emot framrutan om jag tar bort det. Någon med ngt bra tips hur få till bra utblås?
#2 - 30 oktober 2004 22:43
får att får mera kraft i utblåset väljer du
en mindre innerdiameter på "mynningsröret"
alltså du har en 16mm slang ta ett rör med
8mm i inner diamter så får du dubblet så
mycket "push" i vatten strålen.

/Baggen
#3 - 31 oktober 2004 03:22
En nyfiken fråga bara, är det av någon speciell anledning du vill ta bort strilröret ?
Det förbättrar ju syresättningen när det sprider vattnet över en större yta uppenbarligen.
Annars har ju Eheim ett färdigt "breddstrålrör" eller vad de nu kallar det (en utströmmarböj som är tillplattad i änden).
#4 - 31 oktober 2004 03:46
Svårt att säga något utan att veta något mer om akvariumet. Kan ju tänkas att ytrörelsen inte blir så stor. Att CO2-halt blir för hög, pga CO2-tillsats. Finns många alternativ till svar. Mer information om akvariumet kan göra att vissa svar kan uteslutas.
#5 - 31 oktober 2004 07:24
200 liters burk 30-talet växter 8 små diskusar 40 svarta neon. Det är bara tetrorna som snappar luften.

Annons