Utstött ledare?

#1 - 7 april 2008 11:15
Hej.
Vissa av er som läser här kanske minns min Eldstjärt som mystiskt dog utan att visa några symptom på sjukdom.
Den blev bara slö och apatisk några dagar innan ja hitta den på botten.

Denhär gången tänkte ja fråga er om råd innan det går så långt.
Jag vet inte om jag bara nojar mig.

De e såhär: Jag har ett stimm på 15 tigerbarber.
Stimmets ledare är den store starke Arnold. Han har varit den som bestämmer sedab dag 1.

De senaste två/tre dagarna har allt inte stått rätt till med Arnold dock.
Jag tycker mig se samma slöa, nästan lite "ledsna" beteénde hos honom.

När resten av stimmet simmar runt och bökar i sanden eller smakar på blad så är Arnold ensam.
Hela tiden ensam... stilla hänger han under en samlig flytblad.

Jag har sett honom sloss med stimmets näst största hanne några gånger.
Kan de vara så att Arnold fick smaka knogmacka tillslut och är utstött från stimmet eftersom han inte längre är den högsta i rang?

Eller... hämska tanke... är itt akvarium drabbat av någon mystisk och hems sjukdom, som kanske kom med, och dödade, min Eldstjärt?

Vad kan vara problemet om fiskar plötsligt blir slöa och "apatiska"?

Tacksam för snabba svar :(
#2 - 7 april 2008 11:37
Nåt verkar tokigt så du får gå tillbaks till "ritbordet" Har du filter som klarar av att rena biologiskt, matar du mycket och är fodret av bra kvalite och anpassad till dr arter du har, vattenbyten?, temperatur? För att bryta den eventuella smittkedjan så tycker jag du ska ta bort "Arnold" trots att det kanske känns tråkigt!
#3 - 7 april 2008 11:40
till mitt 200 liters akvarium har jag det EHEIM 2213 filter som följde med i akvariepaketet.
Det kom med filtermassa av aktivt kol som jag inte har tagit bort.

Jag matar fortfarande främst med den burk flingfoder jag fick till akvariepaketet. ibland får de lite tubifex och ibland lite gurka.

Jag har inga mätbara mängder nitrit och absolut minsta mätbara mängd nitrat (Tropic Marin dropptester)

Temperaturen ligger på 26 grader (förre veckan glömde jag koppla in värmaren så de halka ner till 24 rader.. kan det vara en orsak?)

Jag har även hört att det ibland förekommer (kraftiga?) svängingar i PH värdet i Göteborgs kranvatten i April månad.

Jag har inga PH mätare kvar så jag kan testa.
Men skulle en PH förändring kunna vara orsaken?

Arnold ser ut att andas väldigt häftigt... men annars ser man inget på honom...
#4 - 7 april 2008 12:21
ett 2213 borde klara biffen om du har det fyllt med ett bra filtermaterial, kolet hör inte till ett av dem så det tycker jag du ska ta bort! vanlig grövre matta och ev. nån liter små biobollar eller porösa biomakaroner är en bra filteruppsättning! Tubifex tycker jag att man absolut inte ska använda då det ofta inehåller höga halter av bakterier (kan mycket väl vara orsaken)! variera gärna med nått annat foder och ev. köp nytt flingfoder! tempsänkningen borde inte vara nåt problem men däremot om du har ett svängande ph! som du märker finns det många faktorer som kan orsaka dina problem...[:o]

Annons