UTSTÅENDE ÖGON PÅ SCALAR

#1 - 31 maj 2004 13:38
UNDRAR VAD SOM ÄR FEL MIN ENA SCALARS ÖGA STÅR (SOM EN GLASKULA)
HAR ÄVEN HAFT PROBLEM MED ATT TVÅ FISAKAR GICK BORT PRECIS EFTER VARANN UTAN NÅGON SOM HELST FÖRVARNNG.

HAR KOLLAT UPP ALLA VÄRDEN PÅ VATTNET OCH DOM ÄR BRA.
KAN DOM VARA ALLERGISKA MOT MATEN? JAG HAR INGEN ANING SJÄLV.

MVH BITTE
#2 - 31 maj 2004 18:17
Jag har fått samma problem på en av mina Fjärilsciklider. Det ser ut som ögat är svullet och på väg ur. Inga av de andra fiskarna verkar påverkade.
Inga av vattenvärdena har stuckit iväg på något sätt.

Någon som har förslag på vad det kan vara eller hur man botar det?
#3 - 31 maj 2004 22:30
Jag håller själv på att försöka förstå ett liknande problem. En möjlighet är att ni har väldigt mjukt vatten och fiskarna är uppfödda i hårt eller saltat vatten. Enligt vad jag hittat på nätet skall det tydligen vara problem med njurarna som är orsaken. Salt kanske hjälper, vet inte, jag saltar inte i mina akvarier.
#4 - 31 maj 2004 22:34
Högt saltintag hos människor kan ha skadlig inverkan på våra njurar och få vårt blodtryck att gå i höjden, binder dessutom vatten. Hur är det med fiskar?

Jenny
#5 - 31 maj 2004 22:50
För sötvattensfiskar är det så att det hela tiden läcker in vatten i fisken som njurarna måste pumpa ut. När de inte längre klarar det lär ögonen bli utåtstående pga för högt inre tryck.

Med hårdare/saltat vatten får njurarna mindre arbete eftersom osmosskillnaden mellan fisk och vatten blir mindre.

Kanske är det så att individerna som får utåtstående ögon har medfödda defekter i kroppen och inte borde överlevt om de inte växt upp i saltat vatten?
#6 - 5 juni 2004 09:40
jag har 2 silvermollys och av deras 4 ögon är det 3 som står ut... ser inte klokt ut. Det syns i och för sig knappt när man tittar genom glaste, men seyy uppifrån så blir jag nästan förvånad över att ögonen kan hålla sig kvar i huvudet på dem! Jag bor i sthlm och har väl väldigt mjukt vatten, men det hjälper då inte att salta!
#7 - 8 juni 2004 16:14
att ögonen står ut kan väl också vara ett tecken på bakterier(infektion)?

Annons