Utstående fjäll...

#1 - 5 juli 2009 10:37
Tittar på min ena kampfiskhona. Tycker att hon har något utstående fjäll tycker jag och i ögonen är det typ som en grumlig fläck. Vad är detta??? Bukvattensot???
Förövrigt är hon som vanligt

Snabba svar tack :d
#2 - 5 juli 2009 10:44
Hon är inte romstinn då? Förätit sig? Bild?
#3 - 5 juli 2009 10:55
Men får de "grumliga" ögon då?? Skickar med en bilr, syns inte så väl men lite. Tycker fjällen syns tydligare än valigt :/
http://i714.photobucket.com/albums/ww150/russelina/100_0608.jpg

Har ju yngelkasse där i så är lite orolig...
Bilagor:
#4 - 5 juli 2009 11:04
Grumligheten och att den har utstående fjäll beror nog på två helt olika orsaker.
Att den är tjock beror troligen på någon av de orsaker jag skrev tidigare, eller att den har förstoppning.
Grumligheten kan vara av någon annan orsak, vet du om du har haft en stor variation på ditt pH den sista tiden?
Annars tycker jag hon ser välmående ut, och vänta ett par dagar för att se hur det utvecklar sig.
#5 - 5 juli 2009 11:09
Det är ett nystartat kar så ph.n kanske inte har varit helt stabil (varit igång i ca. 2 veckor) Jag la i lite extra salt i karet nyss. Så du tror inte jag ska köpa medicin för bukvatten sot då? Är rädd om de små också [:o] Ja hon är pigg :D ser inget fel på henne på det viset.. Så hon kan alltså få utstående fjäll om hon har en massa rom?? Tjock har hon alltid varit!! :D Hon får väl mycket mat eller så har hon massa rom i där.

ansjo skrev:
Grumligheten och att den har utstående fjäll beror nog på två helt olika orsaker.

Att den är tjock beror troligen på någon av de orsaker jag skrev tidigare, eller att den har förstoppning.

Grumligheten kan vara av någon annan orsak, vet du om du har haft en stor variation på ditt pH den sista tiden?

Annars tycker jag hon ser välmående ut, och vänta ett par dagar för att se hur det utvecklar sig.
#6 - 5 juli 2009 11:22
Hon ser definitivt inte ut att ha bukvattensot, så medicinering mot detta är ganska dumt. Som sagt tror jag att hon är välmående och bara tjock helt enkelt, av antingen mat eller romstinn;).
Att ha plötslig stor variation på pH:t kan inverka på ögonen(inte i ditt fall), men med lite extra salt i karet som du gjort är inte fel och kan hjälpa fisken.
Meddela gärna om ett par dagar hur det går, så kan man utgå därifrån:).
#7 - 5 juli 2009 16:28
Å tack! Hoppas du har rätt =)
Återkommer med info :d
Tack

ansjo skrev:
Hon ser definitivt inte ut att ha bukvattensot, så medicinering mot detta är ganska dumt. Som sagt tror jag att hon är välmående och bara tjock helt enkelt, av antingen mat eller romstinn;).

Att ha plötslig stor variation på pH:t kan inverka på ögonen(inte i ditt fall), men med lite extra salt i karet som du gjort är inte fel och kan hjälpa fisken.

Meddela gärna om ett par dagar hur det går, så kan man utgå därifrån:).

Annons