Utskrift av artbeskrivningar?

#1 - 19 maj 2012 21:07
Hej, som guld medlem har man då möjlighet att skriva ut mindre artbeskrivningar sånna man ser i butiker ibland? Skulle vilja märka upp vilka fiskar som simmar i akvarierna i källaren.

rmen vilka storlekar kan man skriva ut isf. Vill inte att hela akvariet ska bli täckt med lappar.
#2 - 20 maj 2012 13:35
Ingen som vet? Står mellan att bli guldmedlem här eller köpa artettiketer på annat håll.
#3 - 20 maj 2012 13:45
Kjell som vet detta är på mässa nere i Tyskland, så något tvärsäkert svar kan du nog inte få innan han kommer hem.

Mig veterligt är det bara affärer som är anslutna till Zoopet som kan skriva ut artbeskrivningarna i olika format, medans för "vanliga" guldmedlemmar är det nog bara en standardstorlek som gäller.
Sedan är jag tveksam att du kan hitta så många artbeskrivningar på svenska någon annanstans, men det är ju en annan fråga;).
Men som sagt, så snart Kjell eller Christian ser din fråga så får du ett mer korrekt svar på den:)!
#4 - 20 maj 2012 14:21
Ser inte problemet faktiskt.

I teorin kan du ta ett eget kort, skriva av infon och köra på det. Du behöver inte ens ha en källa på texten då du förmodligen inte skall sprida den eller lämna in den till högskola/universitet.

Problemet är väl mest att du kanske inte ser alla artbeskrivningar du vill ha när du inte är guldis men det är ju en annan fråga.

OM nu inte själva grejen är att det skall stå Zoopet på dokumenten, då är frågan riktad till Kjell.
#5 - 20 maj 2012 14:59
.. eller kopiera/klistra in..
Så kan du utforma din beskrivning så som du själv vill ha den.
#6 - 20 maj 2012 15:08
MonkanS skrev:

Fast det är en fin gräns.

Mest moralisk dock..
#7 - 20 maj 2012 15:37
Ser inte problemet faktiskt.

I teorin kan du ta ett eget kort, skriva av infon och köra på det. Du behöver inte ens ha en källa på texten då du förmodligen inte skall sprida den eller lämna in den till högskola/universitet.

Problemet är väl mest att du kanske inte ser alla artbeskrivningar du vill ha när du inte är guldis men det är ju en annan fråga.

OM nu inte själva grejen är att det skall stå Zoopet på dokumenten, då är frågan riktad till Kjell.

Som sagt är det svårt utan att vara guldmedlem så det är ett stort problem.

Sen är väl tanken att jag ska slippa sitta och klippa i klistra till mina 19 akvarium med säkert 35 olika arter.
Men ni som då är guldmedlemar vad kan ni skria ut för olika format.
#8 - 20 maj 2012 15:38
MonkanS skrev:

Känns inte rätt att sno bilder och text. Vill betala för mig.
Christer5
#9 - 20 maj 2012 15:44
Varför då inte bli Guldmedlem ?
#10 - 20 maj 2012 15:49
Jesper, du har rätt mycket kunskaper som behövs på forumet, om du tycker att det är värt att bli guld-medlem så är jag den första som står i dörren och säger välkommen :)

Jag får upp så att jag kan skriva ut dem i ett par olika utföranden där ett av dem är små varianter med basic info.

Dessa borde vi väl få bruka rätt fritt? :)

Tack för senast, om det nu är rätt Jesper ;)
#11 - 20 maj 2012 16:17
Christer5 skrev:
Varför då inte bli Guldmedlem ?

Har inte sagt att jag inte ska bli det men väntan på betalning ville jag mest veta om det gick att skiva ut här eller om
jag måste kolla alternativ för etiketterna.

Även om jag skrev öite luddigt förut när jag skrev står mellan att bli guldmedlem......
#12 - 20 maj 2012 16:22
Jesper, du har rätt mycket kunskaper som behövs på forumet, om du tycker att det är värt att bli guld-medlem så är jag den första som står i dörren och säger välkommen :)

Jag får upp så att jag kan skriva ut dem i ett par olika utföranden där ett av dem är små varianter med basic info.

Dessa borde vi väl få bruka rätt fritt? :)

Tack för senast, om det nu är rätt Jesper ;)

Jo viss kunskap sitter man väl på

Dom utföranden som du kan se ska väl vara fria för alla.
Eller är du listad som butik? :P

Tack själv för senas. Om det är rätt Mathias :P trivs malarna?!
#13 - 20 maj 2012 16:25
jesper_b skrev:
Jo viss kunskap sitter man väl på

Dom utföranden som du kan se ska väl vara fria för alla.

Eller är du listad som butik? :P

Tack själv för senas. Om det är rätt Mathias :P trivs malarna?!

De trivs. Jag såg alla 5 idag för första gången :)

Ja, de borde vara fria för alla. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 22 maj 2012 08:37
jesper_b skrev:
Hej, som guld medlem har man då möjlighet att skriva ut mindre artbeskrivningar sånna man ser i butiker ibland? Skulle vilja märka upp vilka fiskar som simmar i akvarierna i källaren.

rmen vilka storlekar kan man skriva ut isf. Vill inte att hela akvariet ska bli täckt med lappar.

Kom för mindre än en timme sedan hem från Interzoomässan i Tyskland (kommer så småningom en artikel därifrån på Zoopet).

Goldisar kan skriva ut alla formaten av artbeskrivningar (fiskar, skaldjur och växter) förutom de som är märkta med Arken (en affärskedja som abonnerar på artbeskrivningarna).
Goldisar kan sedan använda dom till att sätta in i en pärm, vid akvariet etc. etc. Man har dock inte rätt att använda dom "utåt" - dvs exponera i en affär, publicera på nätet etc. etc.
#15 - 22 maj 2012 08:48
jesper_b skrev:
Känns inte rätt att sno bilder och text. Vill betala för mig.

Ok... det är helt lagligt att skriva ut websidor och klistra upp dom på väggarna i sitt hem om man nu skulle vilja göra det...

Du kanske inte inser att Kjell tagit dessa foton från Zoopets medlemmar och säljer dom vidare till affärer och andra användare genom guldmedlemskapen, så man kan nog diskutera vem det är som snor... Dessa fotografer har inte fått något betalt för sina bilder, så det kanske inte nödvändigtvis är Kjell du skall betala om "du vill göra rätt för dig" (iafall när det gäller många av bilderna), jag har själv minst ett dussin bilder bland artbeskrivningarna så du kan skicka pm om du vill ha mitt kontonummer! ;-)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 22 maj 2012 09:13
petnym skrev:
Du kanske inte inser att Kjell tagit dessa foton från Zoopets medlemmar och säljer dom vidare till affärer och andra användare genom guldmedlemskapen, så man kan nog diskutera vem det är som snor... Dessa fotografer har inte fått något betalt för sina bilder, så det kanske inte nödvändigtvis är Kjell du skall betala om "du vill göra rätt för dig" (iafall när det gäller många av bilderna), jag har själv minst ett dussin bilder bland artbeskrivningarna så du kan skicka pm om du vill ha mitt kontonummer! ;-)

När man laddar upp ett foto i Goldmedlemmarnas fotoarkiv, eller deltar i fototävlingen (däremot inte de som läggs in i forumet eller i bloggen) så står det angivet att man godkänner att Zoopet använder dessa foton och vi använder dom sedan i artbeskrivningarna. Dessa artbeskrivningar (text samt foto) kan sedan affärer abonnera på och skriva ut (ej lagra i dator, utan fotona och texten finns enbart lagrade på Zoopet) - inkomsterna från detta samt från Goldmedemskapet är det som driver runt Zoopet och utan det skulle Zoopet inte finnas.

Zoopet säljer dock inga foton till affärer eller andra - men det händer att vi får in förfrågningar från företag som vill använda något/några foton på Zoopet och då hänvisar vid dom alltid direkt till fotografen.

OM man inte vill att ens foton i en artbeskrivning så skall man inte delta i fototävlingen eller ladda upp foton i goldisarnas fotoarkiv.

Goldmedlemmar kan skriva ut samtliga artbeskrivningar (totalt drygt 1700) i alla format.

Sedan rent allmänt så tror jag som petnym skriver att det inte är någon som bryr sig om man skriver ut och sätter upp foton och/eller text hemma
#17 - 22 maj 2012 12:45
Inser att mitt inlägg kan uppfattas som att Kjell / Zoopet gör något fel, men så menar jag förstås inte (Jag har givetvis också läst användarvilkoren som Kjell refererar ovan). Jag ville bara påpeka att det inte är så tydligt vem som borde ha pengarna om någon "vill göra rätt för sig", vilket man inte behöver, varken enligt lagen eller moralen...
#18 - 23 december 2016 12:56
Går ju bara att skriva ut Stående och Liggande, o dom blir ju i samma storlek inte i den mindre!
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 23 december 2016 13:32
[QUOTE=Svenneb;n2364320]Går ju bara att skriva ut Stående och Liggande, o dom blir ju i samma storlek inte i den mindre![/QUOTE]
Hej,
Vi håller på att göra om denna funktion. Vi har ju 2 typer av abonnemang där detta har ingått - dels för goldmedlemmar och dels för affärer. Affärsabonnemanget är betydligt dyrare och tyvärr så har vi upptäckt att en del affärer missbrukat detta genom att de enbart har bokat ett goldmedlemskap och sedan använt artbeskrivningarna i affären. Vi har därför tillfälligt låst denna funktion och måste komma på en lösning på detta. Kanske genom att märka dom på något sätt. Tråkigt att det blivit på detta sätt - hoppas dock att det blir en lösning inom en snar framtid.
#20 - 23 december 2016 16:22
Ja jag förstår! Tyvärr finns det ju oseriösa människor överallt!

Annons