utseende på yngelakvarium till guppy

#1 - 14 juni 2003 17:53
Hur ska jag utforma mitt kommande yngelakvarium till guppyyngeln när de kommer?? Jag har en gammal guldfiskskål ståendes, fungerar det men denna? Vad är det lämpligt att ha i skålen? Räcker det med lite växter och sådant, eller behöver jag en syrepump också?

Vill veta allt.
#2 - 14 juni 2003 17:56
<font color="red">Jag skulle aldrig använda en skål, men om du skall ha det så behöver du egentligen bara en varm lampa och syrepump, [ett filter], de är klart de måste ha syre! Jag har för finhetens skull lagt i svart sand, växter, ett billlifilter, kolsten och skiffer som jag hittat m.m. Och de mår väldigt bra!</font id="red">
#3 - 14 juni 2003 19:25
Fungerar det bättre med en gammal plastlåda som det varit coccosbollar i då? Jag läste någonstans att man kunde använda sådana. Dessa är väl ca 15 cm höga.. Vad är det som gör guldfiskskålen till ett dåligt yngelakvarium då?

Att de behöver syre förstår jag ju såklart, men eftersom det finns växter som avger mycket syre så kanske det hade räckt att ha mycket syregivande växter. Nu vet jag i alla fall att det krävs en syrepump även htit, synd bara att jag gav bort min gamla pump när de gamla guldfiskarna dog för flera år sedan.

#4 - 14 juni 2003 19:39
anledningen till att guldfiskskålen är dålig är samma som för cocosboll lådan...storleken..
köp en flaj-box från ikea, du kan få i typ 20 liter vatten, mer om du stöttar kanterna lite... det är svårt att få bra vattenkvalitet i en liten skål och då växer fiskarna jättelångsamt...och en hel del dör med...
#5 - 14 juni 2003 20:32
Ok, har iofs en ovanligt stor guldfiskskål. Men tack för svaren, ska se om jag kan få tag på något billigt akvarium.

//E
#6 - 14 juni 2003 21:50
<font color="red">Lycka till!</font id="red">

Annons