Utsatta scalarer.Vad göra?

#1 - 2 februari 2004 14:51
Köpte 6 scalarer och nu verkar det som gruppen "satt sig". 2st är utstötta ur gruppen och ligger mest och trycker på var sitt håll.Ska jag göra mig av med dom (inte ha ihjäl...) eller vad?
#2 - 2 februari 2004 18:26
Min pojkvän hade fem scalarer, en hamnade utanför och blev mobbad och jagad hela tiden, han fick flytta hem till mitt akvarium (som redan hade tre st) och till en början var han orolig där med, men nu är han en i gänget igen! I pojkvännens akvarium la ett par ägg sedan tom! Så jag tycker du ska fösöka hitta ett nytt hem åt dem, om du inte har ett jätteakvarium som du kan dela av med växter och sånt, men jag vet inte om det är effektivt?
lycka till
#3 - 2 februari 2004 20:56
Är inne på samma linje!
#4 - 3 februari 2004 21:30
Typiskt ciklidbeteende,kan du "bygga" upp tanken med lite mer avskärmningar (typ växter,rötter ex) så att det blir lite mer avgränsningar i tanken kan dom mycket väl finna ett revir som dom kan freda.För mkt fritt simmutrymme skapar bara problem o bråk mellan denna ras.
#5 - 3 februari 2004 21:34
Eller så gör man tvärtom mot vad pö skriver. Om man har riktig många och inte någon direkt möjlighet att bilda revir så kommer den sammanlagda mobbningen att fördelas väl på alla individerna. Det fungerar också.
MVH
Magnus

Annons