Utsatt palettciklid

#1 - 2 januari 2003 17:40
Hej!

Ska väl börja med att säga att jag är helt ny på det här med akvarium, men tack vare det här forumet har man ju lärt sig en hel del redan.
Jag har tillfälligt fått ta hand om 3 ciklider, det är två honor och en hane. Nu har paret lekt och honan i det lekande paret är fruktansvärt aggresiv mot den ensamma honan. Så jag provade o flytta över henne till ett 100 liters kar som jag har. Där i har jag ännu ett par med palettciklider. Och när hon är där i så är både honan och hanen lika agressiva dom också, hon gömmer sig bakom innerfiltret. Så fort hon är framme så är dom på henne. Nu undrar jag om de skadar henne? Ska man isåfall flytta tillbaka henne till det mindre karet där hon var ifrån början?

Tacksam för svar!!

Christian
Bilagor:
#2 - 2 januari 2003 19:40
"Egentligen" Ska man inte ha mer än 1 hane + en hona i ett akvarium, men man kan köpa som du har gjort 1 hane å 2honor men då de bildat par så måste den kvarblivande honan säljas eller flyttas till ett annat kar å få en hane där. Eller sälja den. Det går hel enkelt inte att ha 1+2 på Paletter.

Med akvaristiska hälsningar //Mert
#3 - 2 januari 2003 19:40
"Egentligen" Ska man inte ha mer än 1 hane + en hona i ett akvarium, men man kan köpa som du har gjort 1 hane å 2honor men då de bildat par så måste den kvarblivande honan säljas eller flyttas till ett annat kar å få en hane där. Eller sälja den. Det går hel enkelt inte att ha 1+2 på Paletter.

Med akvaristiska hälsningar //Mert
#4 - 2 januari 2003 20:01
köp en hane till. Jag har 2+2 i ett 180l akvarium utan problem

//Jonas
#5 - 2 januari 2003 20:01
köp en hane till. Jag har 2+2 i ett 180l akvarium utan problem

//Jonas
#6 - 2 januari 2003 20:33
Tack för de snabba svaren!! Ska sticka iväg o köpa en hane till o prova annars så får man väl sälja dom. Kanonbra forum det här!!

MVH Christian
#7 - 2 januari 2003 20:33
Tack för de snabba svaren!! Ska sticka iväg o köpa en hane till o prova annars så får man väl sälja dom. Kanonbra forum det här!!

MVH Christian
#8 - 3 januari 2003 21:41
Är det ås att har man 2 hanar så jagar den större den mindre...? eller kan det vara en hona. En i släkten har just nu 2 unga palettciklider varav den stora jagar den mindre....
#9 - 3 januari 2003 21:41
Är det ås att har man 2 hanar så jagar den större den mindre...? eller kan det vara en hona. En i släkten har just nu 2 unga palettciklider varav den stora jagar den mindre....
#10 - 4 januari 2003 14:12
Jag var inne på en akvarieaffär idag o skulle köpa mig en ciklidhane. Killen i affären avrådde mig att köpa den, han tyckte att det skulle bli alldeles för trångt. Så det var bara att åka hem utan. Han sa däremot att jag skulle komma in med den ensamma honan så skulle dom byta in henne. Så jag fångade henne och satte henne i en sån där yngelkasse.(Tror jag att det heter) Kommer hon att fara illa av det tills på tisdag, då jag åker in med henne till affären?

Christian
#11 - 4 januari 2003 14:12
Jag var inne på en akvarieaffär idag o skulle köpa mig en ciklidhane. Killen i affären avrådde mig att köpa den, han tyckte att det skulle bli alldeles för trångt. Så det var bara att åka hem utan. Han sa däremot att jag skulle komma in med den ensamma honan så skulle dom byta in henne. Så jag fångade henne och satte henne i en sån där yngelkasse.(Tror jag att det heter) Kommer hon att fara illa av det tills på tisdag, då jag åker in med henne till affären?

Christian

Annons