Utrota sniglar??

#1 - 13 mars 2004 08:24
Hej! HAr fått en massa sniglar i ett av mina akvarium =(. Ngt tips hur man får bort dom?
Funderar på ngn botia. Det finns ju också snigel medel men det kan väl vara "farligt" för fiskar och växter?
#2 - 13 mars 2004 08:28
Gör en sökning på forumet... jag vet åtminstone en tåt som var aktuell bara för några dagar sedan... där det fanns tips om både botior och snäckmedel...
De mest effektiva snäckätarna är i alla fall praktbotiorna, men de är dyra, en stimfisk och kräver ett kar på 250 l (tror jag det var), så det gäller att man har möjlighet till det ....
#3 - 13 mars 2004 09:39
Jag vet att folk säger att Botior äter dom men jag hadde Botior i mitt akvarie innan och dom åt inte mina sniglar.
Mitt tips (som jag använder mig av)är att på morgonen tar du en pincet och plockar dom som är synliga.
Har du väldigt mycket så får du tömma akvariet och lägga allt i varm vatten så dör sniglar och deras ägg.
#4 - 13 mars 2004 22:47
Jag har praktbotior och de äter alla sniglar, men de kräver ett stort kar och vill vara flera stycken för att trivas.

De andra botiaarterna är också bra men de tar bara snigelbäbisar men till slut blir de vuxna sniglarna gamla och då finns ditt inga kvar.
#5 - 13 mars 2004 23:02
Jag rekommenderar gärna Skunkbotia eller Musbotia som den också kallas. Ett stim med 4-5st sådana brukar rensa ett akvarium från sniglar på ett par veckor.

De kostar heller inte mer än 20-30/st i affärerna när de finns, och det gör att de förmodligen är billigare än gift mot sniglarna.

OBS! De skall ej gå i kar med slöjstjärtar, guppys eller andra långsamma fiskar med stora fenor, de älskar att bita i dem.

#6 - 14 mars 2004 02:21
varken skunk eller musbotia finns i zoopets arkiv
#7 - 14 mars 2004 07:38
Jag ska köra ett utrotningsförsök på min odlingshylla som fått för många snäckor å de förstör romen/äggen för mina Corys.
Anläggningen är på ca. 350 liter fördelad i 7st akvarie där av ett fungerar som sump. Jag kommer att köra med kemisk-krigföring mot snäckorna "Molluzin" växterna ska va kvar då dom sitter över allt.
Jag har sju olika sorters Corys men de får va i ett 94 liter tills vidare allesammans. Jag vill ha bort dom!!! Snäckorna alltså!!! det kommer att ta ungefär 14 dagar som det står på instruktionen men eftersom jag ska göra det utan fisk i akvariet så räknar jag med att kunna köra med starkare doser än vad som föreskrivs å kanske lite kortare tid. Problemet är det med snäckans ägg som inte blir angrippna av medlet så jag kanske bör ändå förlänga tiden till 2-3 veckor.
Så nu ÄR DET KRIG!!!
#8 - 14 mars 2004 08:04
På Zoopet kallas den Morleti-botia. (Kärt barn har många namn).

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=263
#9 - 14 mars 2004 08:55
Poseidon... exakt sådan krigsföring har jag också startat. Lägg ner ett kopparföremål i karet samtidigt som du kör medlet så förstärker du effekten ytterligare... Jag har krånglat med ett kar i en dryg vecka nu... och jag har fortfarande snäckor kvar... Tyvärr är det Malysiska sandsnäckor och de är hopplösa att ta död på... Dubbel dos och kopparbunke... och de kryper vidare *morr*
#10 - 14 mars 2004 08:57
Ursprungligen skickat av Nanc

Poseidon... exakt sådan krigsföring har jag också startat. Lägg ner ett kopparföremål i karet samtidigt som du kör medlet så förstärker du effekten ytterligare... Jag har krånglat med ett kar i en dryg vecka nu... och jag har fortfarande snäckor kvar... Tyvärr är det Malysiska sandsnäckor och de är hopplösa att ta död på... Dubbel dos och kopparbunke... och de kryper vidare *morr*

Tack för tipset Nanc det ska jag göra...
#11 - 14 mars 2004 17:24
Nanc: Prova med pH-sänkning. Malajerna (som är önskvärda hos mig) dör vid pH kring 6, mår ganska bra kring 7, och massförökar sig och växer sig riktigt stora och stiliga i bräckvatten. Där håller jag dem i rimligt antal genom att suga rent bottnen genom en vanlig hushållssil en gång per vecka. /Cecilia
#12 - 14 mars 2004 17:55
Kan ju säga att mina Malaysiska mår kanonbra i ett pH på 6,8!!!! De förökar sig aldeles utmärkt... Finns det något annat sätt att sänka pH med än torv och CO2??? Tror iofs att snäckorna är döende nu... de kryper ganska sakta... och vissa har krypit upp ovanför ytan i karet... Grejen är ju att jag inte tycker om att se djur plågas ihjäl... inte ens snäckor... så jag skulle vilja ha något som tar knäcken på dem snabbt!!!
Jag gillar också Malaysiska... men inte i tusental i mina yngel och odlingskar!!! Om någon vill hämta en hink snäckor här så är det ok :-)'
Det där med silen var ju smart... tyvärr är min sand lite för stor för silen... annars hade jag ju kunnat få ur det mesta av snäckorna innan saneringen... som det är nu så luktar det INTE gott ur karet....
#13 - 14 mars 2004 20:03
Jag sänker pH med Amtra ekbarksextrakt & torvfiltrering. Fast när jag tänker efter lite närmare kanske malajdöden kan ha med att göra det är 50% destvatten i det aktuella, sura akvariet - alltså mineralfattigt? /Cecilia
#14 - 15 mars 2004 21:31
Det finns ett preparat som heter Flubenol 5% som tar död på sniglar.
Köpte av en kille på Ciklid.se men jag har tyvärr glömt hans namn.
Medlet används tydligen av discusodlare för att ta bort gälparasiter.
Använde det i mina 3 malawikar och efter några veckor fanns det inte en enda levande snigel kvar. Medlet verkade inte påverka fiskarna.

Peter Garrido

#15 - 18 mars 2004 18:35
Varför vill ni ta bort sniglarna så brutalt? Sniglarna fyller en mycket viktig funktion i akvariet. Dom äter upp matrester och annan skit som går att äta. minska mängden mat, så kommer sniglarna att försvinna. Om ni ändå vill använda medel så håll koll på nitrit & nitrat halterna..
#16 - 18 mars 2004 18:41
http://www.akvariet.tripnet.se/tidskriften/artiklar/cleaner/index.htm
Kanske kan vara av intresse
Fredrik
#17 - 18 mars 2004 18:43
Ursprungligen skickat av tep

Varför vill ni ta bort sniglarna så brutalt? Sniglarna fyller en mycket viktig funktion i akvariet. Dom äter upp matrester och annan skit som går att äta. minska mängden mat, så kommer sniglarna att försvinna. Om ni ändå vill använda medel så håll koll på nitrit & nitrat halterna..

I mitt fall för att de äter inte bara mat rester utan även mina Corys ägg...dessa försvinner inte bara för att man minskar mängden mat!!!
#18 - 18 mars 2004 19:45
Vissa snigeldödarmedel tar ju endast död på snigelägg. För att få upp de stora sniglarna finns ett enkelt knep att använda: på kvällen läggs en bit fisk på en liten tallrik. På morgonen tar man upp den och då kryllar det av sniglar på den.
#19 - 18 mars 2004 21:23
Här pågår kriget för fullt... I dag jublade jag för andra gången... trodde återigen att karet var snäckfritt... För att vara säker lade jag i en algtablett... och vips kom snäckorna krypande ur gruset *morr*
Det verkar i alla fall bara vara pyttisar kvar, förmodligen sådana som kläcks allt eftersom...

En fundering bara... vet någon om något medel som inte innehåller koppar... för snäckutrotning då? När jag väl fått detta rent och flyttat över malarna så kunde det vara händigt om man kunde dutta i något ifall man hittade en överlevande snäcka eller sju... och koppar tar ju död på malarna så det är inte aktuellt...

Annons