Utploppade ögon på Malawi

#1 - 24 maj 2008 12:23
Har ett kar med olika Malawi där jag ser på flera att vissa har 1 eller båda ögonen utploppade.

Hur botar man detta bäst?
Har gjort vattenbyten ofta det senaste för att bli av med det.

Otroligt tacksam för hjälp! :)
#2 - 25 maj 2008 08:14
Vad har du för fiskar i och hur stort kar har du? Om ögonen är "borta" så brukar det ha vart fajt. Och om många har det så kan det vara något som triggar dom till fajt
#3 - 25 maj 2008 10:01
Förutom fighter, kan också en bakterieinfektion göra att ögonen hoppar ut. Om det inte är skador efter slagsmål, överväg att behandla mot sjukdom.
#4 - 25 maj 2008 10:08
salt och temphöjning brukar vara effektivt jag har själv just behandlat min alfamolly som hade ögon som såg hemska ut och på 3.e dagen var han helt återställd! (använde 1/2 dl salt per 100L och 2gr temphöjning)
#5 - 25 maj 2008 11:47
patriksg skrev:
Vad har du för fiskar i och hur stort kar har du? Om ögonen är "borta" så brukar det ha vart fajt. Och om många har det så kan det vara något som triggar dom till fajt

Asså de bråkar inte. jag menar att ögonen sticker ut 1mm.

375L
Metriaclima Greshakei "Iceblue" albino
Aulonocara Dragon blood
Labeotropheus trewavasae "Redtop"
Tropheops sp. "Red Top-Chilumba"
#6 - 25 maj 2008 11:50
Ahha, då är jag med :P

Vet att det finns en sjukdom som gör att det blir så. dock kommer jag inte ihåg vad det heter, men något i stil med poppöga eller liknande.. JensA vet säkert =) Det brukar han göra
#7 - 26 maj 2008 13:06
Den heter Popeye, eller "på riktigt" Exopthalmus. Den beror oftast på dålig vattenkvalitet eller en bakterieinfektion.

http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perquestion/index.php?ParentID=|1|1a|1ac|1aca

Annons