Utomhusodling av guppys

#1 - 27 april 2008 15:32
Jag tänkte nu till sommaren att jag skulle sätta ut mina guppys. Frågan är då om det räcker med en 1000 liters stor tunna utan pump och doppvärmare. Ge mig allt jag behöver ta i beaktning innan jag drar igång detta projekt.
#2 - 27 april 2008 16:13
Varför skall du ha dom ute?jag tycker det är en dum tanke.Det kommer att bli problem med temperaturen,dom kommer inte att överleva.

Thomas
#3 - 27 april 2008 16:30
Har frågat folk här på zoopet och vissa av dem lägger ner sina guppys i sina dammar under sommaren.
#4 - 27 april 2008 16:34
klarar verkligen sig guppys om nättera i dammar?..har lite svårt för att tro på de. mne det skulle vara collt att få veta de om nån testat här..elelr om du nu sj gör de...låt oss hoppas att det blir varma dagar.
#5 - 27 april 2008 17:48
Mina föräldrar hade guppy i sin damm för ett antal år sen och de förökade sig otroligt mycket.
#6 - 27 april 2008 17:50
Ja precis ;) Eftersom jag säljer guppys till akvarieaffärer kanske det är ganska lönsamt.
#7 - 27 april 2008 18:56
XenOn skrev:
Har frågat folk här på zoopet och vissa av dem lägger ner sina guppys i sina dammar under sommaren.

Fråga de igen.
De måste ha svar på dina frågor.
JeBoro
#8 - 27 april 2008 19:10
Min farfar hade en damm för några år sen och han hade platy i den på sommaren som förökade sig riktigt bra. Men det var också en väldigt grund damm och inte så stor 1mx50cm och ca 20 cm djup. Dom blev också väldigt stora och fina när han hade haft dom i dammen.
#9 - 27 april 2008 19:14
Blir säkert tåligare fiskar då de är utsatta för stora temperatursvängningar osv. Överlever de i tunnan ute, med dessa svängningar, så överlever de säkert i de flesta akvarier vilket jag själv ser som ett plus :)
#10 - 27 april 2008 19:16
Varför skall du ha dom ute?jag tycker det är en dum tanke.Det kommer att bli problem med temperaturen,dom kommer inte att överleva.Samantha Fox

Thomas

hahahah lol :P NEJ de tål det svenska sommarklimatet, det är en hel del fiskar som gör det om sommrarna faktist :P !!!!!!!!!!!

Och Ja det funkar utmärkt och ha dessa fiskar i damm om sommrarna ^^ har själv haft de i damm om sommar, men
ÄR det någon här som vet vart man hittar 1000L baljor :P ? Skulle uppskattas ^^
#11 - 27 april 2008 19:19
1000 liters baljor är inte ovanliga inom industrin. Kolla med lite lokala företag som kan tänkas släppa loss en balja eller två till dig. Kan vara idé att rengöra noga dock ;)
#12 - 27 april 2008 19:34
Om du har plats för det så köp en plastpool för barn. Fungerar bra som damm för ungfödare ute.
#13 - 27 april 2008 19:51
Alltså, jag skulle hellre köpa guppies av en som odlat ute i en tunna, utan värmare, pump, salt osv än av någon som formligen öser en massa skit i fiskarna för att de ska kunna överleva även i optimala förhållanden. (ville bara skriva det då jag glömde det innan). Jag tycker det låter som en bra idé!
#14 - 27 april 2008 21:15
Man behöver inte doppvämare om sommrarna ^^ vattnet håller sig tillräckligt varmt...Har haft Catfish i damm samt MalawiCiklider, som jag tidigare kanske berättat för folket här så har jag haft en hel del konstiga fiskar ute om åren och det har funkat kanonbra.
Så det finns inget att oroa sig för ^^
Så det enda jag har att säga nu är Ja, och det är svaret på frågan XenOn ställde...Det går alltså att ha Guppy utomhus/i en damm om sommrarna ^^ funkar kanonbra.
Lycka till och hoppas att du får ett X antal kullar med yngel ;) !!!!
#15 - 28 april 2008 05:21
Aircut64- du är en av många med konstiga ide´r:D
Firefox75 har ju blåciklider i sin tillsammans med andra fiskar:D

Så guppys borde nog fungera utan några problem.
De är ju dessutom tåligare än vad de flesta tror då det gäller hårdhet, ph, temp, syre.
#16 - 28 april 2008 08:27
Spelar inte lokalisering i Sverige samt de nyckfulla vädergudarnas vilja in?
#17 - 28 april 2008 11:51
har en damm i trädgården på ca 20000l+ undrar vad för fiskar jag kan slänga i? brukar bli runt 20 grader om inte mer vid varmsäsongen.
#18 - 28 april 2008 11:55
Om du ska ha en 1000L tunna behövs verkligen ingen slags pump då? En luftpump så vattnet rör sig åtminstone vore väl bra
#19 - 29 april 2008 21:55
Aircut64- du är en av många med konstiga ide´r:D

Firefox75 har ju blåciklider i sin tillsammans med andra fiskar:D

Så guppys borde nog fungera utan några problem.

De är ju dessutom tåligare än vad de flesta tror då det gäller hårdhet, ph, temp, syre.

hehe ja jag e lite udda med ider :) !
Fick bland annat min Jätteormhuvudsfisk o trivas med andra fiskar ^^ men den dog tyvärr :(
#20 - 29 april 2008 21:56
Channa Bleheri vore inte dumt o ha i damm i sommar :o fan där fick jag en idé allt ^^ !
#21 - 29 april 2008 22:40
havre skrev:
Spelar inte lokalisering i Sverige samt de nyckfulla vädergudarnas vilja in?

Jo. Normalt för tropiska fiskar så klarar de temperaturer ned mot +10, men växer dåligt eller inte alls vid temperaturer under +20.

Just guppies vet jag ingen som haft i damm, men diverse subtropiska fiskar (kardinalfisk, odessabarb mm) vet jag att folk ofta håller i damm över sommaren. Ibland med framgång, ibland inte.
#22 - 30 april 2008 05:16
Var det inte guppy som man planterat ut i vissa länder för att hålla tillbaka mygg och moskiter?
Finns ju guppy i tyskland i vissa dammar som går ute året om.
Visst lite varmare är det nog där men, runt 11grader och uppåt borde nog inte vara några problem.
#23 - 30 april 2008 05:30
Var det inte guppy som man planterat ut i vissa länder för att hålla tillbaka mygg och moskiter?

Finns ju guppy i tyskland i vissa dammar som går ute året om.

Visst lite varmare är det nog där men, runt 11grader och uppåt borde nog inte vara några problem.

De guppys som fiins i vissa dammar i Tyskland, Hollamd m.fl länder i Europa finns i de flesta fall i kylvattendammar i anslutning till kärnkraftsverk. I Budapest finns utplanterad guppy i några dammar som värms upp genom varma underjordiska källor.
#24 - 30 april 2008 14:25
Varför har man guppys i dammar som rinner ut från kärnkraftverk igentligen :o ?
#25 - 30 april 2008 15:19
Det blir ju varmt under dagen... Om det blir för varmt dör dom ju pga det? Skulle vara lite kul och prova ;)
#26 - 2 maj 2008 10:33
Heltsjukt...
#27 - 2 maj 2008 10:47
vad är det som är sjukt?
#28 - 23 maj 2008 17:21
Det går säkert bra att odla guppy utomhus under sommarhalvåret här i Sverige, men man får vara uppmärksam på att om temperaturen sjunker så får man snabbt rädda dem inomhus, men vid varmt väder så magasineras värmen ner i vattnet så temperaturen håller sig varmare än luften under natten, då kommer även guppy trivas i de flesta fall.
Men rent allmänt så skulle det nog vara bättre med Koi, Guldfisk, kardinalfisk (T.albonubes; inte kardinaltetra alltså) samt våra inhemska fiskarter....vissa ciklider trivs under varm väderlek juli-augusti utomhus så dem kan man också testa....t.ex. rödciklid skall kunna funka.

Annons