Utombordaren sönder. Åtgärder?

#1 - 23 juli 2009 07:06
fluvalen 304 sprang läck igår vid midnatt.

har ej kollat, men det verkar som det har blivit en spricka under filtret. Närmare titt ska tas nu på förmiddagen.

Va jag undrar är hur jag ska tackla mitt vattenproblem (540l) om jag inte får tag på en ny pump förrens efter helgen?...
för närvarande kör jag efterforskningar för att kunna få en idag/imorgon.

som komplement har jag en inombordare - Aquael Turbofilter1100. Avsedd för kar upp till 300L. Detta filter har varit igång sedan uppstarten. Dock bytte jag ut "stenarna" i behållaren mot kol. (Det kanske inte är en bra idé nu?).

Under behållaren sitter det ett skumgummifilter.

jag hade tänkt vattenbyte på lördag, som i vanlig ordning. (100L) Ska jag skippa det?.

tyvärr kommer jag nu få börja om från början med ALLT igen...suck.. nitrit hit o dit...

Jo förresten, fisklasten är ganska så liten i karet:

5 praktbotior
5 guppys + 2yngel
5 kopparbarber
1 mal
2 mosaikguramis.
#2 - 23 juli 2009 07:18
fluvalen 304 sprang läck igår vid midnatt.

har ej kollat, men det verkar som det har blivit en spricka under filtret. Närmare titt ska tas nu på förmiddagen.

Va jag undrar är hur jag ska tackla mitt vattenproblem (540l) om jag inte får tag på en ny pump förrens efter helgen?...

för närvarande kör jag efterforskningar för att kunna få en idag/imorgon.

som komplement har jag en inombordare - Aquael Turbofilter1100. Avsedd för kar upp till 300L. Detta filter har varit igång sedan uppstarten. Dock bytte jag ut "stenarna" i behållaren mot kol. (Det kanske inte är en bra idé nu?).

Under behållaren sitter det ett skumgummifilter.

jag hade tänkt vattenbyte på lördag, som i vanlig ordning. (100L) Ska jag skippa det?.

tyvärr kommer jag nu få börja om från början med ALLT igen...suck.. nitrit hit o dit...

Jo förresten, fisklasten är ganska så liten i karet:

5 praktbotior

5 guppys + 2yngel

5 kopparbarber

1 mal

2 mosaikguramis.

Finns ingen anledning till panik, kör med innerfiltret för vattencirkulation, mata sparsamt och byt vatten som vanligt. Inget dramatiskt kommer att hända.
Tobbe
#3 - 23 juli 2009 07:23
okej..det känns ju iaf tryggt.
Kommer nog, ändå kika lite extra efter nitrit, nojig som man är...
#4 - 23 juli 2009 09:15
Ställ ditt fluval i en hink eller nått så länge.
#5 - 23 juli 2009 16:58
nja..kunde ej lösa "rädda filterbakterier" på ngt bra vis, så jag demonterade pumpen och rengjorde alla filter och dylikt.

Har beställt en ny utombordare idag http://www.vattenliv.nu/akvarieytterfilter-resun-p-740.html.

har ni några tips på bra filtersetup?. Har partiklar i vattnet jag skulle vilja ha bort.

vad jag har hemma: makaroner och biobollar.
lite olika filtermaterial ligger här ocså, men vet ej ännu om de passar.
#6 - 23 juli 2009 17:50
kör på makaroner underst och grova filtermattor resten, det borde väl räcka?
#7 - 25 juli 2009 08:40
förresten. hade ju som sagt kol i behållaren i inner filtret.
Kolen är inne på sin 4 vecka nu och tänkte byta.

skulle det medföra några problem nu när ytterfiltret är kasst. Jag tänkte ifall det kanske sitter lite nyttobakt. på kolen som hjälper mig nu?.

vill gärna inte köra med den gamla kolen då jag läst att den plötsligt kan släppa ifrån sig gifter...
#8 - 25 juli 2009 13:31
kol är väl rätt uselt så byt du ut det, får du partiklar så lägg lite filtervadd längst upp i filtret men då får du ha koll så inte cirkulationen blir sämre då det kan sätta igen om där samlas mycket skit.
Hade det varit jag som fått problem från början hade jag ryckt upp sekundlimmet och en tejprulle, möjligen en hink ifall det sipprar lite sen ;)
#9 - 27 juli 2009 16:59
ändrade om innefiltrets setup lite grann nu när jag ändå skulle fimpa kolen.

Längst ner på filtret sitter det en ganska så finmaskig skumm. (vet ej ppi)
Sedan kommer ju som sagt korgen, längst ner i korgen la jag en grovmaskigare skumm och sedan biobollar..(hade inga makaroner).

Undran.. Kanske skulle jag lagt den grovmaskigare skummet efter biobollarna?.

Fuzzop:
Vågar mig inte riktigt på det. Vakna upp dagen efter och se att pumpen spruckit ännu mer och 540L vatten ligger på golvet vore mindre trevligt eller kul, däremot tror jag ungarna hade gillat det.. =/
#10 - 27 juli 2009 18:08
Hmm, en rulle packtejp håller ihop mycket, visst kan det kännas riskabelt men ett ytterfilter som kan gå sönder av sig självt känns inte direkt betryggande heller ;)
eller sprack det i samband med nån rengöring? framgår inte riktigt i tråden.
#11 - 27 juli 2009 18:26
sprack av sig själv.....
Bilagor:
#12 - 27 juli 2009 18:36
nu har jag fått ett nytt ytterfilter.
fluval 405 blev det tillslut!.

tog de gamla makaronerna och kompletterade upp med, så nu är alla korgarna fulla med sånt.. dumt eller bra?!

behöll filtrena som medföljde, hade inga andra. Ni kanske rekommenderar några andra?.
#13 - 27 juli 2009 18:48
tittade in lite snabbt i karet...tjoho...storm var det här.
Inte en växt som står stilla, guppysen kämpar förtvivlat, kopparbarben ser konfundersam ut och malen bara njuter... =) och praktbotiorna tyckte nog "oj, här har vi jobb, ett nytt underligt rör har kommit ner"...Mao, de skrapar just nu förtvivlat på insuget.... =/

ska nog ändra om utblåset mot framrutan lite, så det blir en brytning på det...
#14 - 27 juli 2009 19:21
sprack av sig själv.....

så nu köper du samma märke och sover lugnt?
iaf nu är jag inte säker på vad för filtermaterial du fick med men är det vanliga filtermattor så är det bra saker så är nog inte fel att köra med dom isåfall och jag hade nog oxå haft i makaronerna i sista facket :)
möjligen att du skulle kunna lägga ett tunt lager filtervadd ihop med makaronerna om du vill bli av med partiklar i vattnet
#15 - 27 juli 2009 21:07
ja då, nu sover jag lugnt med tanke på att jag vet att den gamla pumpen inte har handskats varsamts av gamla ägaren...

ska fundera på filtervadden där....
#16 - 27 juli 2009 22:55

behöll filtrena som medföljde, hade inga andra. Ni kanske rekommenderar några andra?.
jag kan tipsa om att ta bort hela kassetten med de 4 mattorna och istället ersätta detta med en ppi 10 filtermatta i 5 cm tjocklek som du skär till den så den passar, lägg på några mm (i min 305.a är måtten 5 x 15,5 x 25cm) det kommer höja prestandan avsevärt och kläggar inte igen! Strunta i allt vad vadd heter;)
#17 - 28 juli 2009 06:40
Okej. ska nog köra på sådant... men får nog vänta tills löning nu. Vart dyra =/ utgifter denna månaden........

Annons