Utöka filtrering

#1 - 30 januari 2015 13:06
Jag skulle behöva lite råd angående filtrering.
har ett 720l kar med ca 50 fiskar totalt bl a torpeder, kardinaler, rödmunnar och malar. Nuvarande filtrering är 2 st eheim 2217 med förfilter och en liten ytskimmer.
mitt problem är att jag skulle vilja få bort partiklar i vattnet. Är medveten om att det handlar om filtrering med mer flöde som gäller. Mina 2217 är helt uppenbart för klena.
Alternativ 1. Har läst en hel del om droppfilter men då karet står i vardagsrummet så känns det inte så estetiskt riktigt med plastlådor eller dyl ovanför karet.
Alternativ 2. Sump har jag också funderat kring men där är placeringen problemet. Rymmer inte så stor sump under karet pga aluminiumställningens stag.
alternativ 3 är att skaffa ytterligare ett ytterfilter och då verkar Fluval fx6 vara bäst för mitt ändamål med högt flöde.
alternativ 4 är quickfilter men känns inte som den långsiktigt korrekta lösningen.

vad skulle ni ge för råd och tips? Alla förslag och input är välkomna :-).
mvh Lars.
#2 - 30 januari 2015 17:26
Hej Lars jag hade tidigare saltvattenskar med sump under. Samma problem som du med ställningen men löste det med två sumpar och ett grövre rör mellan och på så vis fick jag tillräckligt stor volym.

Mvh/Bosse
#3 - 30 januari 2015 17:53
Hej Bosse. Tyvärr är jag ingen vidare god byggare... Bättre på att laga saker :-). Hur vet man hur stor en sump ska vara? Och fungerar det med överrinningsbox till ett ramakvarium som dessutom har täckglas?
#4 - 30 januari 2015 18:18
Fx6 är väl ett utmärkt alternativ! Supernöjd med mina 3.
Då skulle du kunna ha kvar ett 2217 med finare substrat som du rengör lite oftare för att riktigt finpolera vattnet!
#5 - 30 januari 2015 18:40
Precis jozi. Var inne på att isf köra med en alternativt båda 2217 samtidigt som fx6 isf. Fx6 lär vända betydligt mer vatten än båda mina 2217 tillsammans antar jag om man ska gå på specifikationen vilket i sin tur borde leda till betydligt mindre partiklar i vattnet. För som det är idag så ser jag partiklarna flyta förbi en centimeter från insugen till 2217 utan att ens sugas in.
#6 - 30 januari 2015 18:50
Live2Ride skrev:
Precis jozi. Var inne på att isf köra med en alternativt båda 2217 samtidigt som fx6 isf. Fx6 lär vända betydligt mer vatten än båda mina 2217 tillsammans antar jag om man ska gå på specifikationen vilket i sin tur borde leda till betydligt mindre partiklar i vattnet. För som det är idag så ser jag partiklarna flyta förbi en centimeter från insugen till 2217 utan att ens sugas in.

Ordet överfiltrering finns ju inte så kör
#7 - 30 januari 2015 19:21
Nä men precis. Nackdelen är alla insug och utblås i karet :-).
Finns det strilrör till fx6?
#8 - 30 januari 2015 19:49
Live2Ride skrev:
Nä men precis. Nackdelen är alla insug och utblås i karet :-).

Finns det strilrör till fx6?

Inte sett, men det borde ju gå att lösa rätt enkelt. Sen borde man ju kunna y-koppla ihop både insugen till 2217 till en enda korg, då får du ju bättre fart där med?

Sent from my iPad using Tapatalk HD
#9 - 30 januari 2015 19:59
Jo absolut. Det går ju snickra ihop med rör eller slang.
menade du att koppla en insug till 2st 2217? Det borde ju helt klart öka suget. Det är ju ett bra alternativ om jag köper en fx6. Känns som att karet är för långt för att bara ha 1 insug.
#10 - 30 januari 2015 20:00
Live2Ride skrev:
Jo absolut. Det går ju snickra ihop med rör eller slang.

menade du att koppla en insug till 2st 2217? Det borde ju helt klart öka suget. Det är ju ett bra alternativ om jag köper en fx6. Känns som att karet är för långt för att bara ha 1 insug.

Precis så!

Sent from my iPad using Tapatalk HD
#11 - 30 januari 2015 20:22
Bara insugsslangens grovlek räcker för att leverera hävertvatten till 2 st men det borde räcka till.
#12 - 6 februari 2015 11:16
Ingen annan som vill dela erfarenheter kring detta ämne? Skulle verkligen vilja få så nära kristallklart vatten som möjligt.
#13 - 6 februari 2015 11:44
Vet inte om detta är till någon hjälp alls men kanske kan det vara lite inspiration att se hur andra gjort?

https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=160179&page=36&p=1719830&viewfull=1#post1719830

Resultatet blev toppen, vatten är väldigt klart och fint utan att flödet i karet är för strömt. Även bottencirkualtionen blev som jag önskade.
#14 - 6 februari 2015 11:58
Skulle kört ett stort innerfilter med bara vadd i.. Byta och slänga vid vattenbyte.. Kostar mig 150kr i månaden för att ha ett 1800l kristallklart en månad..
#15 - 6 februari 2015 15:11
Billig, enkel och bra lösning är ett bottenfilter med 1000l pump. Vattnet blir kristallklart på en halvtimme efter att man röjt i akvariet.
#16 - 6 februari 2015 17:43
Vet inte om detta är till någon hjälp alls men kanske kan det vara lite inspiration att se hur andra gjort?

https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=160179&page=36&p=1719830&viewfull=1#post1719830

Resultatet blev toppen, vatten är väldigt klart och fint utan att flödet i karet är för strömt. Även bottencirkualtionen blev som jag önskade.

Helt klart intressant hur du satt ut och in på dina filter.
Är inte så insatt i jbl så vilket flöde har du ?
Ska nog ändra mina insug mera centrerad uppdelat på 3 ställe (har 2 filter med totalt 3 insug) sen sätta utblåsen så dom träffar framrutan ska nog dela mitt ena utblås så det blir 3 strilrör det borde täcka hela ytan.
#17 - 6 februari 2015 22:15
Själva filtervolymen i två st 2217 räcker men som sagt liter/timme är för dåligt. Fortsätt med dina 2217 och släng i två bra innerfilter, ett i varje hörn så kommer det bli stor skillnad. Aquael turbo 1000l/h är ett riktigt bra filter som kommer ta de partiklarna som du vill bli av med om man fyller behållaren för keramikringar med filtermatta istället. Snygga är dom inte men lätta att gömma bakom lite växter eller en rot.
Och ett billigt alternativ också.
#18 - 10 februari 2015 14:31
@Tommy alltid intressant att se hur andra placerat in och ut från filter. Det har jag klurat en hel del kring och även testat flytta runt.

@ettfettbranamn tror absolut du har en poäng där. Enda nackdelen som jag ser det är att det inte är snyggt med ett stort innerfilter.

@spelwilly bottenfilter har jag dålig koll på. Kanske borde läsa på om detta. Men då måste man väl tömma karet och göra om från grunden?

@jesper tack för bekräftelsen på att flödet är för lite. Det är precis så jag upplever det :-). Din idé är ju också ngt att fundera över. Håller med om att de filtrena inte är snygga men å andra sidan inte så stora heller så de är ju inte helt omöjliga att dölja.

kul med många idéer... Nu är ju bara frågan vad jag ska satsa på haha. Det billigaste och enklaste är väl ettfettbranamn eller Jespers idé. Fördelen med jozis idé är att det kräver mindre underhåll men kostar betydligt mer.
#19 - 10 februari 2015 15:39
Jag tycker annars personligen att det är snyggare med en svart box uppe på akvariet än stora plastburkar under... Känns mer integrerat med akvariet som en livsuppehållande del av det hela.
#20 - 10 februari 2015 20:29
Utöka filtrering

Jag gillar ju Fxorna så jag röstar såklart på en sådan. ;) Sedan är jag ett stort fan av Eheims 2252 som innerfilter. Jag har noll koll på de du har men om pengar inte är en begränsning så skulle jag behållt en av de du har, skaffat en Fx6a och en 2252. Då borde även flödet räcka. Annars finns det streamers till det. ;) Då kan du ha FXan som tuffar på år efter år, ditt ytterfilter till att göra rent lite då och då och 2252an (eller liknande) att ha filtervadd i.

Inte den billigaste lösningen men men. Beroende på hur ditt kar ser ut så kan man ju gömma 2252 rätt bra.

Eller så röstar jag på Jespers idé med 2 innerfilter. :)
#21 - 11 februari 2015 10:26
@åheim har givetvis läst din tråd om droppfilter. Har ändå många frågor kring droppfilter. Bl a hur stort skulle det vara för att räcka till mitt 720l? Jag har heller inte förstått hur man säkerställer att det ej blir läckage. Jag har dubbla ljusramper på karet samt täckglas. Är det möjligt att köra droppfilter då?

@Likan hur stort flöde har fx i verkligheten? Hittar en hel del olika värden på nätet. Beror ju givetvis lite på slanglängd mm men på ett ungefär. Har förstått att det inte är i närheten av de 3500l/h som Fluval säger.
Som svar på din fråga om pengar.... Är inte miljonär men vill samtidigt att fiskarna ska ha så bra vatten som möjligt samtidigt som det ska vara så klart och partikelfritt som möjligt för min skull. Så jag är villig att köpa en fx om det nu är bästa lösningen.
#22 - 11 februari 2015 12:13
Konsoler till filtret funkar ju med täckglas och ljusramper.. 100l är väl bra till ett 720..
#23 - 20 februari 2015 12:26
Blev till slut ett nytt fx5. Tror det blir en bra lösning :-). Har bara en fråga ang filtermaterial. Vad tycker ni om att köra klippta kuber av grov blå filtermattor i alla tre korgarna? Eller borde jag ha något annat i någon av korgarna för bästa biologiska filtrering?

Annons