utmobbad svärdbärar hona

#1 - 6 mars 2005 15:44
jag har en svärbärar hona som blir utmobbad av min hane, han jagar bort henne och sedan går han och uppvaktar mina lystjärtshonor. tycker jätte synd om henne för hon tränger ned sig i hörn och in bland växterna, vad ska jag göra, flytta på henne så att hon får kurera sig?
#2 - 7 mars 2005 21:59
Jag hade ungefär samma problem. Min Svärdbärarhane mobbade ut min hona och uppvaktade itället min Platyhona. Svärdbärarhonan dog iallafall efter en tid...vet inte om det var sorg över att inte få vara med eller vad det var... det fanns inga synliga sjukdomstecken på henne. Men för att svara på din fråga så hade jag nog flyttat på hanen ett tag istället om det bara är han som mobbar henne för ja tror inte hon mår så bra av att vara ensam heller.
#3 - 8 mars 2005 09:26
Skaffa flera honor så hanen kan ta ut sin agg på flera. Man brukar rekomendera att ha fler honor än hanar. Ha mycket växter och gömmställen så de utmobbade har chans att komma undan. Hanarna kan jaga ihjäl dem annars. Har fått nån känsla att svärdbärarhanarna är rätt pillska av sig och försöker para sig med allt som simmar. Min svärdbärarhane var så och har även kompisar som haft hanar som bettet sig likadant.
//Camilla
#4 - 13 mars 2005 18:56
Har hört att de kan vara svårt att bestämma könen på "honorna",vissa honor har nämligen "lust" att bli en hane sådär plötsligt =D,jag har en hane och två honor,inget bråk hittills iallafall.Men precis som C.Ciklid säger så ska du ha flera honor åt en hane,något att välja på...heh...Men kom ihåg att dom kan byta kön ibland hona-hane,eller så är det bara så att dom är lite svåra att se skilnad på.
#5 - 16 mars 2005 18:07
ok. men jag hade tre honor på en hane. jag gav bort honan till en kompis som hade två hanar, men de jagade henne till döds tyvärr :(
#6 - 17 mars 2005 08:01
[QUOTE=Jocki] "lust" att bli en hane sådär plötsligt =D,jag[/QUOTE]

Varför då kan man undra?? :D

Flytta hanen några dagar och gör om lite i akvariet. Då förstör man hans revir och då kan han bli lite snäll, ett tag i allafall.

Annons