Utmaningen

#1 - 8 mars 2006 16:12
Hej alla Akvarister!

Nu har jag en utmaning till er som jag själv inte har lyckats knäcka :) Jag har precis införskaffat ett litet kar på ca 55-60 l (begagnat) nu till min fråga. Är det någon som har inrett ett likadant som delge sina bilder? Jag har inte hittat en enda bild på ett sådant, nu medföljde det ett fyrtorn till det hela och jag har lite allergi mot sådan inredning :D , utan något med BNT liknande akvarium.

Sen för att undvika övergödning och algblommning á la östersjön, vilka fiskar och växter trivs i ett litet akvarium?

Så tips tages emot tacksamt.
#2 - 8 mars 2006 16:29
Sand, växter, lite fossil. Jag hoppas attdet blir snyggare när växterna har vuxit till sig lite mer.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=755351#post755351
#3 - 8 mars 2006 16:29
Har inga egna småburkar men en länk kanske hjälper.
http://www.pbase.com/plantella/small_tank
#4 - 8 mars 2006 16:32
Mitt första akvarium var på runt 60L, i det hade jag små scalare, neontetror (en stund i alla fall, många försvann spårlöst...), black molly, små ancistrus-malar.

Scalare är min egna lilla favoritfisk som jag gärna vurmar för. Jag har noterat att de gärna anpassar sig efter sin omgivning så att ha en tre-fyra i ett 60L borde gå bra, om du köper små.

Vad det gäller växter så är det väl det mesta som finns som inte blir alldeles för stort och gärna ganska låga saker. ska du dessutom ha btn så försvinner ju nyttan i att ha höga växter för att dölja bakdelen.
#5 - 8 mars 2006 16:38
att de gärna anpassar sig tycker jag är lite o ta i... jag tycker inte man ska ha scalarer i ett 60 l!!!

jag tycker du kan ha nån palty sort, kanske några tetror...
#6 - 8 mars 2006 16:40
Ok tack, jag har iallfall fått en början nu. Min son (3år) som ska få akvariumet (jag sköter om det....) ville ha en mask?!? :confused: i akvariet, jag funderade på en Kuhlii-ål, skulle det funka? Och ev. någon otocinclus art för städningens skull.
#7 - 8 mars 2006 16:48
Scalare har inget i ett 60l akvarium att göra. Scalare är ingen liten fisk och de scalare som finns i akvariebuttiken är stort sätt yngel. Vad ja vet finns det inte små scalare utan bara scalare och altum scalare som blir lite större.
#8 - 8 mars 2006 16:50
Guppy funkar bra. Otocinclus också.
#9 - 8 mars 2006 19:28
Kuhliiålar går bra och även om det sägs att dom ska vara i ett stim på minst 6 behöver man inte mer än 2 (jag försäkrar).
#10 - 8 mars 2006 20:04
Vad jag menade var att om man slänger i små scalare i ett 60L så växer de i min erfarenhet inte så mycket att de blir för stora för akvariumet. Men det kan ju ha varit jag som matade dem för dåligt också.
Annars tycker väl inte jag heller att det är det snällaste att ha en så stor fisk i ett så litet akvarium, jag skrev bara vad jag gjort när jag var yngre och hade mitt första akvarium för att Galeocerdo skulle få en uppskattning om var begränsningarna låg.
#11 - 8 mars 2006 20:38
måste alla göra samma misstag igen? om vi nu vet att scalarer inte passar i små akvarium kanske vi ska upplysa personen i fråga om det, i stället för att uppmuntra?
#12 - 8 mars 2006 21:00
*lägger ner*
#13 - 8 mars 2006 21:06
Jag håller helt med Mats, hur kan du skriva något sånt om du själv ser det som ett misstag du gjorde när du var yngre??? Scalare bör man INTE hålla i 60 om man bryr sig det minsta om hur fiskarna mår.
#14 - 8 mars 2006 21:23
:D Vilken bra tråd jag startade. Ok jag lovar INGA skalarer i mitt kar. Tur att jag har "tak" på akvariet, jag har hört att Kuhlii's är bra hoppare och är de två så uppmuntrar de säkert varandra.;) Då har jag nog fått ihop till ett riktigt trevlig inredning och en massa fina små :p fiskar...
#15 - 8 mars 2006 21:36
kuhliålar är bra på att smita ut genom glipor i täckglas eller dyl. så se till att du inte har dem i sängen när du vaknar [;)]
#16 - 8 mars 2006 22:31
Mina kuhlii blev som små projektiler så fort man stänge av ljuset i dera akvarium, helt klart otroligt roliga fiskar. Ser inte till dom så mycket nu, dom ligger mest inne i växterna och kommer fram när det vankas mat. Måste ha tur för dom har inte försökt rymma. Har bara vanligt täckglas med sneskurna hörn.

Har rödbuks salamandrar i samma burk som också är mycket rymmnings benägna men inte dom heller. Min kompis å andra sidan, får nästan lägga tegelstenar på sitt täckglas :p

Det finns annars många olika sorter platys och mollys som är mycket vackra.
För att inte glömma pansarmalar som finns i många häftiga utförande, duktiga på att göra rent är dom också
#17 - 8 mars 2006 23:07
[quote=PlatyYngel]Kuhliiålar går bra och även om det sägs att dom ska vara i ett stim på minst 6 behöver man inte mer än 2 (jag försäkrar).[/quote]

hur kan du försäkra det ???
att dom inte går å dör betyder ju inte att dom trivs.
är det stimfisk ska dom va i stim annars ska man skita i att ha dom...
#18 - 9 mars 2006 08:43
[quote=Raven]hur kan du försäkra det ???
att dom inte går å dör betyder ju inte att dom trivs.
är det stimfisk ska dom va i stim annars ska man skita i att ha dom...[/quote]

Hittade inget om stimfisk på denna sida.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=281

Men jag tror att det blir roligare om man är flera.

Annons