Utlandsresa i sommar

#1 - 21 februari 2006 13:03
jo, nu är det så här att jag o min flickvän ska ut o öluffa lite i sommar, vi blir borta i ca 4 el 5 veckor, då jag har ett litet kar på ca 60 liter med 2 botior och en gibbicep 2 så funderar jag vad som ni tycker är prio 1, vattenbytena eller matningen, då jag helst av allt inte vill lejja bort matningen till mina päron då jag är rädd för övermatning ( funderar på att göra iordning små portioner åt dem så de bara behöver lägga i ) så undrar jag om vattenbytena, hur man enklast ska grejja det.

just nu gör jag vattenbyte 40% var 9:e dag då det passar mig och mitt jobb ypperligt. över jul så bytte jag efter 12 dagar ( bortrest ) och vatten kvaliteten var ej dåli, en aning fönsterskrap var det enda som behövdes, ph:t låg på 7.6 då jag normalt brukar ligga på 7.1 efter 9dagar.. matade ej heller på 9 dagar och fiskarna såg ej ut att ha lidigt nämnvärt heller.

Kan jag klara mig med totallt ett byte eller 2 st under tot 20 dagar i sommar? eller rentutav vara utan?

då jag i min bekantskap ej har så många med akvariekunskap e detta lite av ett dilemma..

akvariet är väl inkört och har ej ngra problem med alger eller andra saker, fiskarna trivs så därför är jag lite nervös för mina sötisar inför vår resa i sommar.

berätta lite hur ni brukar göra och vad ni tror jag kan göra för att klara detta på ett så bra sätt som möjligt.
#2 - 21 februari 2006 17:09
Jag hade bett päronen byta vatten en gång är ju inte så svårt bara att förklara lite hur dem ska göra och mata dem någon gång i veckan mät upp portioner till dem och lägg i burkar eller nått.
När jag varit bort så har jag bett morfoa att stoppa i lite mat till dem och det har blivet bra. Bara säga att dem ska ta en ruta med choklad i frysen och stoppa i.

Mvh Marcus
#3 - 21 februari 2006 23:36
inför min semester på filippinerna i 4 veckor så ska jag skaffa en foderautomat med granulat och skippa vattenbyten...
#4 - 22 februari 2006 01:33
förbered mat så dom får 2ggr per vecka så går det fint.

du kan också sluta mata 2 dagar innan du åker och göra ett stort 50% vattenbyte samma dag du åker så får du bort mycke skit och samtidigt som fiskarna då inte fått mat på ett par dagar så skitar dom inte ner vattnet direkt.

ps. konstanta vattenbyten är inget krav på ett fungerande akvarium.

Annons