Utlagt foto på nätet...lagligt?????

#1 - 2 april 2006 11:58
Hejsan, vet att denna diskussion varit uppe förut kunde bara inte hitta den.[:o]

Min väninna går hos en frisör som brukar fota sina skapelser. Nu har han lagt ut henne på nätet UTAN att hon visste något. Jag såg det idag när jag va på hans hemsida. Hon blev skit arg.... Får han lägga ut bild på henne utan att fråga henne först?????:confused:
#3 - 2 april 2006 12:30
"Hur får jag använda bilder på människor?
Skall bilden användas för marknadsföring (reklam) är det enkelt, du måste fråga om tillstånd för att få använda bilden. Eller rättare sagt, du som fotograf måste inte fråga men den som använder bilden (reklambyrån) måste fråga. 1: a § (lonb). Och man måste fråga för varje gång bilden skall användas."

Han har ju tagit bilden själv och använder den som marknadsföring för sig själv... på sin hemsida....för att visa blivande kunder vad han kan... jag är lite trög =) men det får han inte om jag fattat rätt...
#4 - 2 april 2006 13:32
Det måste ju gällas som reklam då ju ;)
Stäm han eller se till att hon får klippas gratis i ett år utan åtgärd hehehehe !
#5 - 2 april 2006 13:47
ja... det ska jag säga åt henne... gratis klippning för henne e rena guldgruvan, hon är hårfrisse missbrukare....ha ha
#6 - 2 april 2006 18:21
se till att hon gör en "prinsscreen" av sidan innan.. så hon har bevis...
#7 - 2 april 2006 18:32
Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit "Ingen dansar nykter, såvida han inte är vansinnig"
Nunc Est Bibendum "Nu är det dags att dricka"
Om någon inte kan latin.
#8 - 2 april 2006 18:36
Vinum et musica laetificant cor
#9 - 2 april 2006 18:44
:-)
per aspera act astra
jag får väl anse att akvarium är mer "jordbundet:-):-)
:-) Marita
#10 - 24 april 2006 12:36
Ehh ok?? Jag kanske är dum, men vad har latinet med tråden att göra??!!
#11 - 24 april 2006 15:02
ägnat sej lite väl mycke åt "nunc est bibendum" låter det som

Annons