Utfyllnad under gruset?

#1 - 11 mars 2007 11:00
[FONT=Comic Sans MS]Har äntligen kommit igång med att få liv i mitt akvarium som har varit tomt ett bra tag. Har bytt min gammla hemgjorda bakgrund mot en BTN-slim bakrund som dock var för kort (55cm mot karets 70cm). La i gruset så att det blev lite backe men det blev väldigt tunt i framkant.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Undrar om man kan lägga frigolit under gruset i bakant som utfyllnad?[/FONT]
#2 - 11 mars 2007 11:07
Ja det kan du göra. Se bara till att ha tillräckligt med grus, sten osv på frigoliten så den inte flyter upp:)
#3 - 11 mars 2007 11:13
Och det viktigaste, se till så att du inte får några gruskorn under frigoliten. Risk för att glaset spricker.
#4 - 12 mars 2007 08:06
Guy Palm skrev:
Och det viktigaste, se till så att du inte får några gruskorn under frigoliten. Risk för att glaset spricker.

Jag fyllde mitt nya 250 l kar igår, hade ett liggunderlag i botten men det var omöjligt att förhindra grus att krypa in under det. Är det stor risk för sprickor? (Nu sitter jag och blir nervös) Det är ganska fin sand, 0,3-1mm tror jag.
#5 - 12 mars 2007 09:29
risken fins alltid ... färför har man tjockt med grus istället eller så Limmar man fast frigoliten mm
#6 - 12 mars 2007 13:29
Nå ja

Det är sämre med en vass kant på en stor sten direkt mot botten än grus under frigoliten.

Frigoliten kommer inte att kunna utföra ett tillräckligt tryck mot grusbiten som verkar mot glaset för att det skall bli en större risk.

Skulle själv inte vara allt för orolig för det...
#7 - 12 mars 2007 15:35
vist frigoliten utjämnar tyngden men har du otur så bäst är att limma
#8 - 12 mars 2007 16:42
Risken med sandkorn under frigoliten är överskattad (min egna personliga åsikt), om du får ett ökat tryck kommer visserligen sandkornet att pressas mot glaset men det kommer även att pressas in i frigoliten.vilket tror ni ger vika lättast? Glaset eller frigoliten? :rolleyes:
Därmed inte sagt att man skall lägga massa vassa stenar under frigoliten.
#9 - 12 mars 2007 20:52
Hmm isåfall skulle man ju inte våga ha sand alls i karet, om man är rädd för att den ska ligga emot glaset. De som inte har nån frigolit alls borde ju leva farligt isåfall.
Som sagt, sandkornet trycks nog in i frigoliten :)

Annons