Utfordringsteknik

#1 - 9 oktober 2004 14:22
Har ett paket frysta mygglarver i kylen, och tänkte börja utfodra mer med dessa (+ köpa någon annan sort) då mina kakaduer annars spottar ut allt i flingform.

Men det är ju så jobbigt att lägga i en fryst klump! Allting bara hamnar på botten och neontetrorna hinner glufsa i sig alldeles för mycket innan cikliderna kryper fram...

Så min fråga är, om man tinar en fryst klump i lite vatten, går det bra att använda halva klumpen denna en dag, och spara resten till dagen efter? Den borde väl hålla tinad också ett dygn!?

Andra tips?

Mvh Cicci
#2 - 9 oktober 2004 14:54
I kylen håller den en dag. Inga problem.
#3 - 9 oktober 2004 14:57
Skulle cikliderna få mer om du matar mindre lr vad ser du för fördel med att göra så. Jag tinar mina mygg i en gammal äggkopp med vatten i sen silar jag dem i en liten håv lr sil så att det inte blir så mycket klagg utan bara rena mygglarver som ja har i. Ja tror inte det är så bra för fiskarna att mata med fryst foder. De borde ju kylas ner mkt då.
#4 - 9 oktober 2004 15:00
Jag använder en sax på den frysta produkten och liksom "gnager av" larver med saxen direkt ner till fiskarna från kanten på det stora frysta stycket... funkar utmärkt
#5 - 9 oktober 2004 15:06
Jag, personligen, skulle nog undvika att lagra mygglarver efter tining... De klarar nog ett dygn i kylen, men inte med bred marginal.
#6 - 14 oktober 2004 09:04
Har du provat att handmata dom...är de väldigt skygga ?
Jag matar med både flingor, ciklidkulor och mygglarver...jag brukar hålla i den frysta biten å så kommer de fram och äter ur handen på mig...och så brukar jag skaka den lite på olika ställen i akvariet...så att alla hinner komma åt...

Är det röda mygglarver ska du nog vara försiktig med att tina dem...å att ställa dem i kylen...allt i kylen kommer att luka jätteilla...tinade mygglarver luktar inte Hugo Boss direkt.

Annars kan du ju helt enkelt bryta biten i mindre bitar...men varför inte bara ta fram en så stor bit som du vill ha och tina den ?
#7 - 14 oktober 2004 09:18
jag slänger ner en hel klump ;D då kanske dom inte får något med då lär dom sig till nästa gpng att dom får vara snabba fall do vill ha mat
#8 - 24 oktober 2004 10:54
ta en liten bunke fyll upp lite akvarie vatten i den. Sen slängeru ner klumpen väntar 5 minuter rör om lite. WALLA du har upptinade mygg larver redo att hällas ner :P
#9 - 24 oktober 2004 10:56
Jag brukar ta ett vanligt dricksgals med lite varmvatten och stoppa i en bit av kakan.Låt stå i 1 min så är det tinat bara att hälla ner till firrarna
Fredrik

Annons