Utflykt till Åled

#1 - 1 augusti 2009 13:13
En sak jag lovade mig själv när semestern började var att jag skulle ta en tur till Åleds och se hur det ser ut där. Visst, min lokala handlare tar hem fisk därifrån men jag var nyfiken på att se hur lokalen ser ut och dessutom vill man gärna se hur fiskarna ser ut innan man beställer dem.

Det jag framförallt var ute efter var några spetsnosskalarer och en eller två L-malar av Peckoltia-släktet. Nu blir det ju sällan som man tänkt sig när man kommer till butiken och istället får man med sig något annat. :D

Spetsnosar hade de inga hemma, men de skulle få hem från Sydamerika inom någon månad trodde de (fast sedan skulle de förstås stå i karantän i tre veckor också). Jag har väntat sedan i november så ett par månader till är väl inga problem tänkte jag. Men så såg jag några små väldigt fina skalarer som jag inte kunde hålla mig ifrån. Sex stycken unga skalarer vars föräldrar är fångade i Colombia (vet inte om det blir Pterophyllum sp. "Colombia" då?). Inte särskilt stora och redan syntes lite rött över ryggarna. Så spetsnosar blir det inte alls nu.

Mina tre exemplar av skalarer som jag redan har är upphåvade och befinner sig nu tillfälligt i en 50-litersbalja. Jag har pratat med en lokal butik och han tar emot dem. Han skulle bara fylla ett nytt kar till dem så kunde jag lämna in dem nästa vecka.

När det gällde L-malar så fastnade jag för en framodlad liten krabat av L340, det stod att det skulle vara Peckoltia sp. men på PlanetCatfish står det Hypancistrus sp. Nu spelar det inte så stor roll, den blir hur som helst inte särskilt stor och ska inte gnaga på växterna iaf. Det enda jag är lite orolig över är att Hypancistrus generellt vill ha rätt bra blås i tanken och i mitt kar är det rätt lugnt.

Sedan blev det en L177 också vilket är en variant av Golden Nugget. Inget jag alls tänkt ha eftersom de brukar bli rätt stora. Men Arnold sa att L177 inte alls blir lika stor som L018 så då slog jag till, de är ju vansinnigt snygga. Sedan fick jag nästan en chock när jag på Zoopets artbeskrivning ser att L177 blir 30 cm! Men på PlanetCatfish står det 20 så då lugnade jag ner mig lite. Och även om den skulle bli så pass stor lär det ta ett bra tag så det ska nog gå bra. Akvariet är ändå 150 cm långt.

Arnold var förresten en väldigt pratglad och trevlig typ. Gillade honom skarpt. Dessutom var han väldigt noga med packningen. Skalarerna fick syrgas i sin påse och allt plockades ner i en frigolitlåda trots att det bara var en dryg timmes färd hem för mig. Exemplariskt må jag säga!

Jaha, nu är inkoppningen snart klar och fiskarna ska släppas ut i sitt nya hem. Får hoppas att de trivs. :)

Foton lite senare i min projekttråd.
#2 - 6 augusti 2009 18:00
Kul att du gillade favoritbutiken

Annons