utflödet på mitt 404?

#1 - 2 april 2006 13:07
ja,det står att det ska vara 1300 l/h fritt flöde och 850 l/h vattencirkulation,men et känns knappast som att det är så om man jämför med min pump.... när man tar fluvalens pump ovanför ytan så åker den tjocka strålen bara ca 15 cm,om ens det...vad kan vara felet? går det att göra det snabbare på något sätt?
#2 - 2 april 2006 14:33
Nja... Det låter ju inte riktigt som det ska. Har du provat att vända och vrida på filterlådan? Det kanske sitter en massa luft i filtret som måste hitta ut.
#3 - 2 april 2006 14:38
joo det kanske är så,men hur menar du vända och vrida?
#4 - 2 april 2006 14:42
Medans filtret är igång så lyft upp det och vänd och vrid lite på det så att instängd luft kan flytta på sig och förhoppningsvis ta sig ut.

Har du haft igång filtret länge så kan det helt enkelt vara att det är mycket skit på filtermattorna eller i slängarna.
#5 - 2 april 2006 15:06
Jag tror nog att med "att vända och vrida" menas luta filtret så att impellern får arbeta i vatten i stället för att tugga runt i en luftblåsa.
#6 - 2 april 2006 15:24
jag vände och vred och skakade,men det hjälpte inget,det kom istället us en massa skit vatten från utblåset från filtret =( .....alltså min andra pump som pumpar 900l/h är minst 2-3 gånger kraftigare än fluvalen,väldigt deprimerande =( någon som har något annat tips?
#7 - 2 april 2006 15:48
Mitt enda tips som jag då har är att göra rent filtret.
#8 - 2 april 2006 15:52
Som Gimbo säger: riv filtret, rengör grundligt, ersätt ev. tät filtermassa mot grovporigare (t.ex. 10 ppm filtermatta) som inte hindrar flödet lika mycket.

Sen är det nog bara att acceptera att ytterfilter tappar runt halva effekten i slangar & filtermassa, deras funktion är huvudsakligen att rena vattnet, inte att sätta snurr på det. Vill du ha cirkulation är innerfilter eller cirkulationspumpar effektivare.
#9 - 2 april 2006 15:53
Glöm inte att rengöra slängarna också.
#10 - 2 april 2006 16:00
smutsigt är det inte,för et var inte så länge sedan jag tvätta det,och det har varit så sedan jag köpte det av en man....men möjligtvis kan det vara för tätt filtermaterial.
#11 - 2 april 2006 16:06
Ja, för mer flöde än det du berättar ska det vara. Det är ett ganska så bra flöde i en 404:a.
#12 - 2 april 2006 17:52
alltså filtret håller verkligen mitt akvarium rent och snyggt,men det tråkiga är att utflödet är så svagt för malawisarna....kan det inte bero på något annat förutom att det kan vara för tätt filtermaterial? =(
#13 - 2 april 2006 18:10
Bara som information... Jag kör f.n. ett Rena XP3 (1500 liter i timmen) ytterfilter och ett Fluval 4+ (1000 liter i timmen) innerfilter i mitt _150 liters_ akvarium, och nu tycker jag att jag har OK cirkulation*.

Du säger inte hur stort akvarium du har, men vill du ha märkbart strömt i akvariet behöver du pumpar med verklig kapacitet på 5x, eller gärna 10x, akvariets volym i timmen.
Jag har f.n. pumpkapacitet per timme på 16x akvariets volym (nominell kapacitet; i verkligheten är det kanske 8-10x), och det är nu strömt men ändå inte mer strömt än att mina räkor och dvärgdanior kan stå emot med lätthet. Malawis skulle defintivt inte ha några problem, och min korallsand blåser inte runt.

Mitt tips är en dränkbar cirkulationspump. En som blåser runt 1000-2000 liter i timmen kostar bara ett par-tre hundra. Sätt en bit filtermatta på insuget och kör.

* Brasklapp: jag har bakgrund som saltvattensakvarist, så min uppfattning om "lagom strömt" är rätt annorlunda än den en växtakvarist har. Jag vill att det skall blåsa i akvariet, helt enkelt.
#14 - 2 april 2006 18:24
[quote=Azur]
* Brasklapp: jag har bakgrund som saltvattensakvarist, så min uppfattning om "lagom strömt" är rätt annorlunda än den en växtakvarist har. Jag vill att det skall blåsa i akvariet, helt enkelt.[/quote]

Ja, det lär det ju göra med den uppsättningen i ett 150l akvarium. Även om Rena xP3 'bara' kör i 1350 l/t :p
#15 - 2 april 2006 18:32
Mja, det är synligt strömt, men blåser faktiskt mindre än man kanske skulle tro. Som sagt, mina 2cm Danio choprae har inga problem med att simma rakt genom det strömmaste området, och det finns gott om områden i akvariet där det är i stort sett strömstilla.
#16 - 2 april 2006 18:43
jag har ett 2 meters 450 l malawi akvarium. och en sammanlag cirkulation som bara egentligen skulle vart ca 2500 l/h,men det kanske är 1700 l/h nu istället.
#17 - 2 april 2006 21:32
Har du fällt ner spaken till justeringen av cirkulationen på filtret ordentligt.Mitt 404 är det väldigt bra fart i.Det låter inte riktigt normalt med ditt filter.Vad har du för filtermedia i filtret.
MvH Richard
#18 - 3 april 2006 01:56
Har du verkligen gjort rent slangarna?
Hade samma problem med mitt Eheim 2028 när det var alldeles nystartat. Var tvungen att göra rent det efter ett par månader för att flödet hade gått ner, men tror inte att det var så fullt med skit egentligen.
När jag skulle starta upp det igen var det nästan noll i cirkulation, det gick helt enkelt inte att få fart på det, det bara sipprade lite vatten.
Det slutade med att jag var tvungen att dra genom slangarna (som såg tämligen rena ut) med en slangborste och det som kom ut fick det att vända sig i magen, en slemmig sörja.
Efter det har det inte varit några som helst problem och det är säkert ett år sedan jag gjorde rent det senast.

Annons