Utebliven Bio-Process?

#1 - 17 februari 2008 17:16
Nu börjar jag bli mer orolig än fundersam.
Mitt nya 200 liters akvarium har varit igång i nio dagar och fotrfarande syns INGA spår av nitrit eller nitrat på mina SERA stick-tester.

Jag vet att de inte är helt pålitliga så jag gick och testade vattnet i zooaffären där jag även passade på att testa för amoniak.
Samma sak där. Noll noll.

Jag har åtta växter i varierande storlek, två mangrove rötter och fem tigerbarber. Jag är n00b på allt sånthär men mina funderingar går (naivt nog) i banorna att; jag kanske har så bra vatten, kombinerat med det låga antalet fiskar i ett relativt stort akvarium, de faktum att ja näst intill har svältmatat dom och att jag har ganska mycke växter - att skadliga ämnen neutraliseras direkt?

Kan det vara möjligt?
Bör inte den biologiska processen ha startat för länge sedan?
Jag borde ju ha kommit förbi amoniakpeaken och närma mig nitritpeaken nu enl allt vad jag har läst.
#2 - 17 februari 2008 17:29
Ta det piano, räkna med en månad innan du fått en balans i baljan, du HAR en uppstartande process och eftersom du mjukstartar enl "konstens alla regler" så bör din nitrit spik komma när som helst, fortsätt att ta det lugnt med matningen, annars kan du ju köpa ett nitrit test och prova morgon och kväll, själv gillade jag inte seras produkt då den visar från 0-0,3 men andra har uttalat sig positivt ang JBL's nitrit test, annars kan du testa för nitrat så ser du om processen manglar på. (Det gör den ju men för din nattros skull..)
#3 - 17 februari 2008 17:30
Grodlund skrev:
Nu börjar jag bli mer orolig än fundersam.

Mitt nya 200 liters akvarium har varit igång i nio dagar och fotrfarande syns INGA spår av nitrit eller nitrat på mina SERA stick-tester.

Jag vet att de inte är helt pålitliga så jag gick och testade vattnet i zooaffären där jag även passade på att testa för amoniak.

Samma sak där. Noll noll.

Jag har åtta växter i varierande storlek, två mangrove rötter och fem tigerbarber. Jag är n00b på allt sånthär men mina funderingar går (naivt nog) i banorna att; jag kanske har så bra vatten, kombinerat med det låga antalet fiskar i ett relativt stort akvarium, de faktum att ja näst intill har svältmatat dom och att jag har ganska mycke växter - att skadliga ämnen neutraliseras direkt?

Kan det vara möjligt?

Jag borde ju ha kommit förbi amoniakpeaken och närma mig nitritpeaken nu enl allt vad jag har läst.

Med den akvarievolymen, ett bra filter och med den växtmängd samt antal fiskar du har, och i kombination med sparsam matning är det inte så förvånande att du inte ser några förhöjda värden. Däremot så är det alltför tidigt att tro att karet är i balans ännu... det kan ta ett par-tre månader beroende av omständigheter. Växtligheten tror jag inverkar positivt i ditt fall, den klipper både ammonium och nitrat!

Fortsätt på den inslagna vägen ett tag till, sedan kan du öka belastningen eftersom om du önskar.
#4 - 18 februari 2008 00:26
De där stickorna är inget vidare, men med tanke att du testat i butiken också så lär det stämma. Men jag rekommenderar igen Tropic Marine's kombinerade nitrit/nitrat-test. Med det kan du även se ifall processen kommit igång eftersom du även kan testa för nitrat.
#5 - 18 februari 2008 09:06
Jens: Du nämner ofta detta test, men var finns det att köpa? Har inte sett det i mina fyra olika affärer i Växjö. Nu när jag ska starta ett litet jordakvarium vill jag kunna testa nitrat-värdet, då jag misstänkt att mina pansarmalar inte trivs i allt för höga sådana värden. Har dock aldrig kunnat testa vad jag har i akvariet nu.
#7 - 18 februari 2008 10:43
Hagi skrev:

Det är där jag brukar handla det. :)
#8 - 18 februari 2008 11:05
Jag har startat ett par kar där "cyclingen" helt uteblivit. Bägge var växt kar och ett av dem var utan inkört material eller gammalt akvarievatten. Fanns aldrig mätbara halter av vare sig ammonium eller nitrit. Huvud förklaringen är naturligvis att växer tar upp väldigt mycket ammonium.

Jag läste i någon tråd för länge sedan att höga ammonium halter verkar hämmande på bakterierna i andra steget, de som äter ammonium. Detta leder till de två tydliga topparna, en för ammonium, en för nitrit. Om ammoniumet inte verkade hämmande på det andra steget skulle de följas åt mycket närmare varandra. Det kan vara så att du har så låg last att ammoniumet aldrig verkar hämmande och kurvorna följer varandra men utanför ditt mätområde.

Givet är att om du inte får en ammoniumspik får du heller inget nitritspik.

Mina lowtech kar har inte heller "cyklat" i egentlig mening men det är en lite speciell grej. :)
#9 - 18 februari 2008 11:46
Men hur ska jag då veta när karet är balanserat nog att klara nästa laddning fisk?
har planerat att köpa nästa omgång fisk den 10:e Mars.
Då har tanken gått i 31 dagar.
Tänkte komplettera med 5 Tigerbarber till så att jag har totalt 10 (förutsatt att de fem jag har nu överlever)

Sedan vänta en vecka eller två inann jag skaffar ytterligare fem stycken.
Sen behövs ju lite malar och dylikt för att hålla rent å fint...
#10 - 18 februari 2008 14:02
Tar man det etappvis brukar det inte vara några problem. Det blir ju alltid så att med ökad belastning (fler fiskar) så kommer filterbakerierna att anpassa sig efter "behovet" förutsatt man har en god och tillräckligt stor filteryta. Likaså åt andra hållet, blir det mindre restprodukter försvinner ju en del av "behovet"...Det är ju en process som tar lite tid, men om grejerna redan är igång brukar rimligt ökad belastning inte påverka vattenkvaliten nämvärt.

Det som är viktigast är att inte chocka systemet, introducera nya fiskar eftersom och stanna innan systemet är för hårt belastat. Och vid varje nytt fiskinköp ta det lite piano med matningen ett litet tag.

Som alltid så gäller det att mäta om man vill vara på den säkra sidan
#11 - 18 februari 2008 16:15
Grodlund skrev:

Mitt nya 200 liters akvarium har varit igång i nio dagar

Kan det vara möjligt?

här kan du följa den biologiska uppstarten! http://www.bestfish.com/newtank3.html
#12 - 18 februari 2008 17:13
åheim skrev:
här kan du följa den biologiska uppstarten! http://www.bestfish.com/newtank3.html

det är exakt precis just den jag följer :p
#13 - 18 februari 2008 17:18
Jag märkte av min första nitrit-ökning idag, startade upp 60l karet med 4st Fjärilsciklider 1a februari, alltså 17 dagar sedan, vilket blir ungefär 2,5veckor.
Det är väldigt olika beroende på kar till kar, har 11 växter i karet, ungefär hälften är snabbväxande.
Bytte 50% av vattnet idag och kommer fortsätta med ca 20% några dagar framåt:)
#14 - 18 februari 2008 19:15
Grodlund skrev:
det är exakt precis just den jag följer :p
Alright:) har du gjort nåt vattenbyte?
#15 - 18 februari 2008 19:33
Jag startade om mitt 200 liters-kar med ny sand och inredning för 5-6 veckor sedan (med inkörda filter) och då hade jag i 5 Nyckelhålsciklider och en Ancistrus redan från början (vilka har en del kroppsmassa och smutsar ner en del). Jag har under dessa veckor inte testat nitrit alls, och det verkar inte som att jag fått någon större nitrithalt, i alla fall verkar det hela fungera bra hittills...

I förrgår utökade jag invånarantalet för första gången förutom vid starten, med ett par filtrerarräkor :)
#16 - 18 februari 2008 22:39
Åheim> Jag har gjort små vattenbyten, ca 10-15% varannan dag.

Fast idag när ja kom hem från jobbet tror jag mig ha fått ett utslag på ca 10mg nitrit på mina sera-stickor.

Ska köpa ett dropptest i morgon - om inte denhär förbannade febern går upp :S
#17 - 18 februari 2008 23:41
Grodlund skrev:
Åheim> Jag har gjort små vattenbyten, ca 10-15% varannan dag.

Fast idag när ja kom hem från jobbet tror jag mig ha fått ett utslag på ca 10mg nitrit på mina sera-stickor.

Ska köpa ett dropptest i morgon - om inte denhär förbannade febern går upp :S
jag tänkte nog det, antagligen därför kvävecykeln inte kommit igång och därav ingen uppkomst av ammoniak, nitrit, nitrat men nu har nitriten tydligen anlänt[:o] Då kan du överdosera med nitrivec och ingen mat på några dagar och ett ´delvattenbyte innan du tillsätter nitrivec om fisken är märkbart påverkad! Om uppstarten går utan alltför höga nitritvärden så tycker jag inte att man ska göra det första delvattenbytet förrän akvariet cyklat klart (ca:1 mån) håller man på och byter vatten under uppstarten så förlänger man inkörningen och utsätter fisken för nitrit under en mycket längre tid!

Annons