Ute efter en snäll ciklid...

#1 - 28 augusti 2011 15:19
Har bestämt mig att lämna tillbaka mina palettciklider till djuraffären i morgon då hanen jagar o stressar dom andra fiskarna för mycket. Dom sa på djuraffären att jag kunde få byta in dem o välja någon annan fisk så nu behöver jag hjälp från er snälla..... Valet står mellan Fjärilsciklid, Cacatuides eller Borelli. Någon som vet vilken som passar bäst i ett sällskapsakvarium på 120l med Guppy, segelfensmolly, ancistrus o några kopparbarber???
#2 - 28 augusti 2011 17:21
Fjärilsciklider hade jag för många år sen med Black Molly etc. De var mycket snälla när de fick ha sin blanka sten i fred och leka på.
#3 - 28 augusti 2011 17:31
Ja fjärilsciklider brukar vara hyffsat snälla mot andra fiskarter tycker jag. Däremot kan en hane lätt jaga ihjäl en hona...
#4 - 28 augusti 2011 17:36
Fjärilsciklider är känsliga och kortlivade (och kan ibland vara lite för kaxiga för sitt eget bästa, ungefär som småhundar som går på och skäller), och lyckas sällan få fram yngel vid lekarna, av nå´n anledning. Rekommenderar hellre boliviansk fjärilsciklid i så fall, eller nå´n art av Laetacara, som t.ex curviceps, dorsiger, eller araguaiae
#5 - 28 augusti 2011 17:41
Hane och hona problemet kan enkelt lösas genom att man köper två par och antingen behåller båda eller (när de parat ut ordentligt) lämna tillbaka ett par.. :)
Både cacaoides och borelli (antar att vi snackar om apistogrammerna) är båda väldigt snälla, i ett så litet par bör du hålla dig till 1+1.. :P
#6 - 28 augusti 2011 18:14
Tack för svar... Fortsätt gärna skriva om era erfarenheter o goda råd. Måste man inte ha flera honor till en hanne när det gäller apistogrammerna?
#7 - 28 augusti 2011 18:14
Alla cichlider uppvisar mer eller mindre aggressivitet. Av de diskuterade arterna är paletten den mest lättskötta. Jag vill inte avråda från cichlider, men du kanske skall fundera på om det inte är en icke-cichlid du skall ha. Akvariet är i minsta laget för apistogrammor, speciellt om det är ett sällskapsakvarium - det kan gå men man vet aldrig.
#8 - 28 augusti 2011 18:20
pikachu skrev:
Hane och hona problemet kan enkelt lösas genom att man köper två par och antingen behåller båda eller (när de parat ut ordentligt) lämna tillbaka ett par.. :)

Hmm... så enkelt har inte jag tyckt att det varit :)
#9 - 28 augusti 2011 19:21
Jag bytte mina paletter mot nyckelhålsciklider, kanon nöjd med dom!
#10 - 28 augusti 2011 19:45
Tror att dom blir lite för stora tyvärr.
#11 - 28 augusti 2011 19:53
Det lutar åt att det blir Boliviansk fjärilsciklid om dom har det inne just nu. Någon som fått problem med dessa fiskar?
#12 - 28 augusti 2011 20:27
LoGeek skrev:
Hmm... så enkelt har inte jag tyckt att det varit :)

Inte? :O
Stackars dig.. :(
Har hannen en annan hanne att bråka med så håller han sig nöjd (och samma sak med damen med)..
Dessutom, i ett väl sammansvettsat par så finns det ingen bra anledning för hannen/hona att ge sig på sin partner.. Ända undantaget jag märkt var med sajica, men jag tror att det är så att hannen där är så laddad med aggressioner så att om han inte har en annan artfränder eller ciklid att bråka med så ger han sig tillslut på honan om hon är lekmogen..
Det är mest när man släpper ner enbart en av varje kön så är det oftast då som problem av olika slag uppkommer..
#13 - 28 augusti 2011 21:39
Hade rekommenderat Bolivianen, helt klart en snäll en. Apiston kan vara en grinig en, har en cacatuoideshane nu som styr och ställer i ett 200 liters och med jämna mellanrum tar vuxna endlershanar. däremellan jagar han gärna endlersyngel. Bolivianerna är ständigt påpassade av både hona och hane cacatuoides trots att det helt igenmurat av växter och rötter.
#14 - 29 augusti 2011 04:53
Bolivian helt ok, mognar något långsamt i min mening. Rätt svårt att se kön i den storlek de finns i butiken och allt för ofta har jag bara fått hanar.

Annars tror jag nyckelhål borde fungera.
#15 - 29 augusti 2011 09:07
Jag kör på bolivianer. Kollade att dom hade det inne. 2st hannar kunde dom säga säkert men resten visste dom inte. Det får bli fyra stycken. Tack för hjälpen! Skriver till hur det går sen....
#16 - 29 augusti 2011 15:51
Laetercara Dorsigera är mycket snäll och trevlig - lite skygg kanske - och robust. Lekdräkten är mycket vacker.

/Fisheye
#17 - 29 augusti 2011 17:40
Jag har 4 bolivianska fjärilar (hade 6, men bytte in ena hanen, och en trolig hona), och fyra Laetacara araguaiae tillsammans (med lite annan fisk), och det funkar bra. Än så länge verkar de inte så intresserade av att bilda par, men två av bolivianerna är jag säker på är hanar, de två mindre antar jag är honor. Laetacarorna vet jag inte könen på än.
#18 - 29 augusti 2011 21:01
Tack för alla förslag! Var o lämnade tillbaka paletterna idag o fick ett tillgodokvitto. Dom tyckte bestämt att jag skulle satsa på vanlig Fjärilsciklid till mitt 120l akvarium. Dom skulle få in nya i nästa vecka. Gör ett försök med dom då.... Enligt personalen ska man köpa dem i par o släppa i båda på en gång. Kan det stämma?
#19 - 29 augusti 2011 22:26
Ja, både den bovilianska och den vanliga är parbildande, dock tycker jag att du ska börja med två par och låta dessa para ut sig..
Sedan om du märker att det inte kommer att gå att ha två par i burken så är det bara att ta bort det ena.. :P
#20 - 30 augusti 2011 06:37
Jag har ett annat förslag, Thomasiciklid. På många sätt en idealisk cilkid i sällskapsakvarium. Gräver och bråkar inte men har ändå ciklidernas utseende och beteende. Jag tycker den är rätt snygg och jag har enbart goda erfarenheter av den, även i planterade sällskapsakvarier med sällskap av mindre skygga fiskar. Med tanke på att den kan gå upp mot 10 cm bör den inte väljas för allt för små akvarier, den föredrar också vatten åt det mjuka och lätt sura hållet. Kan man uppfylla de kraven rekommenderar jag den absolut.
#21 - 30 augusti 2011 07:53
En liten extra fråga som följer är: Äter ancistrusarna upp romen för fjärilarna om det skulle bli någon tror ni?
#22 - 31 augusti 2011 17:24
Nu är fjärilscikliderna i karet. Vilka underbara fiskar. Köpte ett par som verkar trivas tillsammans men vi får väl se med tiden. Simmar runt tillsammans o kollar upp nya "Världen". Jättenöjd!!! Så Vackra....
#23 - 31 augusti 2011 18:03
Bra val. Det är fina fiskar. Lycka till! :)
#24 - 4 september 2011 19:56
Oj, här går det undan... Fjärilarna la rom på en snäcka redan efter 2 dygn. Jag har flyttat snäckan till ett mindre yngelakvarium o när jag nu tittar med förstoringsglas ser jag att rommen håller på att kläckas. Hjälp! När ska man börja mata ynglerna? Dom klarar sig väl utan matning första dygnen?
#25 - 4 september 2011 20:15
Till ett 180L, hur många fjärilar skulle man kunna köra på då tror ni? 2 par? Eller skulle det bli kaos att köra 1 par fjärilar och 1 par med kakaduor?

Trevligt att du redan fått utdelning ;)
#26 - 4 september 2011 20:30
Prova! Tror faktiskt att det skulle kunna gå men du bör kanske släppa i alla på en gång då båda vill ha revir..... Mina fjärilar är jättesnälla mot alla andra fiskar.
#27 - 4 september 2011 20:37
Millis71 skrev:
Prova! Tror faktiskt att det skulle kunna gå men du bör kanske släppa i alla på en gång då båda vill ha revir..... Mina fjärilar är jättesnälla mot alla andra fiskar.

Får väl ta och göra det, har en månad kvar innan det är dags men vill ju planera så mycket det går innan! Och tycker dessa fiskar ser så otroligt fina ut!
#28 - 31 oktober 2011 18:29
Ville bara berätta att det sedan blev 4st Bolivianer som parade ut sig till "ett par" som lekte på en sten. Tyvärr åt honan av både rom och yngel så det blev inget utav det. Hoppas det kommer flera chanser... Funderar lite på någon kurvciklid. Skulle dom kunna gå ihop på 180l?
#29 - 31 oktober 2011 21:41
Ett par Apistogramma Agassizi skulle passa perfekt i det akvariet! :)
#30 - 1 november 2011 08:58
Nä, jag har ett par där nu men hannen stressar alla fiskar fast karet är på 180l. Har 1+1 Agassizii som jag gärna vill att någon tar över. Annars måste jag lämna in dem i djuraffären tyvärr. Hade dom i mitt 50l först men där går nu borelli 1+1 o några yngel. Liten snäll fisk det där...
#31 - 2 november 2011 08:31
Jag hade gärna tagit över agassiziin, men du verkar bo på fel sida Sverige :p

Annons