Utblåsets optimala placering

#1 - 19 augusti 2011 10:43
Jag måste vara ödmjuk och inse att min kompetens ibland inte räcker till. :)

Under alla år har jag gått runt i tron att mina ytterfilter sitter bra där de sitter, men något säger att jag förmodligen har fel.
I dagsläget (eller rättare sagt i alla år) sitter mitt utblås från FX5 i det vänstra bakre hörnet, ca 20cm under ytan. Detta med ena utblåset riktat upp mot ytan in mot mitten, och det andra utblåset snett nedåt mot fronten.
Jag har tidigare inbillat mig att det blir en bra cirkulation på detta sätt, men en kompis säger bestämt att båda utblåsen SKALL sitta upp mot ytan, och inte så "djupt" som jag har det.

Kan någon av alla experter reda lite klarhet i denna fråga?
#2 - 19 augusti 2011 11:03
det din vän förmodligen är ute efter är att få ordentlig ytrörelse. vilket han har helt rätt i.
20 cm under ytan är nog dock lite väl djupt kanske. jag skulle satt det högre.
man vill ha ordentlig ytrörelse för det är det som syresätter vattnet. vattnet kommer cirkulera ändå. du behöver inte ha utblåsen åt olika håll.

dra du upp utblåsen så de är ca 5 cm under ytan istället så att ytan krusar sig.
#3 - 19 augusti 2011 11:13
Tack Hannesc!

Jag får prova det omgående.
#4 - 19 augusti 2011 11:15
inga problem:) därför man är här ju:P
#5 - 19 augusti 2011 12:38
Jag skulle också se till att ha utblåset högre, även insuget... Om ytterfiltret av någon orsak skulle gå sönder och läcka (spontant eller pga åverkan från tex barn, hund eller katt) så vill man ju att häverten skall brytas så snart så möjligt innan hela akvariet töms på golvet. Man vill också att utflödet skall röra om i ytvattnet ordentligt för syresättningens skull.
#6 - 19 augusti 2011 12:43
bra påpekat petnym. det där är ännu en bra fördel med att ha det nära ytan
#7 - 19 augusti 2011 13:31
Och till skillnad från vad många tror så får man bättre cirkulation på botten genom att sätta utblåsen högt;)
#8 - 19 augusti 2011 13:38
Jaså. Tack så mycket för era svar. Jag trodde definitivt att det skulle vara tvärtom med bottencirkulationen.
Detta är njutningen med akvarium - man lär sig varje dag. :)
#9 - 19 augusti 2011 14:24
ne det kommer bli bottencirk ändå. särskillt om du har en fx5a. hur stort är karet?

jaa man lär sig hela tiden :D
#10 - 19 augusti 2011 14:34
Det ligger bara på 375L, men jag sneglar ju såklart på ett akvastabil 720. Det är mycket man vill ha. Nu måste jag snart starta en tråd till, jag fingrar på olika Nano, och behöver smakråd.
#11 - 21 augusti 2011 17:52
Har men insuget högt bör man tänka på att stänga av filtret vid delvattenbyte!!! Det är lätt att glömma!!

Annons