Som jag tolkar lagen så är det återkommande omsättningen främst i pengar (och i viss mån relaterat till massa/antal djur) som räknas, vilket INTE står i direkt relation till hur många akvarier eller fiskar man har.
Har man t.ex. tre-fyra stycken akvarium hemma proppfulla med en massa fiskar, där inriktning är att bedriva handel, så att man flera gånger varje månad säljer en stor del av fiskarna, får en ansenlig mängd pengar i betalning och köper in eller odlar fram en ny omgång säljklar fisk igen bara för att sälja dem så är det ju ett exempel på hög omsättning som jag personligen tolkar som handel i stor omfattning.
Som kontrast kan man ju ha tiotals akvarier i en källarlokal där syftet är att det ska vara kul och trevligt, där man blir tvungen (främst för att man inte vill döda fiskarna) ger bort eller byter bort några hundra fiskar per år som man odlat fram eller inte vill ha kvar längre, (samt i undantagsfall säljer med omsättning på några hundralappar eller några enstaka tusenlappar per år) vilket jag personligen inte tolkar som handel i stor omfattning.
Jag tror att så länge hobbyn ligger på en nivå som inte kan liknas näringsverksamhet så är det nog generellt sett ingen stor omfattning. Hur riksskatteverket ser på hobbyverksamhet kan läsas på http://www.rsv.se/broschyrer/344/34405.html
Generellt sett tror jag att om man håller sig under en omsättning på långt under 30.000:-/år, inte har vinstsyfte och inte bedriver handel med tusentals små fiskar, eller hundratals större fiskar, så tror jag inte att det är att betrakta som att bedriva handel i större omfattning.
~~~ Max Photo ~~~