Utan pump i en vecka?!

#1 - 19 juli 2007 16:43
Har ett litet problem och en lång historia som ska försöka göras kort.
I söndags kom jag hem efter att ha varit borta i tre veckor. Städade direkt när jag kom hem, och städade även pumpen. Jag var smart och lyckades ta sönder en väldigt viktig liten plastgrej i låsanordningen på min Eheim Ecco 2233. Fick panik eftersom jag inte kunde hitta någon reservdel i en enda zooaffär, eftersom de tydligen var slut just nu...:( men I en akvarieaffär sa de att de kunde beställa åt mig å att reservdelen skulle komma med posten på fredag. Nu är det bara så att dumma jag ska bort tidigt på fredag morgon[:o] och kommer inte hem förräns på tisdag. Alltså många dagar utan pump. Gick till grannen och fick låna en såndär minipump med syresten till trettilitersakvarier ( fast mitt är 250 liter...) + att jag tog min egna lilla minipump. Så nu går akvariet med två pyttepumpar, så ytvattnet rör sig litegrann. Men frågan är... hur länge klarar sig fiskarna utan filter o allt?? Har guramis, tetror, vändmalar o siamesiska algätare. Inga känsliga fiskar, men ändå...?? Vad göra??

*suck* detta visar hur dåligt förberedd man är på nödsituationer...[:(!]
#2 - 19 juli 2007 19:04
Det låter som om det borde funka, ingen mat bara och håll koll på nitriten :)
#3 - 19 juli 2007 19:07
Vad göra?

Vet inte om jag är den bäste att råda då jag faktiskt har två akvarier utan extern rening alls, där jag förlitar mig helt på det biologiska kretsloppet.

Hmm...
Om det är luftfilter med syrestenar du menar, placera stenarna så nära ytan du kan så att du får så mycket ytcirkulation som möjligt.
Mata inte dina fiskar alls innan du åker bort och stäng av foderautomat om du har sån, fiskar klarar sig längre än man tror utan mat. Och ju mindre de äter desto mindre bajsar de.

Hur länge har karet varit igång?
#4 - 19 juli 2007 19:16
Nä hade itne tänkt att mata iallafall, eftersom min bror lyckades övermata medan jag var borta...*suck*
Karet har varit igång i ca 8 månader. Det borde kanske inte vara några problem då??
Har satt en syresten långt upp och en långt ner, men då flyttar jag upp den ena då. :)
Tack för svaren!
#5 - 20 juli 2007 21:47
Genom att ha "syrestenen" långt ner drar den runt vattnet i större del av akvariet jämfört med att ha den upptill då den bara rör vid ytan. Det kommer lika mkt rörelseframkallande bubblor när stenen är långt ner som vid ytplacering. Alltså, samma ytrörelse men vid låg placering rör sig vattnet på alla nivåer! Syresättningen blir bättre i hela akvariet!

Kan ha fel, iofs!

Annons