Utan pump en natt, OK?

#1 - 2 augusti 2007 21:14
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]I väntan på att köpa popnitar och laga mittstaget till mitt akvarium är det bara halvfyllt med vatten för att minska på trycket. Då blir det ca 30cm från pumpens utblåsrör till vattenytan. Det plaskar som skutton och stör något otroligt. T.o.m tveksamt om vi kan sova då det står i rummet bredvid sovrummet. Min fråga är då om man kan ha pumpen avstängd inatt eller om fiskarna mår dåligt av det?[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#2 - 2 augusti 2007 21:19
Både pumpen och fiskarna kommer antagligen att må dåligt av det.
Syrebrist för fiskarna samt bakterierna i pumpen kommer att må dåligt.
Går det inte att sätta dit en längre slang så du slipper höra vattenfallet? Eller ta bort strilröret så vattnet kommer direkt på rutan och minska ljudet på så sätt?
Detta förutsätter att det är en ytterpump;).
Bilagor:
#3 - 2 augusti 2007 21:25
Håller med ansjo. Är pumpen avstängd över natten kommer nyttobakterierna antagligen att dö med allt vad det innebär. Pumpen ska alltid vara på, utom då man rengör den.
#4 - 2 augusti 2007 21:25
ja försök att undvika att stänga av den! vet inte vad du har för pump men du kanske kan lägga (nu spånar jag vilt;)) en rengjord bakplåt lite sluttande som vattnet kan rinna nerför....:)
#5 - 2 augusti 2007 21:31
åheim skrev:
en rengjord bakplåt lite sluttande som vattnet kan rinna nerför....:)

Ahhhh, det nya modet i inredningsdetaljer till akvarium, ett hemmabakat vattenfall:D.
#6 - 2 augusti 2007 21:55
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Nu har jag tagit bort strilröret och riktat den mot rutan. Låter fortfarande men inte alls lika mkt. Tack för alla tips![/COLOR][/SIZE][/FONT]

Annons