vad jag frågar mig är bara vad de nyutsläppta bakterierna ska äta?
En del fabrikat anger att det inte behövs några fiskar alls i akvariet för att de "goda" bakterierna skall växa till. Jag är nog lite skeptisk till detta (även om jag inte vet) utan rekommenderar att man redan från början skall ha ett FÅTAL fiskar (hur många beror på akvariets storlek) - gärna algätande.
När jag har frågat runt i butiker har jag rekommenderats Acutan och Ektozon för att bereda vattnet,
Acutan, Aqua Safe, duplagan etc. används för att ta bort klor, metaller etc. ur vattnet och skydda fiskarnas slemhinnor vilket i och för sig är vettigt vid nystart, men de har inget med tillväxten av nyttobakterier att göra.
Ektozon använder jag aldrig, det påverkat doc definitivt inte tillväxten av "nyttobakterier".
jag lämpligast har i vatten, stenar och växter och sedan återkommer med vatten efter 1-2 veckor så kollar de om det är ok, gratis.
Märkligt råd - utan fisk i akvariet blir det ingen tillväxt av nyttobakterier och har man fisk (för många) så tar det åtminstone 3 veckor (oftast 4-5) innan det blir nitrit i akvariet.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Akvaristiska hälsningar
Kjell