Utan mat i 8 dagar?

#1 - 11 maj 2010 13:43
Hej

Jo det är såhär att vi igår bokade en resa till Tunisien på en vecka - jag har ingen att lämna mina fiskar med. De kommer väl inte klara sig i en hel vecka utan mat? Det är 4 st glödbandstetror och 4 st neontetror. Skriver en lista på alternativ som jag kan göra..

- lämna hos en kompis (har en stor kula på 25 liter med två guldfiskar)
- lämna hos en annan kompis (måste då flytta akvariet o massa sånt.)
- köpa en elektrisk mat - grej (tänk ifall den slutar funka)

alltså jag har hjärnsläpp - hjälp!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 maj 2010 13:46
Det bästa är en foderautomat, men man måste se till att testa den noggrant innan man åker.
Dock så klarar de sig utan mat i 8 dagar.
#3 - 11 maj 2010 14:11
En foderautomat tycker jag är en väldigt bra investering, det är många ggr man ska iväg någonstans och man vet inte alltid när man kommer hem;) Man kan vara borta upp till 1 månad utan problem om man har en automat med stor foderbehållare och beroende på hur stora och många fiskar förstås:)
#4 - 11 maj 2010 14:14
De klarar 8 dagar utan problem. Om jag åker bort upp till 2 veckor matar jag inget och det har gått bra ett antal gånger.
Har jag yngel kör jag automat till dem.
#5 - 11 maj 2010 14:24
Jag litar aldrig på nåt som går på timer och nåt som kan göra så att det blir sämre för fisken jag har råkat ut för det mesta..Fisken hade klarat det utan problem 8 dagar är inte så länge
#6 - 11 maj 2010 14:28
Hm okej, så vissa tycker att jag ska köpa automaten och vissa inte. Fortfarande ingen aning! 8 dagar känns ändå mycket, vill ju inte svälta igen de och döda alla..
Bilagor:
#7 - 11 maj 2010 14:45
YellowFish skrev:
Hm okej, så vissa tycker att jag ska köpa automaten och vissa inte. Fortfarande ingen aning! 8 dagar känns ändå mycket, vill ju inte svälta igen de och döda alla..

Åkte till Chile i 2 veckor...ingen matade fiskarna.. och dom var inte ens magrade när jag kom hem.
Det är SVÅRT att svälta ihjäl en fisk.
Strunta i foder och det köret... fiskarna klarar sej!
#8 - 11 maj 2010 14:53
YellowFish skrev:
Man går inte och köper en Aut..matnings anordning för en liten semester tripp på 8 dagar dem pengarna kan gå till Rom och Cola istället,lika lite går man och köper dem där konstiga sakerna som ser ut som saltstenar till Kor som ska vara nån slags mat till fiskar:confused::D
#9 - 11 maj 2010 15:06
Weekend Foder - vad är det för något? Sånt kan man ju också stoppa i har jag hört, men hur fungerar det?
#10 - 11 maj 2010 15:30
Läs vad folk skriver, fiskarna klarar sig utan mat i 8 dagar utan problem.
#11 - 11 maj 2010 15:45
Människan överlever ca 30 dgr utan mat, tänk på det när ni resonerar;) fiskar äter mer eller mindre konstant i det vilda och varför vara dumsnål när det finns automater, det övergår mitt förstånd:confused:
#12 - 11 maj 2010 16:07
YellowFish skrev:
Weekend Foder - vad är det för något? Sånt kan man ju också stoppa i har jag hört, men hur fungerar det?

Inte alls om du har otur, det kan förpesta karet och du kommer hem till en flytande illaluktande sörja...
Däremot funkar de fint i väldigt små mängder till att mata räkor med;).
Åk du iväg med gott samvete utan att fundera på om fiskarna klarar sig, det gör de utan problem.
Mata heller inte mer än vanligt de sista dagarna, utan kör på som vanligt bara:).
#13 - 11 maj 2010 16:14
Jag passar på att låna tråden lite, hoppas ni ursäktar.

Jag har idag startat behandling mot Sammetssjukan i mitt 300 liters akvarium. Påsarrna ska hänga i 8 dagar. Enligt min bok som jag läste, så ska akvariumet vara mörklagd under hela behandlingsperioden. Hur fungerar det då med matning av cikliderna som går i det karet?? 7 Viktoriaciklider, 2 Zebraciklider och 2 Palettciklider.....Enligt handlaren så bör, framförallt Viktoriacikliderna, inte vara utan mat i 8 dagar. Äter de överhuvudtaget när det är mörkt?? De brukar iaf inte ta maltabletterna som jag släpper ner till natten åt malarna....

Annons